Kuntoutuskurssit

Me Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saavat omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys järjestää STEA:n tukemana sopeutumisvalmennuskursseja, jotka tukevat syöpään sairastuneen kuntoutumista.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit syövän sairastaneille

Vuonna 2017 toteutettavat sopeutumisvalmennuskurssit:

Avokuntoutuskurssit

Huom!  Kevään kurssit toteutuvat, jos kurssit tulevat täyteen – molemmille kursseille mahtuu vielä 🙂 !

Kunnon eväät – liikunnallinen avokuntoutuskurssi. Kurssi kokoontuu kevään aikana seitsemän kertaa ajalla 23.3.-11.5.2017, lisäksi syksyllä yksi tapaaminen 17.8.2017. Kaikki kokoontumiset torstai-iltaisin klo 17 syöpäyhdistyksen sekä yhteistyökumppaneiden Itä-Suomen Liikuntaopiston ja P-K:n Marttojen tiloissa. Kurssiohjelma painottuu terveellisten elämäntapavalintojen vahvistamiseen. Ohjelmaan sisältyy kuntotestit, liikunta-, lihaskunto- ja kehonhuolto-ohjauskerrat sekä kasvisruokien kokkausilta. Kohderyhmänä alle kaksi vuotta sitten sairastuneet kuntoutujat. Hakuaika päättyy 10.3.2017.

Elämä tässä ja nyt! Syöpään sairastuminen elämän muutoksena. Kurssi kokoontuu kevään aikana kuusi kertaa ajalla 30.3.-18.5.2017, lisäksi syksyllä yksi tapaaminen 14.9.2017. Kaikki kokoontumiset torstai-iltaisin klo 17-19.30 syöpäyhdistyksen tiloissa, ainoastaan kevään viimeinen kokoontuminen ” Voimaa metsäpolulta” Kuhasalon Kalamaja Kalmonkatiskalla. Kurssiohjelman sisältö painottuu sairastumisen tuomien elämänmuutosten tarkasteluun ja muutoksessa sopeutumiseen. Kurssi toteutuu pienryhmässä omia voimavaroja ja vuorovaikutusta vahvistavien keskustelujen, toiminnallisten harjoitusten ja kotitehtävien avulla. Kohderyhmänä alle kaksi vuotta sitten sairastuneet kuntoutujat joko yksin tai  yhdessä läheisen kanssa. Huom! Kurssille voi osallistua jo hoitojen aikana. Hakuaika päättyy 10.3.2017.

Tunteet voimavaroiksi – avokuntoutus. Kurssi kokoontuu syksyn aikana kahdeksan kertaa ajalla 21.9.-16.11.2017. Kaikki kokoontumiset torstai-iltaisin klo 17-19.30 syöpäyhdistyksen tiloissa. Kurssiohjelman sisältö painottuu omien tunteiden ja ajatusten tietoisempaan ymmärtämiseen erilaisten toiminnallisten menetelmien avulla. Toiminnallisina menetelminä käytetään kuvatyöskentelyä, joka toteutuu kuntoutujien tarpeita kuunnellen, esim kirjoittamista, värejä, materiaaleja, valokuvausta, liikettä ja musiikkia hyödyntäen. Kohderyhmänä alle kaksi vuotta sitten sairastuneet kuntoutujat. Hakuaika päättyy 1.9.2017.

Kurssi, jonka aikana asutaan kuntoutuskeskuksessa

Uusiutunutta / pitkäaikaista syöpää sairastavien sopeutumisvalmennuskurssi. Kurssi toteutuu ajalla 4.-8.9.2017 Vetrea Terveys Joensuun tiloissa, osoite Nepenmäenkatu 2, 80200 Joensuu. Kurssiohjelma painottuu kuntoutujan ja läheisen voimavarojen vahvistamiseen. Kohderyhmänä uusiutunutta / pitkäaikaista syöpää sairastavat joko yksin tai yhdessä läheisen kanssa. Hakuaika päättyy 4.8.2017.

Kurssit ovat kuntoutujalle sekä läheiselle maksuttomia. STEA:n tukemille kursseille voi hakea Syöpäjärjestöjen syöpäkuntoutuslomakkeella. Lisätietoja kursseista ja hakulomakkeita voi myös noutaa tai tilata puhelimitse Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimistolta, puh. 013-227 600 tai sähköpostilla marketta.komulainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Hakemuslomake sopeutumisvalmennuskursseille ( tulostettava lomake )

Verkkohakemuslomake sopeutumisvalmennuskurssille ( verkossa täytettävä lomake)

STEA:n tukemien kurssien hakulomake palautetaan yhdistykseemme.

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Kelan kurssit

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132). Liitteeksi tarvitaan lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma. Hakulomakkeet toimitetaan viimeistään kuusi viikkoa ennen kurssin alkua Kelan toimistoon, joka tekee päätöksen.

Kelan ohjeet hakijalle ja hakemus

Kelan kurssitarjonta

Lomakkeen saat myös yhdistyksen toimistosta.

Mitä sopeutumisvalmennus on?

Syöpäpotilaiden lomaviikot

Virkistyslomia järjestetään eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Lomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa ja STEA rahoittaa niitä. Lomaohjelma voi sisältää esim. liikkumista luonnossa, hyvinvointiluennon, vesijumpan, tietovisailua, yhteisen illanvieton ja yleistä virkistystä. Lomilla ei ole ohjattuja keskusteluja syövästä eikä syöpäkuntoutuksesta.

Lue lisää lomaviikoista ja ilmoittautumisesta