Tukihenkilöksi

Vapaaehtoiset tukihenkilömme tukevat syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Tule sinäkin mukaan tekemään tärkeää työtä! Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä toimii vertaistukihenkilöitä ja saattotukihenkilöitä.

Vertaistukihenkilöt

Vertaistukihenkilöt ovat vapaaehtoisia, koulutettuja tukihenkilöitä, jotka ovat itse sairastaneet syövän tai joiden läheisellä on ollut syöpä. Vertaistukihenkilöt auttavat muita omien kokemustensa ja tietojensa pohjalta.

Vertaistukihenkilöiden on toimittava vastuullisesti. Keskustelut tukea tarvitsevan kanssa ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Saattotukihenkilöt

Saattotukihenkilöt ovat kanssakulkijoita, jotka tarjoavat tukea ja kiireetöntä läsnäoloa parantumatonta syöpää sairastaville ja saattohoidossa oleville sekä heidän läheisilleen kotona sekä sairaalan vuodeosastoilla. Saattotukihenkilö ei korvaa ammatti-ihmisen tai omaisen tekemää työtä vaan täydentää sitä. Tukisuhde kestää yleensä tuettavan kuolemaan saakka.

Tukihenkilö toimii oman alueensa maakunnallisen Syöpäyhdistyksen organisoiman toiminnan piirissä. Hänellä on mahdollista aina saada tukea toiminnalleen toiminnasta vastaavalta sairaanhoitajalta.

Tukihenkilöksi voivat hakeutua henkilöt:

•  jotka ovat itse sairastaneet syövän (sairastumisesta kulunut vähintään 1-2 vuotta)
  • jonka läheinen on sairastanut syöpää
  • jotka haluavat tukea palliatiivisessa/saattohoidossa olevia ja heidän läheisiään

Jos sinulla on kiinnostusta kouluttautua tukihenkilöksi tai haluat asiasta lisätietoa, ota yhteyttä: sh Salla-Maaria Martikainen, p. 050 362 2915 tai salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen järjestämät tukihenkilökoulutukset vuonna 2018:

Vertaistukihenkilökoulutus

I osa pe 20.4. ja la 21.4. (koko päivän kestävä koulutus kumpanakin päivänä)
II osa ti 8.5. (iltapäivän kestävä koulutus)

Huom! Ilmoittautuminen koulutukseen viimeistään ma 3.4.2018

Saattotukihenkilökoulutus

Saattotukihenkilökoulutus tullaan järjestämään syys-marraskuun aikana neljänä perjantaina n. kolmen viikon välein (koko päivän kestävät koulutukset).
Koulutuspäivät tarkentuvat kevään aikana.

Jos haluat tukihenkilöksi, ota yhteyttä toimistoomme tai täytä alla oleva lomake

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.