Roosa nauha- kävely 9.10.2020 klo 11.30-13

Lokakuu on tunnetusti meillä syöpäjärjestöissä rintasyöpäkuukausi. Tämän vuoden nauhan suunnittelija Juha Tapion tavoin haluamme kysyä teiltä: kenelle juuri sinä kannat nauhaa?

Haastamme nyt teidät mukaan Roosa nauha-kävelyyn! Osoitamme tällä tempauksella tukemme jo syövän kohdanneille, mutta tavoitteenamme on myös edistää syöpätietoutta.

Kokoonnumme 11.30 Ilosaareen, jossa alkuun ohjattu lämmittelyjumppa, jonka jälkeen kävelemme siltojen lenkin. Palaamme Ilosaareen, jossa loppuvenyttely. Vapaaehtoisemme tarjoavat mehut ja karkit lenkin päälle sekä myyvät Roosa-nauhoja. Pukeudu halutessasi pinkkiin ja tule mukaan yksin, ystäväsi tai työyhteisön kanssa.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään ke 7.10. klo 15 toimistomme numeroon 013-227600. Näin tiedämme varata sopivasti tarjoiluja ja katsoa hyvän paikan alkulämmittelyä varten turvavälit huomioiden.

Tänä vuonna Roosa nauha -keräyksessä nostetaan esille syövän periytyvyyttä. Syöpä itsessään ei periydy, vain alttius sairastua syöpään voi periytyä. Syöpäsäätiö tukee useita syövän periytyvyyden tutkimushankkeita Suomessa. Tutkijat ovat löytäneet useita suomalaiselle perimällä tyypillisiä geenivirheitä, jotka altistavat syövälle. Suomalaisten geeniperimä ja kansantaudit ovat erilaisia kuin kenelläkään muulla. Siksi on tärkeää, että Suomessa tehdään omaa syöpätutkimusta ja siihen on riittävästi varoja.

Syöpäsäätiö rahoittaa lahjoitusvaroista periytyvyysneuvontaan, jota Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat antavat maksutta. Neuvontaan voi ottaa yhteyttä, jos epäilee perineensä syövälle altistavan geenivirheen. Lisätietoa periytyvyysneuvonnasta löydät: https://www.pohjois-karjalansyopayhdistys.fi/neuvonta-ja-tuki/terveyden-edistaminen/periytyvyysneuvonta/