Kurssit syöpään sairastuneelle ja ohjaus syöpäkuntoutukseen

Toteutamme yhteistyössä STEA:n kanssa kursseja, jotka tukevat ja edistävät syöpään sairastuneen ja läheisen hyvinvointia. Lisäksi saat kauttamme tietoa ja ohjeistusta Kelan sopeutumisvalmennuskursseista sekä Syöpäjärjestöjen valtakunnallisessa haussa olevista kursseista ja virkistyslomista.

Tarjoamme syöpäkuntoutuksen ohjausta sairastuneille ja heidän läheisilleen

Kuntoutus kuuluu kaikille!

Ohjaus, kuten itse kuntoutuskin, on aina maksutonta palvelua ja siihen on oikeutettu jokainen syöpään sairastunut ikään, sairauteen, asuinpaikkaan tai työstatukseen katsomatta. Kuntoutuja voi olla siis työelämässä tai sinne palaava, työtön, sairaslomalla tai eläkkeellä. Kuntoutus kuuluu ihan kaikille.

Varaa oma aika syöpäkuntoutuksen ohjaukseen joko p. 013 227 600 tai verkkoajanvarauksen kautta.

Mitä ohjaus on? Syöpään sairastunut kysyy ja sairaanhoitaja Marketta vastaa:

Ohjaus on sitä, että yhdessä keskustellen kartoitamme tilanteesi ja pohdimme millaista kuntoutusta Sinä koet tarvitsevasi juuri nyt. Jokainen toipuu syöpähoidoista omalla tavallaan ja omassa tahdissaan. Koetamme löytää juuri Sinun yksilöllistä kuntoutumistasi tukevat palvelut.

Milloin on hyvä aika varata aika? Usein silloin, kun syövän alkuvaiheen hoitojaksot ovat loppuneet tai kun sairasloma alkaa olla lopuillaan. Mutta periaatteessa Sinä itse tiedät parhaiten, milloin koet tarvitsevasi kuntoutusta ja ohjausta siihen.

Mitä minä hyödyn ohjauksesta? Ohjaus auttaa Sinua löytämään helpommin juuri Sinun kuntoutumistasi edistävät tukipalvelut. Niitä voi olla esim: Kelan ja meidän Syöpäjärjestöjen kurssit ja virkistyslomat, oman kotipaikkakuntasi tukipalvelut tai syöpäyhdistyksen sairaanhoitajien keskustelutuki ja vertaisryhmät. Nämä kaikki palvelut on Sinun käytössäsi.

Missä tapaamme? Voimme tavata kasvotusten yhdistyksellä, puhelimessa tai verkkotapaamisessa. Voit saada ohjauksen siis vaikka kotisohvallasi istuen.

Puhelun ja verkkotapaamisen jälkeen voin lähettää Sinulle tarvitsemiasi kuntoutukseen liittyviä materiaaleja kotiin.  Voimme  ” treffata” yhtäaikaa netin äärellä, silloin voimme puhelun aikana tutustua samanaikaisesti kuntoutuksen nettisivuihin ja materiaaleihin. Verkkotapaaminen toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Jos verkossa olo oudoksuttaa, autan mielelläni. Puh 050 5679 264 / 013 227 600 Marketta Komulainen tai sähköpostitse: marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen kurssit 2022

Kaikki kurssit ovat kuntoutujalle ja läheiselle maksuttomia. Niihin sisältyy ohjelma, ohjaus sekä mahdollinen majoitus ja ruoka. Matkakuluista jokainen kuntoutuja vastaa itse. Kursseille valitaan ensisijaisesti henkilöitä, jotka eivät ole aiemmin olleet kursseilla ja joilla on oman kuvauksen suhteen selkeä kuntoutumisen tarve ja motivaatio.

Seuraamme koronavirustilannetta ja toimimme vallitsevan tilanteen mukaisesti. Terveytesi ja hyvinvointi on meille tärkeä. Huomioitahan oheisen ohjeen osallistuessasi kurssi- ja ryhmätoimintaan: ohjeet kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaan osallistumisesta

1. Minä olen tärkeä -kurssi

Kurssi toteutetaan 19.-22.5.2022 Lomakeskus Huhmarissa. Kurssi on suunniteltu työikäisille syöpään sairastuneille naisille, joiden sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa.

Metsän keskellä järvimaiseman äärellä on kiireetön mahdollisuus antaa aikaa itselleen ja tarkastella omaa sairastumisen tuomaa muutosprosessia. Muutos on aina myös mahdollisuus ja sen kautta voi löytää yhteyden omaan sisäiseen vahvistumisen ja eheytymisen kokemukseen.

