Kurssit syöpään sairastuneelle ja ohjausta syöpään liittyvään kuntoutukseen

Toteutamme yhteistyössä STEA:n kanssa kursseja, jotka tukevat ja edistävät syöpään sairastuneen ja läheisen hyvinvointia. Lisäksi saat kauttamme tietoa ja ohjeistusta Kelan sopeutumisvalmennuskursseista sekä Syöpäjärjestöjen valtakunnallisessa haussa olevista kursseista ja virkistyslomista.

Tarjoamme ohjausta syöpään liittyvään kuntoutukseen sekä sairastuneille että heidän läheisilleen

Kuntoutus kuuluu kaikille!

Ohjaus, kuten itse kuntoutuskin, on aina maksutonta palvelua ja siihen on oikeutettu jokainen syöpään sairastunut ikään, sairauteen, asuinpaikkaan tai työstatukseen katsomatta. Kuntoutuja voi olla siis työelämässä tai sinne palaava, työtön, sairaslomalla tai eläkkeellä.

Ohjausajan voi varata joko p. 013 227 600 tai verkkoajanvarauksen kautta.

Mitä tarkoittaa ohjaus syöpään liittyvään kuntoutukseen? Ohjaus on sitä, että yhdessä keskustellen kartoitamme elämäntilanteesi ja pohdimme millaista kuntoutusta Sinä koet tarvitsevasi juuri nyt. Jokainen toipuu syöpähoidoista omalla tavallaan ja omassa tahdissaan. Koetamme löytää juuri Sinun yksilöllistä kuntoutumistasi tukevat palvelut.

Milloin on hyvä aika varata aika? Silloin, kun syövän alkuvaiheen hoitojaksot ovat loppuneet tai kun sairasloma alkaa olla lopuillaan. Kuntoutuksen tarve voi herätä myöhemminkin – mitään taka-aikarajaa ei ole. Sinä itse tiedät parhaiten, milloin koet tarvitsevasi kuntoutusta ja ohjausta siihen.

Mitä minä hyödyn ohjauksesta? Ohjaus auttaa Sinua löytämään juuri Sinun kuntoutumistasi edistävät tukipalvelut. Niitä voi olla esimerkiksi Kelan ja meidän Syöpäjärjestöjen kurssit ja virkistyslomat, oman kotipaikkakuntasi tukipalvelut tai syöpäyhdistyksen sairaanhoitajien keskustelutuki ja vertaisryhmät. Nämä kaikki palvelut on Sinun käytössäsi.

Missä tapaamme? Voimme tavata kasvotusten yhdistyksellä, puhelimessa tai verkkotapaamisessa. Voit saada ohjauksen siis vaikka kotisohvallasi istuen. Puhelun ja verkkotapaamisen jälkeen voin lähettää Sinulle tarvitsemiasi kuntoutukseen liittyviä materiaaleja kotiin.  Voimme  tavata etäyhteyksin, jolloin voimme puhelun aikana tutustua samanaikaisesti kuntoutuksen nettisivuihin ja materiaaleihin. Verkkotapaaminen toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. 050 5151288 / 013 227 600 Minna Kaartinen tai sähköpostitse: minna.kaartinen@pksy.fi.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen kurssit 2024

Kaikki kurssit ovat kuntoutujalle ja läheiselle maksuttomia. Niihin sisältyy ohjelma, ohjaus sekä mahdollinen majoitus ja ruoka. Matkakuluista jokainen kuntoutuja vastaa itse. Kursseille valitaan ensisijaisesti henkilöitä, jotka eivät ole aiemmin olleet kursseilla ja joilla on oman kuvauksen suhteen selkeä kuntoutumisen tarve ja motivaatio.

Hyvän olon työpajat

Kun syöpähoidot ovat päättymässä tai hiljattain päättyneet, oma kunto tuntuu kaipaavan kohennusta, mieli piristystä ja toisten saman kokeneiden tapaamista. Osallistujia yhdistää oma kokemus syöpäsairaudesta, mutta myös halu ja motivaatio edistää omaa hyvinvointia sairastumisen jälkeen. Työpajat tarjoavat käytännönläheistä tietoa ja yksilöllistä ohjausta, jonka tavoitteena on tukea ja vahvistaa Sinun toimintakykyäsi ja hyvinvointiasi.

Kokoonnumme kuuden (6) hengen pienryhmässä 10.4.-22.5.2024 keskiviikkoisin klo 9-11 seitsemän (7) kertaa sekä seurantatapaaminen 18.9.2023 klo 9-11. Ryhmätapaamiset toteutuvat Karelia Ammattikorkeakoulun Tikkamäen kampuksella ( os. Tikkarinne 9, 80200 Joensuu). Ryhmätapaamisten aiheina on mm: ravitsemus, liikunta, mielen hyvinvointi, uni, palautuminen, rentoutumisen taito, arjen toimintakyky sekä kuntoutusasiat.

