Kuntoutuskurssit ja kuntoutusohjaus

Me Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saavat omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Näin myös nyt poikkeusaikana. Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys järjestää Veikkauksen tukemana sopeutumisvalmennuskursseja, jotka tukevat syöpään sairastuneen kuntoutumista. Lisäksi saat kauttamme tietoa ja ohjeistusta Kelan sopeutumiskursseista.

Kuntoutusohjaus syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen

Kuntoutusohjaus on tarkoitettu jokaiselle syöpään sairastuneelle ja hänen läheiselleen.

Kuntoutusohjaus, kuten itse kuntoutuskin on aina maksutonta palvelua ja siihen on oikeutettu jokainen sairastunut ikään, sairauteen, asuinpaikkaan tai työstatukseen katsomatta. Kuntoutuja voi olla siis työelämässä tai sinne palaava, työtön, sairaslomalla tai eläkkeellä. Kuntoutus kuuluu ihan kaikille.

Varaa oma aika kuntoutusohjaukseen puh 050 5679 264 / 013 227 600 neuvontahoitaja Marketta Komulainen tai sähköpostilla marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi.

Syöpäkuntoutusohjaus – mitä se oikein on? Neuvontahoitaja Marketta vastaa:

Kuntoutusohjaus painottuu yksilöllisen toipumisen tukemiseen – ajattelen, että jokainen on oman kuntoutumisensa paras asiantuntija.

Milloin on hyvä aika varata aika? Usein silloin, kun syövän alkuvaiheen hoitojaksot ovat loppuneet tai kun sairasloma alkaa olla lopuillaan. Mutta periaatteessa Sinä itse tiedät parhaiten, milloin tarvitset ohjausta.

Mitä tämä hyödyttää? Kuntoutusohjaus auttaa löytämään helpommin juuri Sinun kuntoutumistasi edistävät tukipalvelut (esim. Kelan ja Syöpäjärjestöjen kurssi-ja virkistystoiminta, vertaistukiryhmät, oman kotipaikkakunnan tukipalvelut).

Nyt poikkeusolojen aikana:

Vaikka koronavirusepidemia estääkin tapaamasta kasvokkain, niin onneksi meillä on mahdollisuus tavata virtuaalisesti. Kevään aikana tarjoan kuntoutusohjausta puhelimen tai verkon välityksellä. Puhelimen kautta tapahtuva ohjaus voi toteutua ihan tavallisesti keskustellen ja voin puhelun jälkeen lähettää Sinulle tarvitsemiasi kuntoutukseen liittyviä materiaaleja kotiin.  Voimme myös puhua puhelimessa ja ” treffata” tietokoneen äärellä, silloin voimme tutustua samanaikaisesti kuntoutukseen liittyviin nettisivuihin ja materiaaleihin.

Varsinainen verkkotapaaminen toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Mukaan voit liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta.  Lähetän Sinulle osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet verkkotapaamiseen liittymiseen. Tulethan rohkeasti mukaan uuteen verkkovälitteiseen toimintaamme. Se on meille kaikille uutta, myös minulle ja vaatii siksi hieman totuttelua. Ollaan yhdessä rohkeita!

Jos sinulla on kysyttävää tai kaipaat apua teknisissä asioissa, ole hyvä ja ota yhteyttä soittamalla puh 050 5679 264 Marketta Komulainen tai sähköpostitse: marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit 2020

Kaikki kurssit ovat kuntoutujalle ja läheiselle maksuttomia. Niihin sisältyy ohjelma, ohjaus sekä mahdollinen majoitus ja ruoka. Kelalta voit hakea korvauksia matkakuluista tai kuntoutusrahaa, jos kurssin takia et pääse töihin. Helpoiten haet Kelan korvauksia osoitteessa kela.fi. Kurssit järjestetään Veikkauksen tuotoilla.

Veikkauksen tukemille kursseille voi hakea Syöpäjärjestöjen syöpäkuntoutuslomakkeella:

Hakulomake ( pdf)

Lisätietoja kursseista ja hakulomakkeita voi myös tilata puhelimitse Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimistolta, puh. 013 227 600 / 050 5679 264  tai sähköpostilla marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi. Palauta tai postita täytetty hakulomake yhdistyksellemme, osoitteeseen Malmikatu 5 B , 2.kerros, 80100 JOENSUU.

Minä olen tärkeä -kurssi

Kurssi toteutetaan 17.-20.9.2020 Lomakeskus Huhmarissa sekä seurantatapaaminen 11.12.2020 Kotikartanoyhdistyksen tiloissa, os. Kauppakatu 34, 80100 Joensuu. Kurssi on suunniteltu työikäisille syöpään sairastuneille naisille, joiden sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa.

Metsän keskellä järvimaiseman äärellä on kiireetön mahdollisuus antaa aikaa itselleen ja tarkastella omaa sairastumisen tuomaa muutosprosessia. Muutos on aina myös mahdollisuus ja sen kautta voi löytää yhteyden omaan sisäiseen vahvistumisen ja eheytymisen kokemukseen.

Kurssin aikana keskitymme kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin minäkuvaa tukevien alustusten, keskustelujen sekä jooga- ja rentoutusharjoitteiden avulla. Valokuvaus- ja ehostustyöpaja tukee omaa voimaannuttavaa minäkuvaa. Luontopolulla toteutamme rauhallisia metsämieliharjoituksia. Lisäksi kuntoutujilla on mahdollisuus nauttia Huhmarin vesimaailman sekä lomakeskuksen täysihoidon palveluista.

