Tule tukihenkilöksi!

Vapaaehtoiset tukihenkilöt tukevat syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Tule sinäkin mukaan tekemään tärkeää työtä! Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä toimii vertaistukihenkilöitä ja saattotukihenkilöitä.

Tukihenkilötoiminta

Tukihenkilötoiminta antaa Sinulle mahdollisuuden tehdä arvokasta auttamistyötä syöpään sairastuneiden ja heidän läheisten kanssa. Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voi toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi toiminnassa on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijöiltä ja toisilta tukihenkilöiltä.

Tulet kohtaamaan ihmisiä, jotka kaipaavat juuri Sinun aikaasi ja tukeasi.

Vertaistukihenkilö

Vertaistukihenkilönä tehtäväsi on toimia tukena syöpään sairastuneelle tai hänen läheiselleen. Tehtävänäsi on tarjota tuettavalle tukea, ymmärrystä ja mahdollisuus jakaa kokemuksiaan sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa keskustellen ja kuunnellen. Tuettavan kanssa voit keskustella puhelimessa tai tavata kasvotusten.

Vertaistukihenkilönä olet itse sairastanut syövän tai sinun läheiselläsi on ollut syöpä. Vertaistukihenkilöksi voit hakea, kun sairastumisestasi/läheisesi sairastumisesta on kulunut noin 1–2 vuotta.

Vertaistukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt omaa syöpään sairastumistasi/läheisen sairastumista ja sen vaikutuksia omaan elämääsi
  • pystyt keskustelemaan kokemuksistasi
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulle on luontaista suhtautua toisiin ihmisiin myötätuntoisesti ja kannustavasti, erilaisia ihmisiä ja valintoja kunnioittaen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Saattotukihenkilö

Saattotukihenkilönä tehtäväsi on toimia tukena palliatiivisessa ja saattohoidossa oleville ja heidän läheisilleen tuettavien kotona tai terveyskeskusten vuodeosastoilla. Joensuussa sinulla on mahdollisuus toimia myös sairaalavapaaehtoisena Siilaisen palliatiivisella osastolla, missä tukihenkilömme päivystävät kahtena päivänä viikossa.  Voit olla luomassa turvallisuuden tunnetta ja antamassa tukea elämän loppuvaiheeseen, jossa toisaalta valmistaudutaan ihmisen kuolemaan, keskittyen kuitenkin vielä jäljellä olevaan elämään.

Vapaaehtoisena tukihenkilönä olet täydentämässä läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea.

Saattotukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• sinulla on hyvät vuorovaikutustaidot
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulla on rohkeutta kohdata saattohoidossa oleva ihminen ja hänen läheisensä
  • sinulla on rohkeutta kohdata kuolemaan liittyvät voimakkaat tunteet
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen järjestämät tukihenkilökoulutukset

Järjestämme vuosittain sekä vertais- että saattotukihenkilökoulutuksia siten, että vertaistukihenkilökoulutus on keväällä ja saattotukihenkilökoulutus syksyllä.

Vuoden 2022 vertaistukihenkilökoulutus toteutettiin keväällä ja seuraava koulutus on suunnitteilla kevälle 2023.

Vuoden 2022 saattotukihenkilökoulutus on nelipäiväinen toteutetaan seuraavasti:
1. koulutuspäivä ma 17.10. klo 9-16 välillä
2. koulutuspäivä ma 31.10. klo 9-16 välillä
3. koulutuspäivä ma 14.11. klo 9-16 välillä
4. koulutuspäivä ma 28.11. klo 9-16 välillä

Ilmoittautuminen viimeistään 15.9.2022. Kaikki koulutukseen hakevat haastatellaan.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
sairaanhoitaja Salla-Maaria Martikainen  salla-maaria.martikainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai p. 050 362 2915

Voit ottaa yhteyttä myös toimistoomme p. 013 227 600 tai täytä alla oleva lomake

Tietosuojaseloste vapaaehtoistoiminnan rekisteri

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.