Tuki- ja kriisitoiminta

Pohjois-Karjalassa sairastuu syöpään vuosittain yli 1000 henkilöä. Sairauden kohdatessa Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista tukea. Voit ottaa yhteyttä sairaanhoitajaamme.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen alueellista syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tuki- ja kriisitoimintaa rahoitetaan STEA:n myöntämän kohdennetun avustuksen avulla. Hoitajamme antavat ajanvarauksella tukea, keskusteluapua sekä tietoa sairaudesta, sen hoidosta ja toipumisesta. Hoitajalta saat tietoa myös yhdistyksen palveluista, kuntoutumisvaihtoehdoista ja vertaistuesta.

Huomioimme toiminnassamme koronavirustilanteen. Voit varata keskusteluajan toimistollemme numerosta 013 227 600. Ajanvarauksen yhteydessä sinulta kysytään: kuulutko korona riskiryhmään, mahdollisista flunssaoireista sekä annetaan ennakko-ohjeita tiloissamme asiointiin; huolellisesta käsienpesusta ja käsidesinfektion käytöstä sekä turvaetäisyydestä. Vastaanotolle voi tulla täysin oireettomana. Huolehdimme tilojemme sekä hoitajiemme korkeasta hygieniasta ja turvallisuudesta. Hyvinvointisi on meille tärkeää. Halutessasi voimme antaa tukea myös puhelimitse ja verkkovälitteisesti etänä. Verkkovälitteinen etätapaaminen toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Mukaan voit liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta. Lähetämme Sinulle osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet verkkovälitteiseen tapaamiseen. Ole rohkeasti yhteydessä, autamme Sinua miellellämme!

Seuraamme koronavirustilannetta ja tarvittaessa muutamme ohjeistuksiamme.

Yhdistyksen sairaanhoitaja tapaa asiakkaita:
• yhdistyksen toimitiloissa
• kotikäynneillä Pohjois-Karjalan alueella
• sairaalassa (mikäli koronatilanne sallii)
• terveyskeskuksissa (mikäli koronatilanne sallii)

Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat vierailevat n. kerran kuukaudessa keskussairaalan vuodeosastoilla 1G, 2C, 2G, 2K  ja 3K sekä syöpätautien poliklinikalla. Sairaalavierailuja tehdään myös Siilaisen sairaalan Kotipesä-osastolle. Vierailujen tavoitteena on tavata syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Sairaanhoitajat antavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen sairauden kaikissa eri vaiheissa.

Tarkemmat vierailuajat löytyvät osastojen ilmoitustauluilta ja niistä voi kysyä myös osaston henkilökunnalta. Vierailemme osastoilla pyynnöstä myös muinakin ajankohtina.

Syöpäyhdistyksen tuki- ja kriisitoiminnan sairaanhoitajat

• Sairaanhoitaja Salla-Maaria Martikainen 050 362 2915 tai salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi
  • Sairaanhoitaja Marjo Pylkäs 050 529 7877 tai marjo.pylkas@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi
  • Sairaanhoitaja Minna Kaartinen 050 515 1288 tai minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Haluatko vertaistukea saman kokeneilta?

Tutustu vertaistukitoimintaamme

Tutustu vertaistukiryhmiimme

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
• Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
• Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
• Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
• Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin.

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista, hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku

Syöpäkipulinja

Syöpä ja sen hoidot voivat aiheuttaa monenlaista kipua. Syöpäkipulinja on syöpäkipujen hoitoa tukeva puhelinpalvelu.

Lisätietoja syöpäkipulinjasta