Tuki- ja kriisitoiminta

Pohjois-Karjalassa sairastuu syöpään vuosittain lähes 1000 henkilöä. Sairauden kohdatessa Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista tukea. Voit ottaa yhteyttä sairaanhoitajaamme. Annamme neuvontaa vastaanotolla, puhelimitse tai sähköpostilla.

Vertaistuki

Syöpään sairastunut tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Joskus kuunteleva korva, kiireetön läsnäolo ja myötätunto ovat tärkeintä, mitä sairastunut tarvitsee. Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys välittää vertaistukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä -tapaamisia. Saattotukihenkilömme voivat auttaa parantumatonta syöpää sairastavia ja heidän läheisiään.

Kuntoutus

Syöpä on raskas sairaus. Syövästä toipuminen tai sairauden kanssa elämään oppiminen vaatii voimia. Siksi sairastuneet voivat tarvita kuntoutusta. Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys tarjoaa sairastuneille sekä läheisille kuntoutuskursseja ja muuta tukea kuntoutumiseen. Tavoitteenamme on, että jokainen syöpään sairastunut saisi hänen elämäntilannettaan ja tarpeitaan vastaavia palveluita.

Terveyden edistäminen

Syövän ennaltaehkäisy on yksi ydintehtävistämme. Tarjoamme terveysneuvontaa syövän ehkäisemiseksi, syövän varhaisen toteamisen parantamiseksi ja jo sairastuneiden auttamiseksi.

Rintojen omatarkkailu

Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää perinnöllisyysneuvonnassamme. Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä perinnöllinen syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään. Nykyarvioiden mukaan perinnöllinen alttius liittyy vain noin kymmeneen prosenttiin tavallisista syövistä.

Rintaproteesi

Välitämme rintaproteeseja rintaleikatuille naisille. Rinnan kokopoistoleikkauksen jälkeen jokainen rintaleikattu nainen on oikeutettu rintaproteesiin.

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle on koottu luotettavaa tietoa syövästä, sen hoidoista ja Syöpäjärjestöjen palveluista.

Potilasoppaat ja verkostot

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää kattavaa ja ajanmukaista potilasopasvalikoimaa sekä valtakunnallista potilasverkostotoimintaa.