Lisäksi räätälöimme yhdessä Sinun ja TARMO-opiskelijoiden kanssa henkilökohtaiset yksilötapaamiset ja -mittaukset.

Ryhmätapaamisten välissä saat kullekin kerralle aiheita tukevia, pieniä kotitehtäviä, joiden toivomme motivoivan Sinua löytämään juuri Sinulle sopivia, hyvinvointiasia edistäviä ja arjessa sovellettavia toimintatapoja.

Kaikki kiinnostuneet haastatellaan ja pienryhmä kootaan haastattelujen pohjalta. Huom! hakuaika päättyy 13.3.2024

Lisätietoja ja ilmoittautuminen puhelimitse Johanna Kettunen p. 050 529 7877  tai sähköpostilla johanna.kettunen@pksy.fi tai yhdistyksen sihteeri 013-227 600.

”Parasta oli se, että kokoonnuimme ryhmän kanssa aamuisin! Se sopi meille kaikille paljon paremmin – aamullahan sitä on virkeimmillään. Oli aina hyvä startti päivälle. Nämä työpajat auttoivat hahmottamaan omaan hyvinvointiin liittyviä asioita, joita en ollut tullut edes ajatelleeksi. ” Nainen 59 v.

Minä olen tärkeä – hyvinvointia ja minäkuvaa tukeva kurssi

Kurssi toteutetaan 16.-19.5.2024 Hotelli-Ravintola Niittyrannassa.

Kurssi on kohdennettu työikäisille naisille., joiden syöpään sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa.

Kurssin tavoite on tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voimaannuttavaa minäkuvaa. Kurssiohjelma painottuu sairastumisen tuomien muutosten tarkasteluun, muutoksessa sopeutumiseen, oman minäkuvan ja omien vahvuuksien vahvistamiseen sekä toiminnallisiin menetelmiin, jotka tukevat minäkuvan ja itsetunnon eheytymisessä.  Kurssiohjelma sisältää rentoutus- ja mindfullnessharjoituksia, kirjoittamista, valokuvaus – ja ehostustyöpajan sekä ryhmässä toteutuvia keskusteluja. Lisäksi kuntoutujilla on mahdollisuus nauttia iltaisin Niittyrannan viihtyisistä rantasaunasta ja – kodasta.

Osallistuminen on maksutonta. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Voit hakea kurssille verkkohakulomakkeella: Minä olen tärkeä 2024 hakulomake  ( linkki vie toiseen verkkopalveluun). Kurssin hakuaika päättyy 15.4.2024.

Hakulomake ( pdf)

Lisätietoja kursseista ja hakulomakkeita voi myös tilata puhelimitse Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimistolta, puh. 013 227 600 tai sähköpostilla minna.kaartinen@pksy.fi tai 050 5151288. Palauta tai postita täytetty hakulomake yhdistyksellemme, osoitteeseen Malmikatu 5 B , 2.kerros, 80100 JOENSUU.

Kunnon eväät – liikunnallinen ja hyvinvointia tukeva avokurssi

Kurssi kokoontuu torstai-iltaisin 26.9.-21.11.2024  Itä-Suomen Liikuntaopiston ja Pohjois-Karjalan Marttojen tiloissa. Lisäksi tapaamme seurantatapaamisen merkeissä tammikuussa 2025.

Kurssi on syöpähoitojen jälkeen toipumisen tueksi suunniteltu avokurssi kaikenikäisille miehille ja naisille. Ensisijalla ovat kuntoutujat, joiden syöpään sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa, joiden hoidot ovat joko päättyneet / päättymässä ja oma kunto tuntuu kaipaavan kohennusta rankkojen hoitojen jälkeen.

Kurssiohjelma painottuu terveellisten elämäntapavalintojen vahvistamiseen. Ohjelmaan sisältyy tietoa terveyttä tukevasta ruokavaliosta, kurssin alussa ja lopussa toteutettavat UKK-kävelykuntotestit ja kehonkoostumusmittaukset, liikunta-, lihaskunto- ja kehonhuolto-ohjauskerrat sekä Marttojen kasvisruokien kokkausilta.

Kurssin ohjaajina toimivat ISLO:n liikunnanohjaaja / personal trainer, Marttojen kotitalousasiantuntija  sekä syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja.

Osallistuminen on maksutonta.  Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Voit hakea kurssille verkkohakulomakkeella: Kunnon eväät 2024 hakulomake (linkki vie toiseen verkkopalveluun). Kurssin hakuaika päättyy 30.8.2024.

Hakulomake ( pdf)

Lisätietoja kursseista ja hakulomakkeita voi myös tilata puhelimitse Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimistolta, puh. 013 227 600 tai sähköpostilla johanna.kettunen@pksy.fi. Palauta tai postita täytetty hakulomake yhdistyksellemme, osoitteeseen Malmikatu 5 B , 2.kerros, 80100 JOENSUU.

Varavoimaa – voimavaroja tukeva kurssi

Kurssi toteutetaan 2.-5.9.2024 Hotelli-Ravintola Niittyrannassa.