Kurssin ohjaajina toimivat hyvinvointi- ja joogavalmentaja, meikkaaja-maskeeraaja, valokuvaaja sekä syöpäyhdistyksen kaksi neuvontahoitajaa.

Osallistuminen on maksutonta.  Kurssin hakuaika päättyy 21.8.2020

Kunnon eväät – liikunnallinen avokuntoutuskurssi

Kurssi kokoontuu torstai-iltaisin 24.9.-12.11. 2020 syöpäyhdistyksen sekä yhteistyökumppaneiden Itä-Suomen Liikuntaopiston ja P-K:n Marttojen tiloissa. Lisäksi tapaamme seurantatapaamisen merkeissä 21.1.2021 to klo 17.

Kurssi on syöpähoitojen jälkeen toipumisen tueksi suunniteltu avokuntoutuskurssi kaikenikäisille miehille ja naisille. Ensisijalla ovat kuntoutujat, joiden syöpään sairastumisesta on alle kaksi (2) vuotta aikaa, joiden hoidot ovat joko päättyneet / päättymässä ja oma kunto tuntuu kaipaavan kohennusta rankkojen hoitojen jälkeen.

Kurssiohjelma painottuu terveellisten elämäntapavalintojen vahvistamiseen. Ohjelmaan sisältyy tietoa terveyttä tukevasta ruokavaliosta, kurssin alussa ja lopussa toteutettavat kävelykuntotestit, liikunta-, lihaskunto- ja kehonhuolto-ohjauskerrat sekä Marttojen kasvisruokien kokkausilta.

Kurssin ohjaajina toimivat ISLO:n liikunnanohjaaja / personal trainer, Marttojen ravitsemusterapeutti  sekä syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja.

Osallistuminen on maksutonta. Kurssin hakuaika päättyy 5.9.2020.

Varavoimaa-sopeutumisvalmennuskurssi

Kurssi toteutetaan 31.8.-4.9. 2020 Vetrea Joensuun tiloissa

Kurssi on suunnattu pitkäaikaista/uusiutunutta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kurssille voi osallistua yksinkin.

Kurssiohjelma painottuu kuntoutujan ja läheisen voimavarojen vahvistamiseen. Kurssiohjelman teemoina ovat mm kuntoutujan ja läheisen psykososiaalinen hyvinvointi ja voimavarat, terveys- ja ravitsemusneuvonta, fyysisen kunnon aktivointi ja ohjaus sekä kotipaikkakunnan terveys-, sosiaali- ja kulttuuripalveluiden hyödyntäminen. Ryhmän sekä asiantuntijoiden tuella kannustetaan hallinnantunteen ja oman muutosprosessin vahvistamiseen. Yhdessä ryhmän kanssa koetetaan löytää selviytymiskeinoja arkipäivän jaksamiseen.

Kurssin työryhmään kuuluvat psykologi, erikoislääkäri,  ravitsemus- ja fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä sekä syöpäyhdistyksen kaksi sairaanhoitajaa.

Osallistuminen on sekä kuntoutujalle että läheiselle maksutonta.

Kurssin hakuaika päättyy 7.8.2020.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys ry:n asiakasrekisteri

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Mitä sopeutumisvalmennus on?

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseja järjestetään ympäri Suomea.

Löydät valtakunnallisen Syöpäjärjestöjen kurssioppaan seuraavan sivun alalaidasta:

kaikkisyovasta.fi/hoito-ja-kuntoutus/kuntoutus/kuntoutuskurssit

Kelan sopeutumisvalmennuskurssit

Osa kursseista on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville ( esim eturauhassyöpä, hematologinen syöpä, suun ja nielun syövät, rintasyöpä ), osalle kursseista voi hakea kaikki syöpään sairastuneet. Kurssin tiedoissa on maininta, jos se on tarkoitettu tietyn ikäisille kuntoutujille. Kursseja järjestetään yksilö- ja parikursseina ja ne ovat maksuttomia sekä kuntoutujalle että hänen läheiselleen. Kurssit kestävät yleensä viisi ( 5 ) vuorokautta.

Kelan kursseille haetaan Kelan kuntoutushakemuslomakkeella (Kela KU132). Lomakkeen saat myös yhdistyksen toimistosta. Liitteeksi tarvitaan lääkärin kirjoittama B-lausunto tai kuntoutussuunnitelma. Hakulomakkeet toimitetaan Kelaan.

Tarkempia tietoja kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät osoitteesta:

kela.fi/kuntoutuskurssihaku. Käytä hakusanaa syöpä.

Syöpäpotilaiden lomaviikot

Virkistyslomia järjestetään eläkkeellä oleville syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen sekä lapsiperheille, joissa aikuinen on sairastunut syöpään. Lomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa ja STEA rahoittaa niitä. Lomaohjelma voi sisältää esim. liikkumista luonnossa, hyvinvointiluennon, vesijumpan, tietovisailua, yhteisen illanvieton ja yleistä virkistystä. Lomilla ei ole ohjattuja keskusteluja syövästä eikä syöpäkuntoutuksesta.

Lomaviikoille on omat hakulomakkeensa, joita voit kysyä syöpäyhdistykseltä puh 013 227 600.

Lue lisää lomaviikoista ja ilmoittautumisesta