Kurssin aikana keskitymme kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin minäkuvaa tukevien alustusten, keskustelujen sekä jooga- ja rentoutusharjoitteiden avulla. Valokuvaus- ja ehostustyöpaja tukee omaa voimaannuttavaa minäkuvaa. Luontopolulla toteutamme rauhallisia metsämieliharjoituksia. Lisäksi kuntoutujilla on mahdollisuus nauttia Huhmarin vesimaailman sekä lomakeskuksen täysihoidon palveluista.

Kurssin ohjaajina toimivat hyvinvointi- ja joogavalmentaja, meikkaaja-maskeeraaja, valokuvaaja sekä syöpäyhdistyksen kaksi neuvontahoitajaa.

Osallistuminen on maksutonta.  Kurssin hakuaika päättyy 22.4.2022. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Voit hakea kurssille verkkohakulomakkeella: Hakulomake minaolentarkea2022 ( linkki vie toiseen verkkopalveluun)

Hakulomake ( pdf)

Lisätietoja kursseista ja hakulomakkeita voi myös tilata puhelimitse Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimistolta, puh. 013 227 600 / 050 5679 264  tai sähköpostilla marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi. Palauta tai postita täytetty hakulomake yhdistyksellemme, osoitteeseen Malmikatu 5 B , 2.kerros, 80100 JOENSUU.

2. Kunnon eväät – liikunnallinen avokurssi

Kurssi kokoontuu torstai-iltaisin 22.9.-22.11.2022  syöpäyhdistyksen sekä yhteistyökumppaneiden Itä-Suomen Liikuntaopiston ja P-K:n Marttojen tiloissa. Lisäksi tapaamme seurantatapaamisen merkeissä 19.1.2023 to klo 17.

Kurssi on syöpähoitojen jälkeen toipumisen tueksi suunniteltu avokuntoutuskurssi kaikenikäisille miehille ja naisille. Ensisijalla ovat kuntoutujat, joiden syöpään sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa, joiden hoidot ovat joko päättyneet / päättymässä ja oma kunto tuntuu kaipaavan kohennusta rankkojen hoitojen jälkeen.

Kurssiohjelma painottuu terveellisten elämäntapavalintojen vahvistamiseen. Ohjelmaan sisältyy tietoa terveyttä tukevasta ruokavaliosta, kurssin alussa ja lopussa toteutettavat kävelykuntotestit, liikunta-, lihaskunto- ja kehonhuolto-ohjauskerrat sekä Marttojen kasvisruokien kokkausilta.

Kurssin ohjaajina toimivat ISLO:n liikunnanohjaaja / personal trainer, Marttojen ravitsemusterapeutti  sekä syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja.

Osallistuminen on maksutonta. Kurssin hakuaika päättyy 26.8.2022. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Voit hakea kurssille verkkohakulomakkeella: Hakulomake kunnonevaat2022 ( linkki vie toiseen verkkopalveluun)

3. Tanssiliiketerapia

Kurssi kokoontuu torstai-iltaisin 8.9. – 17.11.2022 klo 17-18.30 kymmenen kertaa ( ei vk 42) osoitteessa Keltainen talo, Sairaalakatu 8, 80100 Joensuu.

Kurssi on syöpähoitojen jälkeen toipumisen tueksi suunniteltu avokurssi kaikenikäisille miehille ja naisille. Ensisijalla ovat kuntoutujat, joiden syöpään sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa, joiden hoidot ovat joko päättyneet / päättymässä. Kurssille otetaan 6-8 osallistujaa.

Kurssi on sinulle, joka haluat käsitellä liikkeen ja keskustelun avulla ajatuksiasi ja kokemuksiasi. Sinulle, joka haluat ymmärtää kehon ja mielen yhteyttä. Sinulle, joka tahdot tutkia voimavarojasi sekä oppia kehossasi lepäämään ja rentoutumaan.

Tanssiliiketerapeuttisessa ryhmässä tarkastellaan itseä ja elämäntilannetta kehon, tanssin ja liikkeen kokemusten kautta. Osallistuminen ei vaadi erityisiä tanssillisia tai liikunnallisia ennakkovalmiuksia.  Tapaamiskertojen aiheita ovat mm. oman kehollisuuden hahmottaminen ja hyväksyminen, kehon ja mielen yhteyden vahvistaminen, itsetuntemuksen ja minäkuvan selkiyttäminen sekä vuorovaikutuksen ja kommunikaation tutkiminen ja syventäminen. Tanssiliiketerapian tavoitteena on vahvistaa elämäniloa, itsetuntemusta sekä keho-mieliyhteyttä.

Kurssin ohjaajana toimii psykologi ja tanssi – ja liiketerapeutti Anni Rantanen.

