Kuntoutuskurssit ja ohjaus syöpäkuntoutukseen

Järjestämme kursseja, jotka tukevat ja edistävät syöpään sairastuneen kuntoutumista. Lisäksi saat kauttamme tietoa ja ohjeistusta Kelan sopeutumisvalmennuskursseista sekä Syöpäjärjestöjen valtakunnallisessa haussa olevista kursseista.

Tarjoamme syöpäkuntoutuksen ohjausta sairastuneille ja heidän läheisilleen

Kuntoutus kuuluu kaikille!

Ohjaus, kuten itse kuntoutuskin, on aina maksutonta palvelua ja siihen on oikeutettu jokainen sairastunut ikään, sairauteen, asuinpaikkaan tai työstatukseen katsomatta. Kuntoutuja voi olla siis työelämässä tai sinne palaava, työtön, sairaslomalla tai eläkkeellä. Kuntoutus kuuluu ihan kaikille.

Varaa oma aika syöpäkuntoutuksen ohjaukseen puh 050 5679 264 / 013 227 600 Marketta Komulainen tai sähköpostilla marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi.

Mitä ohjaus on? Sairaanhoitaja Marketta vastaa:

Ohjaus syöpäkuntoutusasioihin painottuu yksilöllisen toipumisen tukemiseen – jokainen on oman kuntoutumisensa paras asiantuntija.

Milloin on hyvä aika varata aika? Usein silloin, kun syövän alkuvaiheen hoitojaksot ovat loppuneet tai kun sairasloma alkaa olla lopuillaan. Mutta periaatteessa Sinä itse tiedät parhaiten, milloin tarvitset ohjausta.

Mitä tämä hyödyttää? Ohjaus auttaa löytämään helpommin juuri Sinun kuntoutumistasi edistävät tukipalvelut (esim. Kelan ja Syöpäjärjestöjen kurssi-ja virkistystoiminta, vertaistukiryhmät, oman kotipaikkakunnan tukipalvelut).

Voimme halutessasi tavata myös verkossa tai tai puhelimitse. Verkkotapaaminen toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Puhelun jälkeen voin lähettää Sinulle tarvitsemiasi kuntoutukseen liittyviä materiaaleja kotiin.  Voimme  ” treffata” netin äärellä, silloin voimme puhelun aikana tutustua samanaikaisesti kuntoutukseen liittyviin nettisivuihin ja materiaaleihin.

Jos kaipaat apua teknisissä asioissa, autan mielelläni. Puh 050 5679 264 / 013 227 600 Marketta Komulainen tai sähköpostitse: marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen kurssit 2021

Kaikki kurssit ovat kuntoutujalle ja läheiselle maksuttomia. Niihin sisältyy ohjelma, ohjaus sekä mahdollinen majoitus ja ruoka. Kelalta voit hakea korvauksia matkakuluista tai kuntoutusrahaa, jos kurssin takia et pääse töihin. Helpoiten haet Kelan korvauksia osoitteessa kela.fi.

Seuraamme koronavirustilannetta ja toimimme vallitsevan tilanteen mukaisesti. Terveytesi ja hyvinvointi on meille tärkeä. Huomioitahan oheisen ohjeen osallistuessasi kurssi- ja ryhmätoimintaan: ohjeet kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaan osallistumisesta

1. Varavoimaa-kurssi

Kurssi toteutetaan 6.-10.9.2021 Vetrea Joensuun tiloissa

Kurssi on suunnattu pitkäaikaista/uusiutunutta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kurssille voi osallistua yksinkin.

Kurssiohjelma painottuu kuntoutujan ja läheisen voimavarojen vahvistamiseen. Kurssiohjelman teemoina ovat mm kuntoutujan ja läheisen psykososiaalinen hyvinvointi ja voimavarat, terveys- ja ravitsemusneuvonta, fyysisen kunnon aktivointi ja ohjaus sekä kotipaikkakunnan terveys-, sosiaali- ja kulttuuripalveluiden hyödyntäminen. Ryhmän sekä asiantuntijoiden tuella kannustetaan hallinnantunteen ja oman muutosprosessin vahvistamiseen. Yhdessä ryhmän kanssa koetetaan löytää selviytymiskeinoja arkipäivän jaksamiseen.

Kurssin työryhmään kuuluvat psykologi, erikoislääkäri,  ravitsemus- ja fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä sekä syöpäyhdistyksen kaksi sairaanhoitajaa.

Osallistuminen on sekä kuntoutujalle että läheiselle maksutonta.

Kurssin hakuaika päättyy 6.8.2021.

Hakulomake varavoimaa2021

Hakulomake ( pdf)

Lisätietoja kursseista ja hakulomakkeita voi myös tilata puhelimitse Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimistolta, puh. 013 227 600 / 050 5679 264  tai sähköpostilla marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi. Palauta tai postita täytetty hakulomake yhdistyksellemme, osoitteeseen Malmikatu 5 B , 2.kerros, 80100 JOENSUU.

