Kuntoutuskurssit

Me Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saavat omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys järjestää Veikkauksen tukemana sopeutumisvalmennuskursseja, jotka tukevat syöpään sairastuneen kuntoutumista.

Tällä sivulla saat tietoa:

• Henkilökohtaisesta syöpäkuntoutusohjauksesta
  • Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen järjestämistä sopeutumisvalmennuskursseista
  • Syöpäjärjestöjen muista ( valtakunnallisista ) kuntoutuskursseista
  • Kelan järjestämistä sopeutumisvalmennuskursseista
  • Syöpäpotiladen lomaviikoista

Henkilökohtainen syöpäkuntoutusohjaus – mitä se oikein on? Sairaanhoitaja Marketta vastaa:

Se painottuu yksilöllisen toipumisen tukemiseen – ajattelen, että jokainen on oman kuntoutumisensa paras asiantuntija.

Kenelle se on tarkoitettu? Ihan jokaiselle syöpään sairastuneelle.

Milloin on hyvä aika varata aika? Usein silloin, kun syövän alkuvaiheen hoitojaksot ovat loppuneet tai kun sairasloma alkaa olla lopuillaan. Mutta periaatteessa Sinä itse tiedät parhaiten, milloin tarvitset ohjausta.

Mitä tämä hyödyttää? Kuntoutusohjaus auttaa löytämään helpommin juuri Sinun kuntoutumistasi edistävät tukipalvelut ( esim Kelan ja Syöpäjärjestöjen kurssi-ja virkistystoiminta, ryhmät, oman kotipaikkakunnan tukipalvelut).

Mitäs tämä kaikki maksaa? Sekä kuntoutusohjaus että itse kuntoutus on kuntoutujalle sekä hänen läheiselleen maksutonta.

Jos Sinulle heräsi lisää kysyttävää, ole hyvä ja ota yhteyttä soittamalla puh 013 227 600 / Marketta Komulainen tai sähköpostitse: marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit 2019:

Kaikki kurssit ovat kuntoutujalle maksuttomia. Veikkauksen tukemille kursseille voi hakea Syöpäjärjestöjen syöpäkuntoutuslomakkeella. Lisätietoja kursseista ja hakulomakkeita voi myös noutaa tai tilata puhelimitse Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimistolta, puh. 013-227 600 tai sähköpostilla marketta.komulainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi. Palauta tai postita täytetty hakulomake yhdistyksellemme.

1) Kunnon eväät – avokuntoutuskurssi fyysisen kunnon ja hyvinvoinnin edistämiseksi

Järjestetään syöpäyhdistyksen sekä yhteistyökumppaneiden Itä-Suomen Liikuntaopiston ja P-K:n Marttojen tiloissa.

Kurssi kokoontuu syksyn 2019 aikana torstai-iltaisin kahdeksan kertaa:

26.9. klo 17-20 paikka: Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys, Karjalankatu 4 a 1, 80200 Joensuu. Kurssin aloitus ja tutustuminen. Positiivisia askelia terveempään elämään- luento vuoropuhellen. Ohjataan kuntoutujille kurssin ajaksi oman hyvinvoinnin seuranta- menetelmä, Marketta Komulainen.

3.10.klo 17-20 paikka: Joensuun Areena, Mehtimäentie 2, 80110 Joensuu. Kävelykuntotesti. Liikunnan myönteiset vaikutukset- luento, keskustellaan omista liikunnallisista tavoitteista. Annetaan kurssin ajaksi KKI-kuntokortti, Kari Salo.

10.10., 17.10., 24.10. ja 31.10.klo 17-18.30 paikka: ISLO:n kuntosali, Kalevankatu 10, 80100 Joensuu.  Sauvakävelyä, kuntosaliharjoittelua, kehonhuoltoa, jumppaa ja rentoutusta. Ohjaajana Kari Salo.

7.11.klo 17-20 paikka: Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys, Karjalankatu 4 a 1, 80200 Joensuu. Henkisen hyvinvoinnin merkitys ja mindfullness- harjoituksia, Marketta Komulainen.

14.11. klo 17-20 paikka: Pohjois-Karjalan Martat, Koskikatu 5-7, 80100 Joensuu. Kokataan kasviksista. Kokkauksen lomassa keskustellaan terveellisen ruokavalion periaatteista. Nautitaan yhdessä maittava kolmen ruokalajin illallinen. Ruokailun lomassa kootaan yhteen kuntoutujien kokemuksia kurssista.

Lisäksi seurantatapaaminen tammikuussa 2020, päivämäärä sovitaan 14.11.illassa.

Kurssi on syöpäsairaudesta ja – hoidoista toipumisen tueksi suunniteltu avokuntoutuskurssi kaikenikäisille miehille ja naisille. Ensisijalla ovat kuntoutujat, joiden syöpään sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa, joiden hoidot ovat joko päättyneet / päättymässä ja oma kunto tuntuu kaipaavan kohennusta rankkojen hoitojen jälkeen.

