Tule tukihenkilöksi!

Vapaaehtoiset tukihenkilömme tukevat syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Tule sinäkin mukaan tekemään tärkeää työtä! Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksessä toimii vertaistukihenkilöitä ja saattotukihenkilöitä.

Vertaistukihenkilöt

Vertaistukihenkilöt ovat vapaaehtoisia, koulutettuja tukihenkilöitä, jotka ovat itse sairastaneet syövän tai joiden läheisellä on ollut syöpä. Vertaistukihenkilöt auttavat muita omien kokemustensa ja tietojensa pohjalta.

Tukitoiminta antaa Sinulle mahdollisuuden tehdä arvokasta auttamistyötä syöpään sairastuneiden ja heidän läheisten kanssa. Tulet kohtaamaan ihmisiä, jotka kaipaavat juuri Sinun aikaasi ja tukeasi.  Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijöiltä.

Vertaistukihenkilöiden on toimittava vastuullisesti. Keskustelut tukea tarvitsevan kanssa ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Saattotukihenkilöt

Saattotukihenkilöt ovat kanssakulkijoita, jotka tarjoavat tukea ja kiireetöntä läsnäoloa parantumatonta syöpää sairastaville ja saattohoidossa oleville sekä heidän läheisilleen kotona sekä sairaalan vuodeosastoilla. Saattotukihenkilö ei korvaa ammatti-ihmisen tai omaisen tekemää työtä vaan täydentää sitä. Tukisuhde kestää yleensä tuettavan kuolemaan saakka.

Tukihenkilö toimii oman alueensa maakunnallisen Syöpäyhdistyksen organisoiman toiminnan piirissä. Hänellä on mahdollista aina saada tukea toiminnalleen toiminnasta vastaavalta sairaanhoitajalta.

Tukihenkilöksi voivat hakeutua henkilöt:

•  jotka ovat itse sairastaneet syövän (sairastumisesta kulunut vähintään 1-2 vuotta)
  • jonka läheinen on sairastanut syöpää
  • jotka haluavat tukea palliatiivisessa/saattohoidossa olevia ja heidän läheisiään

Jos sinulla on kiinnostusta kouluttautua tukihenkilöksi tai haluat asiasta lisätietoa, ota yhteyttä: sh Salla-Maaria Martikainen, p. 050 362 2915 tai salla-maaria.martikainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen järjestämät tukihenkilökoulutukset vuonna 2019:

Tule mukaan kevään 2019 vertaistukihenkilökoulutukseen

Vertaistukihenkilökoulutus on kestoltaan kaksi kokonaista koulutuspäivää ja ne toteutetaan  yhdistyksen toimitiloissa Karjalankatu 4 A1 Joensuu seuraavasti:
Lauantaina 30.3.
Lauantaina 13.4.

Tukihenkilöitä haetaan koko Pohjois-Karjalan alueelle.

Koulutukseen ilmoittautuminen viimeistään 7.3.2019 mennessä.

Lisätietoja vertaistukihenkilötoiminnasta ja koulutuksesta sh. Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915/toimisto 013 227 600 tai salla-maaria.martikainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Tule mukaan syksyn 2019 saattotukihenkilökoulutukseen

Saattotukihenkilökoulutus on kestoltaan neljä kokonaista koulutuspäivää ja ne toteutetaan kolmen viikon välein yhdistyksen toimitiloissa Karjalankatu 4 A1 Joensuu seuraavasti:
Maanantai 26.8.
Maanantai 16.9.
Maanantai 7.10.
Maanantai 28.10.

Tukihenkilöitä haetaan koko Pohjois-Karjalan alueelle. Koulutukseen voi ilmoittautua pitkin vuotta, mutta viimeistään 16.8.2019.

Lisätietoja saattotukihenkilötoiminnasta ja koulutuksesta sh. Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915/toimisto 013 227 600 tai salla-maaria.martikainen(at)pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Jos haluat tukihenkilöksi, ota yhteyttä toimistoomme tai täytä alla oleva lomake

Tietosuojaseloste vapaaehtoistoiminnan rekisteri

Tule vapaaehtoiseksi

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.