Tuki- ja kriisitoiminta

Pohjois-Karjalassa sairastuu syöpään vuosittain yli 1000 henkilöä. Sairauden kohdatessa Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista tukea. Voit ottaa yhteyttä sairaanhoitajaamme.

Vertaistuki

Syöpään sairastunut tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Joskus kuunteleva korva, kiireetön läsnäolo ja myötätunto ovat tärkeintä, mitä sairastunut tarvitsee. Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys välittää vertaistukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä -tapaamisia. Saattotukihenkilömme voivat auttaa parantumatonta syöpää sairastavia ja heidän läheisiään.

Kuntoutus

Syöpä on raskas sairaus. Syövästä toipuminen tai sairauden kanssa elämään oppiminen vaatii voimia. Siksi sairastuneet voivat tarvita kuntoutusta. Tarjoamme sairastuneille sekä läheisille kuntoutuskursseja ja muuta tukea kuntoutumiseen. Tavoitteenamme on, että jokainen syöpään sairastunut saisi hänen elämäntilannettaan ja tarpeitaan vastaavia palveluita.

Terveyden edistäminen ja periytyvyysneuvonta

Syövän ennaltaehkäisy on yksi ydintehtävistämme. Tarjoamme terveysneuvontaa syövän ehkäisemiseksi, syövän varhaisen toteamisen parantamiseksi ja jo sairastuneiden auttamiseksi.

Tupakkatuotteiden käytön lopettaminen

Tupakointiin kehittyy fyysisen nikotiiniriippuvuuden ohella nopeasti psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen riippuvuus. Lopettamisessa tärkeintä on oma motivaatio ja siihen on hyvä valmistautua etukäteen.

Rintaproteesi

Voit varata rintaproteesin sovitusajan toimistomme numerosta 013 227 600.
Ajanvarauksen yhteydessä sinulta kysytään: kuulutko korona riskiryhmään, mahdollisista flunssaoireista sekä annetaan ennakko-ohjeita tiloissamme asiointiin; huolellisesta käsienpesusta ja käsidesinfektion käytöstä sekä turvaetäisyydestä.

Vastaanotolle voi tulla yksi proteesinsovittaja kerrallaan täysin oireettomana. Huolehdimme tilojemme sekä hoitajiemme korkeasta hygieniasta ja turvallisuudesta.

Hyvinvointisi on meille tärkeää.

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle on koottu luotettavaa tietoa syövästä, sen hoidoista ja Syöpäjärjestöjen palveluista.

Potilasoppaat ja verkostot

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää kattavaa ja ajanmukaista potilasopasvalikoimaa sekä valtakunnallista potilasverkostotoimintaa.