2. Minä olen tärkeä -kurssi

Kurssi toteutetaan 16.-19.9.2021 Lomakeskus Huhmarissa sekä verkkovälitteinen seurantatapaaminen 19.11.2021. Kurssi on suunniteltu työikäisille syöpään sairastuneille naisille, joiden sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa.

Metsän keskellä järvimaiseman äärellä on kiireetön mahdollisuus antaa aikaa itselleen ja tarkastella omaa sairastumisen tuomaa muutosprosessia. Muutos on aina myös mahdollisuus ja sen kautta voi löytää yhteyden omaan sisäiseen vahvistumisen ja eheytymisen kokemukseen.

Kurssin aikana keskitymme kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin minäkuvaa tukevien alustusten, keskustelujen sekä jooga- ja rentoutusharjoitteiden avulla. Valokuvaus- ja ehostustyöpaja tukee omaa voimaannuttavaa minäkuvaa. Luontopolulla toteutamme rauhallisia metsämieliharjoituksia. Lisäksi kuntoutujilla on mahdollisuus nauttia Huhmarin vesimaailman sekä lomakeskuksen täysihoidon palveluista.

Kurssin ohjaajina toimivat hyvinvointi- ja joogavalmentaja, meikkaaja-maskeeraaja, valokuvaaja sekä syöpäyhdistyksen kaksi neuvontahoitajaa.

Osallistuminen on maksutonta.  Kurssin hakuaika päättyy 20.8.2021.

Hakulomake minaolentarkea2021

3. Kunnon eväät – liikunnallinen avokuntoutuskurssi

Kurssi kokoontuu torstai-iltaisin 23.9.-11.11.2021  syöpäyhdistyksen sekä yhteistyökumppaneiden Itä-Suomen Liikuntaopiston ja P-K:n Marttojen tiloissa. Lisäksi tapaamme seurantatapaamisen merkeissä 20.1.2022 to klo 17.

Kurssi on syöpähoitojen jälkeen toipumisen tueksi suunniteltu avokuntoutuskurssi kaikenikäisille miehille ja naisille. Ensisijalla ovat kuntoutujat, joiden syöpään sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa, joiden hoidot ovat joko päättyneet / päättymässä ja oma kunto tuntuu kaipaavan kohennusta rankkojen hoitojen jälkeen.

Kurssiohjelma painottuu terveellisten elämäntapavalintojen vahvistamiseen. Ohjelmaan sisältyy tietoa terveyttä tukevasta ruokavaliosta, kurssin alussa ja lopussa toteutettavat kävelykuntotestit, liikunta-, lihaskunto- ja kehonhuolto-ohjauskerrat sekä Marttojen kasvisruokien kokkausilta.

Kurssin ohjaajina toimivat ISLO:n liikunnanohjaaja / personal trainer, Marttojen ravitsemusterapeutti  sekä syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja.

Osallistuminen on maksutonta. Kurssin hakuaika päättyy 27.8.2021.

Hakulomake kunnonevaat2021

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys ry asiakasrekisteri, tietosuojaseloste

4. Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Mitä kurssitoiminta on?

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen järjestämille kursseille. Kursseja järjestetään ympäri Suomea.

Löydät valtakunnallisen Syöpäjärjestöjen kurssioppaan seuraavan sivun alalaidasta:

kaikkisyovasta.fi/hoito-ja-kuntoutus/kuntoutus/kuntoutuskurssit

5. Kelan sopeutumisvalmennuskurssit

Osa kursseista on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville ( esim rintasyöpä, eturauhassyöpä, hematologinen syöpä, ruuansulatuskanavan syöpä ), osalle kursseista voi hakea kaikki syöpään sairastuneet. Kurssin tiedoissa on maininta, jos se on tarkoitettu tietyn ikäisille kuntoutujille. Kursseja järjestetään yksilö- ja parikursseina ja ne ovat maksuttomia sekä kuntoutujalle että hänen läheiselleen. Kurssit kestävät yleensä viisi ( 5 ) vuorokautta.

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132). Lomakkeen saat myös yhdistyksen toimistosta. Liitteeksi tarvitaan lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma. Hakulomakkeet toimitetaan Kelaan.

Tarkempia tietoja kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät osoitteista:

Kelan syöpäkurssit

6. Syöpäpotilaiden lomaviikot

Virkistyslomia järjestetään eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Lomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa ja STEA rahoittaa niitä. Lomaohjelma voi sisältää esim. liikkumista luonnossa, hyvinvointiluennon, vesijumpan, tietovisailua, yhteisen illanvieton ja yleistä virkistystä. Lomilla ei ole ohjattuja keskusteluja syövästä eikä syöpäkuntoutuksesta.

Lomaviikoille on omat hakulomakkeensa, joita voit kysyä syöpäyhdistykseltä puh 013 227 600.

Lue lisää lomaviikoista ja ilmoittautumisesta