”Olen kiinnostunut siitä miten luovuus, kehon kuuntelu ja liike voivat auttaa löytämään avaimia parempaan elämään. Ajattelen, että jokaisessa ihmisessä on vahvuuksia, voimavaroja ja mahdollisuuksia, jotka odottavat löytämistä. Tanssin ja liikkeen avulla tutkimme ja vahvistamme elämäniloa, itsetuntemusta ja keho-mieliyhteyttä. Toivonkin, että tanssi-liiketerapiaryhmästä saat itsellesi hyvää oloa, uusia oivalluksia, iloa ja rentoa mieltä.”

Osallistuminen on maksutonta. Kurssin hakuaika päättyy 18.8.2022. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Voit hakea kurssille verkkohakulomakkeella: HakulomakeTanssiliiketerapia2022( linkki vie toiseen verkkopalveluun)

4. Varavoimaa-kurssi

Kurssi toteutetaan 5.-8.9.2022 Lomakeskus Huhmarissa

Kurssi on kohdennettu parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kurssille voi osallistua yksinkin.

Kurssiohjelma painottuu kuntoutujan ja läheisen voimavarojen vahvistamiseen. Kurssiohjelman teemoina ovat mm kuntoutujan ja läheisen psykososiaalinen hyvinvointi, voimavarat ja virkistyminen. Ryhmän sekä asiantuntijoiden tuella kannustetaan hallinnantunteen ja oman muutosprosessin vahvistamiseen. Yhdessä ryhmän kanssa koetetaan löytää selviytymiskeinoja arkipäivän jaksamiseen.

Kurssin työryhmään kuuluvat psykologi, erikoislääkäri sekä syöpäyhdistyksen kaksi sairaanhoitajaa.

Osallistuminen on sekä kuntoutujalle että läheiselle maksutonta. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Kurssin hakuaika päättyy 12.8.2022.

Voit hakea kurssille verkkohakulomakkeella: Hakulomake varavoimaa2022 ( linkki vie toiseen verkkopalveluun)

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys ry asiakasrekisteri, tietosuojaseloste

5. Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Mitä kurssitoiminta on?

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen järjestämille kursseille. Kursseja järjestetään ympäri Suomea.

Löydät valtakunnallisen Syöpäjärjestöjen kurssioppaan seuraavan sivun alalaidasta:

kaikkisyovasta.fi/hoito-ja-kuntoutus/kuntoutus/kuntoutuskurssit

6. Syöpäpotilaiden lomaviikot

Virkistyslomia järjestetään eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Lomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa ja STEA rahoittaa niitä. Lomaohjelma voi sisältää esim. liikkumista luonnossa, hyvinvointiluennon, vesijumpan, tietovisailua, yhteisen illanvieton ja yleistä virkistystä. Lomilla ei ole ohjattuja keskusteluja syövästä eikä syöpäkuntoutuksesta.

Lomaviikoille on omat hakulomakkeensa, joita voit kysyä syöpäyhdistykseltä puh 013 227 600.

Lue lisää lomaviikoista ja ilmoittautumisesta

7. Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit syöpään sairastuneille ja läheisille

Kelan kuntoutukseen osallistuminen on aina maksutonta. Voit saada kuntoutuksesi ajalta kuntoutusrahaa. Se turvaa toimeentuloasi kuntoutuksen aikana.

Kela korvaa myös kuntoutukseen tehtyjä matkoja. Lue lisää matkakorvauksista Kelan sairastaminen-osiosta.

Osa Kelan kursseista on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville ( rintasyöpä, eturauhassyöpä, hematologinen syöpä, ruuansulatuskanavan syöpä ), osalle kursseista voi hakea kaikki syöpään sairastuneet. Kurssin tiedoissa on maininta, minkäikäisille kuntoutujille kurssi on tarkoitettu. Tavallisimmin kurssien ikäjakauma on alle tai yli 68 vuotiaat. Kursseja järjestetään yksilö- ja parikursseina ja ne ovat maksuttomia sekä kuntoutujalle että hänen läheiselleen. Kurssit kestävät yleensä viisi ( 5 ) vuorokautta.

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132).

Liitteeksi tarvitaan aina lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma.

Jos täytät hakemuksen netissä, täytetty hakemus tulostetaan ja postitetaan liitteineen osoitteeseen: KELA, PL 10, 00056 KELA. Kelan kuntoutushakemusta ei toistaiseksi voi lähettää verkossa.

Kelan ohjeistus:  https://www.kela.fi/miten-haet-kuntoutukseen

Lomakkeen saat myös syöpäyhdistyksen toimistosta soittamalla puh 013 227 600 tai 050 5679 264.

Tarkempia tietoja kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät osoitteista:

Kelan syöpäkurssit