Tule tukihenkilöksi!

Vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt tukevat syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Tule sinäkin mukaan tekemään tärkeää työtä! Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä toimii vertaistukihenkilöitä ja saattotukihenkilöitä.

Vertaistukihenkilö

Vertaistukihenkilönä tehtäväsi on toimia tukena syöpään sairastuneelle tai hänen läheiselleen. Tehtävänäsi on tarjota tuettavalle tukea, ymmärrystä ja mahdollisuus jakaa kokemuksiaan sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa keskustellen ja kuunnellen. Tuettavan kanssa voit keskustella puhelimessa tai tavata kasvotusten.

Vertaistukihenkilönä olet itse sairastanut syövän tai sinun läheiselläsi on ollut syöpä. Vertaistukihenkilöksi voit hakea, kun sairastumisestasi/läheisesi sairastumisesta on kulunut noin 1–2 vuotta.

Vertaistukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt omaa syöpään sairastumistasi/läheisen sairastumista ja sen vaikutuksia omaan elämääsi
  • pystyt keskustelemaan kokemuksistasi
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulle on luontaista suhtautua toisiin ihmisiin myötätuntoisesti ja kannustavasti, erilaisia ihmisiä ja valintoja kunnioittaen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Saattotukihenkilö

Saattotukihenkilönä tehtäväsi on toimia tukena palliatiivisessa ja saattohoidossa oleville ja heidän läheisilleen.  Voit olla luomassa turvallisuuden tunnetta ja antamassa tukea elämän loppuvaiheeseen, jossa toisaalta valmistaudutaan ihmisen kuolemaan, keskittyen kuitenkin vielä jäljellä olevaan elämään.

Vapaaehtoisena tukihenkilönä olet täydentämässä läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea.

Saattotukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• sinulla on hyvät vuorovaikutustaidot
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulla on rohkeutta kohdata saattohoidossa oleva ihminen ja hänen läheisensä
  • sinulla on rohkeutta kohdata kuolemaan liittyvät voimakkaat tunteet
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Tukihenkilötoiminta antaa Sinulle mahdollisuuden tehdä arvokasta auttamistyötä syöpään sairastuneiden ja heidän läheisten kanssa. Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voi toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi toiminnassa on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijöiltä ja toisilta vertaistukihenkilöiltä.

Tulet kohtaamaan ihmisiä, jotka kaipaavat juuri Sinun aikaasi ja tukeasi.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen järjestämät tukihenkilökoulutukset

Vuosittain toteutettavaan vertaistukihenkilökoulutukseen mahtuisi vielä mukaan muutama toiminnasta kiinnostunut. Tänä keväänä koulutus järjestetään seuraavasti:
Aloitusilta ke 13.4. klo 17.00 -20.00 sekä lauantait 23.4. ja 7.5. klo 9.30-16. Hakuaika koulutukseen päättyy 1.4.2022. Kaikki koulutukseen hakevat haastatellaan.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
sairaanhoitaja Salla-Maaria Martikainen +358 50 362 2915
sairaanhoitaja Minna Kaartinen,  minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai +358 50 515 1288

Uutta! Tukihenkilökoulutus nuorille aikuisille

Etsimme vertaistukihenkilöitä lapsille ja nuorille, joiden vanhempi on sairastunut syöpään. Vertaistukihenkilö on saman kokenut nuori aikuinen, joka voi auttaa oman ainutlaatuisen kokemuksensa kautta. Etsimme lasten ja nuorten tueksi 17–25-vuotiaita nuoria aikuisia.

Uudet nuoret tukihenkilöt koulutetaan osin yhdessä normaalin vertaistukihenkilökoulutuksen mukana ja aloitusilta ke 13.4. klo 17.00-20.00 on yhteinen. Lauantait 23.4. ja 7.5. klo 9:30 – 16:00 olemme omalla porukalla. Hakuaika koulutukseen päättyy 1.4.2022, jolloin myös tarkentuu koulutuksen paikka. Koulutukseen otetaan mukaan 6 osallistujaa. Kaikki koulutukseen hakevat haastatellaan.

Kouluttajana toimii sairaanhoitaja Minna Kaartinen, jolta myös lisätietoja ja ilmoittautuminen: minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai +358 50 5151 288.

Ota yhteyttä:

sh Salla-Maaria Martikainen, p. 050 362 2915 / salla-maaria.martikainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

sh Minna Kaartinen p. 050 5151288 / minna.kaartinen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Voit ottaa yhteyttä myös toimistoomme p. 013 227 600 tai täytä alla oleva lomake

Tietosuojaseloste vapaaehtoistoiminnan rekisteri

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.