Kurssi on kohdennettu parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kurssille voi osallistua yksinkin.

Kurssiohjelma painottuu kuntoutujan ja läheisen voimavarojen vahvistamiseen. Kurssiohjelman teemoina ovat mm kuntoutujan ja läheisen psykososiaalinen hyvinvointi, voimavarat ja virkistyminen. Ryhmän sekä asiantuntijoiden tuella kannustetaan hallinnantunteen ja oman muutosprosessin vahvistamiseen. Yhdessä ryhmän kanssa koetetaan löytää selviytymiskeinoja arkipäivän jaksamiseen. Luontopolulla toteutamme rauhallisia metsään uppotumisen harjoituksia. Lisäksi kuntoutujilla on mahdollisuus nauttia iltaisin Niittyrannan viihtyisistä rantasaunasta ja – kodasta.

Kurssin työryhmään kuuluvat psykologi, erikoislääkäri sekä syöpäyhdistyksen kaksi sairaanhoitajaa.

Osallistuminen on sekä kuntoutujalle että läheiselle maksutonta. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Voit hakea kurssille verkkohakulomakkeella: Varavoimaa 2024 hakulomake  ( linkki vie toiseen verkkopalveluun). Kurssin hakuaika päättyy 5.8.2024.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys ry asiakasrekisteri, tietosuojaseloste

Minä ja suruni

Kurssi toteutetaan 22.-24.11.2024 Hotelli-Ravintola Niittyrannassa

Kurssi on kohdennettu syöpään menehtyneiden läheisille.

Kurssilla pääset käsittelemään läheisesi menehtymiseen liittyviä tunteita ja surua keskusteluiden ja toiminnallisten menetelmien avulla. Saat ohjausta oman hyvinvoinnin ja surusta selviytymisen tueksi sekä saat vertaistukea samanlaisessa elämäntilanteessa olevilta.

Kurssin työryhmään kuuluvat syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat Salla-Maaria Martikainen ja Minna Kaartinen sekä ev.lut seurakunnan työntekijä.

Osallistuminen on  kuntoutujalle maksutonta. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Voit hakea kurssille verkkohakulomakkeella: Minä ja suruni 2024 hakulomake(linkki vie toiseen verkkopalveluun). Kurssin hakuaika päättyy 31.10.2024. Kurssille valitaan 10 osallistujaa.

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Mitä kurssitoiminta on?

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen järjestämille kursseille. Kursseja järjestetään ympäri Suomea.

Löydät valtakunnallisen Syöpäjärjestöjen kurssioppaan seuraavan sivun alalaidasta:

kaikkisyovasta.fi/hoito-ja-kuntoutus/kuntoutus/kuntoutuskurssit

Syöpäpotilaiden lomaviikot

Virkistyslomia järjestetään eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Lomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa ja STEA rahoittaa niitä. Lomaohjelma voi sisältää esim. liikkumista luonnossa, hyvinvointiluennon, vesijumpan, tietovisailua, yhteisen illanvieton ja yleistä virkistystä. Lomilla ei ole ohjattuja keskusteluja syövästä eikä syöpäkuntoutuksesta.

Lomaviikoille on omat hakulomakkeensa, joita voit kysyä syöpäyhdistykseltä puh 013 227 600.

Lue lisää lomaviikoista ja ilmoittautumisesta

Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit syöpään sairastuneille ja läheisille

Kelan kuntoutukseen osallistuminen on aina maksutonta. Voit saada kuntoutuksesi ajalta kuntoutusrahaa. Se turvaa toimeentuloasi kuntoutuksen aikana.

Kela korvaa myös kuntoutukseen tehtyjä matkoja. Lue lisää matkakorvauksista Kelan sairastaminen-osiosta.

Osa Kelan kursseista on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville ( rintasyöpä, eturauhassyöpä, hematologinen syöpä, ruuansulatuskanavan syöpä ), osalle kursseista voi hakea kaikki syöpään sairastuneet. Kurssin tiedoissa on maininta, minkäikäisille kuntoutujille kurssi on tarkoitettu. Tavallisimmin kurssien ikäjakauma on alle tai yli 68 vuotiaat. Kursseja järjestetään yksilö- ja parikursseina ja ne ovat maksuttomia sekä kuntoutujalle että hänen läheiselleen. Kurssit kestävät yleensä viisi ( 5 ) vuorokautta.

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132).

Liitteeksi tarvitaan aina lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma.

Jos täytät hakemuksen netissä, täytetty hakemus tulostetaan ja postitetaan liitteineen osoitteeseen: KELA, PL 10, 00056 KELA. Kelan kuntoutushakemusta ei toistaiseksi voi lähettää verkossa.

Kelan ohjeistus:  https://www.kela.fi/miten-haet-kuntoutukseen

Lomakkeen saat myös syöpäyhdistyksen toimistosta soittamalla puh 013 227 600 tai 050 5679 264.

Tarkempia tietoja kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät osoitteista:

Kelan syöpäkurssit