Tule tukihenkilöksi!

Vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt tukevat syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Tule sinäkin mukaan tekemään tärkeää työtä! Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä toimii vertaistukihenkilöitä ja saattotukihenkilöitä.

Vertaistukihenkilö

Vertaistukihenkilönä tehtäväsi on toimia tukena syöpään sairastuneelle tai hänen läheiselleen. Tehtävänäsi on tarjota tuettavalle tukea, ymmärrystä ja mahdollisuus jakaa kokemuksiaan sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa keskustellen ja kuunnellen. Tuettavan kanssa voit keskustella puhelimessa tai tavata kasvotusten.

Vertaistukihenkilönä olet itse sairastanut syövän tai sinun läheiselläsi on ollut syöpä. Vertaistukihenkilöksi voit hakea, kun sairastumisestasi/läheisesi sairastumisesta on kulunut noin 1–2 vuotta.

Vertaistukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt omaa syöpään sairastumistasi/läheisen sairastumista ja sen vaikutuksia omaan elämääsi
  • pystyt keskustelemaan kokemuksistasi
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulle on luontaista suhtautua toisiin ihmisiin myötätuntoisesti ja kannustavasti, erilaisia ihmisiä ja valintoja kunnioittaen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Saattotukihenkilö

Saattotukihenkilönä tehtäväsi on toimia tukena palliatiivisessa ja saattohoidossa oleville ja heidän läheisilleen.  Voit olla luomassa turvallisuuden tunnetta ja antamassa tukea elämän loppuvaiheeseen, jossa toisaalta valmistaudutaan ihmisen kuolemaan, keskittyen kuitenkin vielä jäljellä olevaan elämään.

Vapaaehtoisena tukihenkilönä olet täydentämässä läheisten ja ammattilaisten antamaa tukea.

Saattotukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• sinulla on hyvät vuorovaikutustaidot
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulla on rohkeutta kohdata saattohoidossa oleva ihminen ja hänen läheisensä
  • sinulla on rohkeutta kohdata kuolemaan liittyvät voimakkaat tunteet
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Tukihenkilötoiminta antaa Sinulle mahdollisuuden tehdä arvokasta auttamistyötä syöpään sairastuneiden ja heidän läheisten kanssa. Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voi toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi toiminnassa on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijöiltä ja toisilta vertaistukihenkilöiltä.

Tulet kohtaamaan ihmisiä, jotka kaipaavat juuri Sinun aikaasi ja tukeasi.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen järjestämät tukihenkilökoulutukset 2021

Haemme uusia vertaistukihenkilöitä koko Pohjois-Karjalan maakunnan alueelle. Oletpa sairastunut mihin tahansa syöpään tai olet sairastuneen läheinen, olet tervetullut mukaan toimintaan.

Erityisesti haemme:

• sinua, joka olet sairastanut rintasyövän ja saanut solunsalpaajahoitoja
  • sinua, joka olet sairastunut eturauhassyöpään
  • sinua 17-25 -vuotias nuori aikuinen, jolla on kokemus oman vanhemman syöpään sairastumisesta

Järjestämme kaksipäiväisen koulutuksen, joka toteutetaan la 15.5. ja la 29.5.2021 klo 9.30-16 Joensuussa. Koulutukseen otetaan mukaan 10 henkilöä. Hakuaika koulutukseen on 4.3.-24.4. Kaikki koulutukseen hakevat haastatellaan.

Kouluttajina toimivat Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat Minna Kaartinen ja Salla-Maaria Martikainen sekä Joensuun seudun omaishoitajien ALISA-projektista projektiasiantuntija Anne Korppinen.

Saattotukihenkilökoulutus järjestetään syksyllä 2021

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä:

sh Salla-Maaria Martikainen, p. 050 362 2915 / salla-maaria.martikainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

sh Minna Kaartinen p. 050 5151288 / minna.kaartinen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Voit ottaa yhteyttä myös toimistoomme p. 013 227 600 tai täytä alla oleva lomake

Tietosuojaseloste vapaaehtoistoiminnan rekisteri

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.