Kuntoutuskurssit

Me Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saavat omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys järjestää Veikkauksen tukemana sopeutumisvalmennuskursseja, jotka tukevat syöpään sairastuneen kuntoutumista.

Henkilökohtainen syöpäkuntoutusohjaus

On tarkoitettu jokaiselle syöpään sairastuneelle.

Painottuu yksilöllisen toipumisen tukemiseen – jokainen on oman kuntoutumisensa paras asiantuntija.

Auttaa löytämään juuri Sinun kuntoutumistasi edistävät tukipalvelut ( Kelan ja Syöpäjärjestöjen kurssi-ja virkistystoiminta, ryhmät).

On kuntoutujalle maksutonta neuvontapalvelua.

Voit varata ajan puh 013-227 600 / Marketta Komulainen.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit 2019:

Kaikki kurssit ovat kuntoutujalle maksuttomia. Veikkauksen tukemille kursseille voi hakea Syöpäjärjestöjen syöpäkuntoutuslomakkeella. Lisätietoja kursseista ja hakulomakkeita voi myös noutaa tai tilata puhelimitse Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimistolta, puh. 013-227 600 tai sähköpostilla marketta.komulainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi. Palauta tai postita täytetty hakulomake yhdistyksellemme.

1) Kunnon eväät – avokuntoutuskurssi fyysisen kunnon ja hyvinvoinnin edistämiseksi

Kahdeksan tapaamiskertaa kerran viikossa torstai-iltaisin klo 17.

21.3., 28.3., 4.4., 11.4., 26.4., 9.5. sekä 22.8.2019.

Kurssi kokoontuu syöpäyhdistyksen sekä yhteistyökumppaneiden Itä-Suomen Liikuntaopiston ja P-K:n Marttojen tiloissa.

Kurssi on syöpäsairaudesta ja – hoidoista toipumisen tueksi suunniteltu avokuntoutuskurssi kaikenikäisille kuntoutujille, joiden syöpään sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa ja joiden hoidot ovat joko päättyneet tai päättymässä.

Kurssiohjelma painottuu terveellisten elämäntapavalintojen vahvistamiseen. Ohjelmaan sisältyy kävelykuntotestit, liikunta-, lihaskunto- ja kehonhuolto-ohjauskerrat sekä Marttojen kasvisruokien kokkausilta. Kurssin ohjaajina toimivat ISLO:n liikunnanohjaaja / personal trainer, Marttojen ravitsemusterapeutti sekä syöpäyhdistyksen tukihenkilö ja sairaanhoitaja.

Osallistuminen on maksutonta.

Kurssin hakuaika päättyy 1.3.2019.

2) Minä olen tärkeä- sopeutumisvalmennuskurssi

Järjestetään 16.-19.5.2019 Huhmarin lomakeskuksessa Polvijärvellä sekä syksyn seurantatapaaminen 8.11.2019 syöpäyhdistyksen tiloissa.

Kurssi on suunniteltu työikäisille syöpään sairastuneille naisille, joiden sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa.

Kurssiohjelma painottuu sairastumisen tuomien elämänmuutosten tarkasteluun, muutoksessa sopeutumiseen, omaan minään tutustumiseen, vahvuuksien löytymiseen ja harjoitteisiin, jotka tukevat minäkuvan sekä itsetunnon eheytymisessä. Kurssiohjelma sisältää hyvinvointivalmennusta luentojen sekä jooga-ja rentoutusharjoitteiden avulla, valokuvaus-ja ehostus työpajan, aamujumppaa, ulkoilua sekä tyytyväisyystalkoot. Lisäksi kuntoutujilla on mahdollisuus kylpylän palveluihin sekä omatoimiseen ulkoiluun. Kurssin ohjaajina toimivat hyvinvointivalmentaja, meikkaaja-maskeeraaja, valokuvaaja sekä syöpäyhdistyksen kaksi sairaanhoitajaa.

Osallistuminen on maksutonta.

Kurssin hakuaika päättyy 23.4.2019

3) Uusiutunutta / pitkäaikaista syöpää sairastavien sopeutumisvalmennuskurssi

Järjestetään 2.-6-9.2019 Vetrea Terveys Joensuun tiloissa, osoite Nepenmäenkatu 2, 80200 Joensuu.

Kurssi on kohdennettu uusiutunutta / pitkäaikaista syöpää sairarastaville ja heidän läheisilleen. Kurssille voi osallistua yksinkin.

Kurssiohjelma painottuu kuntoutujan ja läheisen voimavarojen vahvistamiseen.Kurssiohjelman teemoina ovat mm kuntoutujan ja läheisen psykososiaalinen hyvinvointi ja voimavarat, terveys- ja ravitsemusneuvonta, fyysisen kunnon aktivointi ja ohjaus sekä kotipaikkakunnan terveys-sosiaali ja kulttuuripalveluiden hyödyntäminen. Ryhmän sekä asiantuntijoiden tuella kannustetaan hallinnantunteen ja oman muutosprosessin vahvistamiseen. Yhdessä ryhmän kanssa koetetaan löytää selviytymiskeinoja arkipäivän jaksamiseen. Kurssin ohjaajina toimivat psykologi, erikoislääkäri,  ravitsemus – ja fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä sekä syöpäyhdistyksen tukihenkilö ja kaksi sairaanhoitajaa.

Osallistuminen on sekä kuntoutujalle että läheiselle maksutonta.

Kurssin hakuaika päättyy 12.8.2019.

Tietosuojaseloste asiakasrekisteri

Hakemuslomake sopeutumisvalmennuskursseille ( tulostettava lomake )

Verkkohakemuslomake sopeutumisvalmennuskurssille ( verkossa täytettävä lomake)

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Kelan kurssit

Osa kursseista on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville ( esim eturauhassyöpä, hematologinen syöpä, suun ja nielun syövät, rintasyöpä ), osalle kursseista voi hakea kaikki syöpään sairastuneet. Kurssin tiedoissa on maininta, jos se on tarkoitettu tietyn ikäisille kuntoutujille. Kursseja järjestetään yksilö- ja parikursseina. Kurssit kestävät yleensä viisi ( 5 ) vuorokautta.

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132). Lomakkeen saat myös yhdistyksen toimistosta. Liitteeksi tarvitaan lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma. Hakulomakkeet toimitetaan Kelaan.

Tarkempia tietoja kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät osoitteesta www.kela.fi/kuntoutuskurssihaku. Käytä hakusanaa syöpä.

Kelan ohjeet hakijalle ja hakemus

Kelan kurssitarjonta

Mitä sopeutumisvalmennus on?

Syöpäpotilaiden lomaviikot

Virkistyslomia järjestetään eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Lomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa ja STEA rahoittaa niitä. Lomaohjelma voi sisältää esim. liikkumista luonnossa, hyvinvointiluennon, vesijumpan, tietovisailua, yhteisen illanvieton ja yleistä virkistystä. Lomilla ei ole ohjattuja keskusteluja syövästä eikä syöpäkuntoutuksesta.

Lue lisää lomaviikoista ja ilmoittautumisesta