Kurssiohjelma painottuu terveellisten elämäntapavalintojen vahvistamiseen. Ohjelmaan sisältyy kävelykuntotestit, liikunta-, lihaskunto- ja kehonhuolto-ohjauskerrat sekä Marttojen kasvisruokien kokkausilta. Kurssin ohjaajina toimivat ISLO:n liikunnanohjaaja / personal trainer Kari Salo, Marttojen ravitsemusterapeutti Ringa Nenonen sekä syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja Marketta Komulainen.

Osallistuminen on maksutonta.

Kurssin hakuaika päättyy 5.9.2019.

2) Minä olen tärkeä- sopeutumisvalmennuskurssi

Järjestetään 16.-19.5.2019 Huhmarin lomakeskuksessa Polvijärvellä sekä syksyn seurantatapaaminen 8.11.2019 syöpäyhdistyksen tiloissa.

Kurssi on suunniteltu työikäisille syöpään sairastuneille naisille, joiden sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa.

Kurssiohjelma painottuu sairastumisen tuomien elämänmuutosten tarkasteluun, muutoksessa sopeutumiseen, omaan minään tutustumiseen, vahvuuksien löytymiseen ja harjoitteisiin, jotka tukevat minäkuvan sekä itsetunnon eheytymisessä. Kurssiohjelma sisältää hyvinvointivalmennusta luentojen sekä jooga-ja rentoutusharjoitteiden avulla, valokuvaus-ja ehostus työpajan, aamujumppaa, ulkoilua sekä tyytyväisyystalkoot. Lisäksi kuntoutujilla on mahdollisuus kylpylän palveluihin sekä omatoimiseen ulkoiluun. Kurssin ohjaajina toimivat hyvinvointivalmentaja, meikkaaja-maskeeraaja, valokuvaaja sekä syöpäyhdistyksen kaksi sairaanhoitajaa.

Osallistuminen on maksutonta.

Kurssin hakuaika päättyy 23.4.2019

3) Uusiutunutta / pitkäaikaista syöpää sairastavien sopeutumisvalmennuskurssi

Järjestetään 2.-6-9.2019 Vetrea Terveys Joensuun tiloissa, osoite Nepenmäenkatu 2, 80200 Joensuu.

Kurssi on kohdennettu uusiutunutta / pitkäaikaista syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kurssille voi osallistua yksinkin.

Kurssiohjelma painottuu kuntoutujan ja läheisen voimavarojen vahvistamiseen.Kurssiohjelman teemoina ovat mm kuntoutujan ja läheisen psykososiaalinen hyvinvointi ja voimavarat, terveys- ja ravitsemusneuvonta, fyysisen kunnon aktivointi ja ohjaus sekä kotipaikkakunnan terveys-sosiaali ja kulttuuripalveluiden hyödyntäminen. Ryhmän sekä asiantuntijoiden tuella kannustetaan hallinnantunteen ja oman muutosprosessin vahvistamiseen. Yhdessä ryhmän kanssa koetetaan löytää selviytymiskeinoja arkipäivän jaksamiseen. Kurssin ohjaajina toimivat psykologi, erikoislääkäri,  ravitsemus – ja fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä sekä syöpäyhdistyksen tukihenkilö ja kaksi sairaanhoitajaa.

Osallistuminen on sekä kuntoutujalle että läheiselle maksutonta.

Kurssin hakuaika päättyy 12.8.2019.

Tietosuojaseloste asiakasrekisteri

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Mitä sopeutumisvalmennus on?

Löydät valtakunnallisen Syöpäjärjestöjen kurssioppaan seuraavan sivun alalaidasta:

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen  järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille.

Kursseja järjestetään ympäri Suomea.

Hakuohjeet kursseille https://www.kaikkisyovasta.fi/hoito-ja-kuntoutus/kuntoutus/kuntoutuskurssit/hakuohjeet/

Hakulomake ( pdf) https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/frantic/syopa-kaikkisyovasta/Hakemuslomake_syopapotilaiden_kurssille1.pdf

Kelan sopeutumisvalmennuskurssit

Osa kursseista on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville ( esim eturauhassyöpä, hematologinen syöpä, suun ja nielun syövät, rintasyöpä ), osalle kursseista voi hakea kaikki syöpään sairastuneet. Kurssin tiedoissa on maininta, jos se on tarkoitettu tietyn ikäisille kuntoutujille. Kursseja järjestetään yksilö- ja parikursseina ja ne ovat maksuttomia sekä kuntoutujalle että hänen läheiselleen. Kurssit kestävät yleensä viisi ( 5 ) vuorokautta.

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132). Lomakkeen saat myös yhdistyksen toimistosta. Liitteeksi tarvitaan lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma. Hakulomakkeet toimitetaan Kelaan.

Tarkempia tietoja kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät osoitteesta:

www.kela.fi/kuntoutuskurssihaku. Käytä hakusanaa syöpä:

Syöpäpotilaiden lomaviikot

Virkistyslomia järjestetään eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Lomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa ja STEA rahoittaa niitä. Lomaohjelma voi sisältää esim. liikkumista luonnossa, hyvinvointiluennon, vesijumpan, tietovisailua, yhteisen illanvieton ja yleistä virkistystä. Lomilla ei ole ohjattuja keskusteluja syövästä eikä syöpäkuntoutuksesta.

Lue lisää lomaviikoista ja ilmoittautumisesta