Vertaistukiryhmät ja –tapaamiset

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Me järjestämme syöpään sairastuneille ja läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissä pyritään yhdessä löytämään tietoja ja taitoja selviytyä sairauden aiheuttamien muutosten ja ongelmien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Ryhmiä ohjaa ammattihenkilö.

Vertaistukiryhmistä ja -tapaamisista sekä teemailloista ilmoitetaan kotisivujen lisäksi yhdistyksen Facebook-sivuilla ja sanomalehti Karjalaisen järjestöpalstalla. Ryhmät kokoontuvat yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1, Joensuu), ellei toisin ilmoiteta. Älä jää yksin – tule mukaan!

Avanneleikattujen vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

Kokoontuu keväällä 2018 seuraavasti:

• Keskiviikko 21.2. klo 18–20. Ryhmässä mukana avannehoitaja Jonna Koljonen luennoimassa aiheesta ”Vinkkejä avanneleikatun arkeen”.
  • Keskiviikkona 21.3. klo 18–20.
  • Keskiviikkona 18.4. klo 18–20. Ryhmässä mukana ravitsemusterapeutti Maija Heikura.
  • Toukokuu ilmoitetaan myöhemmin

Hiljattain syöpään sairastuneiden vertaistukiryhmä

Ryhmä on suunnattu pääasiassa henkilöille, joiden sairastumisesta on kulunut alle kaksi vuotta, mutta mukaan voi tulla vaikka sairastumisesta olisi pidempikin aika. Tule mukaan juuri silloin, kun se itsellesi luontevalta tuntuu. Ryhmässä on mahdollisuus keskusteluun ja kokemusten vaihtoon  muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Kokoontumisissa käsiteltävien teemojen tarkoituksena on tukea ryhmäläisiä sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin kehossa ja elämän eri osa-alueilla. Avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumisia. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

• Keskiviikkona 14.2. klo 17-19
  • Keskiviikkona 14.3. klo 17-19
  • Keskiviikkona 11.4. klo 17-19
  • Keskiviikkona 16.5. klo 17-19

Pitkäaikaista/uusiutunutta syöpää sairastavien vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmän tarkoituksena on tarjota mahdollisuus keskusteluun ja ajatustenvaihtoon muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa sekä tuoda iloa ja virkistystä arkeen. Voit halutessasi ottaa läheisesi mukaan ryhmään. Ryhmä on avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

• Keskiviikkona 14.2. klo 13–15
  • Keskiviikkona 14.3. klo 13-15
  • Keskiviikkona 11.4. klo 13-15
  • Keskiviikkona 16.5. klo 13-15

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Juuan, Nurmeksen, Ilomantsin ja Tohmajärven alueella.

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Ilomantsin paikallisosasto

Kitee/Kesälahti paikallisosasto

Vertaistapaamiset

Vertaistapaamiset on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai läheisille. Tapaamisissa on mahdollisuus kahvikupillisen ääressä keskustella toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisia ei ohjaa ammattihenkilö, vaan ne pidetään vertaisten kesken. Vertaistapaamiset yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1. Joensuu). Lisätietoja  p. 013 227 600.

Rinnakkain, syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

• Torstai 1.2. klo 13-15
  • Torstai 1.3. klo 13–15
  • Torstai 29.3. klo 13–15
  • Torstai 26.4.klo 13-15
  • Torstai 24.5. klo 13-15

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja.

Kasvokkain, syöpään sairastuneiden miesten vertaistapaamiset

• Tiistai 30.1. klo 13–15
  • Tiistai 27.2. klo 13–15
  • Tiistai 27.3. klo 13–15
  • Tiistai 24.4. klo 13-15
  • Tiistai 22.5. klo 13-15

Olennainen, gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

• Keskiviikko 31.1. klo 13–15
  • Keskiviikko 28.2. klo 13–15
  • Keskiviikko 28.3. klo 13–15
  • Keskiviikko 25.4. klo 13-15
  • Keskiviikko 23.5. klo 13-15

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja.

Vertaiskahvit

Keväällä 2018 järjestämme sairauskohtaisia vertaiskahvitilaisuuksia alle 1v. sitten syöpään sairastuneille. Tapaamisissa on mahdollisuus tavata samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ja päästä luottamuksellisesti keskustelemaan esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisissa on mukana myös yhdistyksen sairaanhoitaja.

• Suolistosyöpään sairastuneet ke 7.2. ja ke 4.4. klo 13-15
  • Rintasyöpään sairastuneet to 8.2. ja to 5.4. klo 13-15
  • Hematologiseen syöpään sairastuneet ti 6.2. ja ti  3.4. klo 13-15

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esim. nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877/sairaanhoitaja Marjo Toivanen