Vertaistukiryhmät

Vertaistukitoiminnan tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen silloin kun syöpä on osa arkea. Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta ja läheistä käsittelemään sairastumista, omaa suhtautumista siihen sekä auttaa sopeutumaan tilanteeseen ja/tai tuo iloa ja virkistystä.

Ryhmät ovat pienryhmiä, keskimäärin ryhmään osallistuu kerrallaan 4-6 henkilöä.  Joensuussa ryhmät kokoontuvat pääsääntöisesti yhdistyksen tiloissa. Ryhmiin tuloa ei tarvitse ensikertalaisenkaan jännittää – jokainen saa tulla ja olla juuri sellainen kuin on.

Mikäli sinulla on kysyttävää ryhmiin liittyvissä asioissa olethan meihin yhteydessä. Yhteystiedot

JOENSUU: Syöpään sairastuneiden miesten ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu sinulle, joka kaipaat vertaistukea ja mahdollisuutta jakaa sairastumisen ja syöpähoitojen aikana kokemaasi toisten syöpäsairauden kokeneiden kanssa. Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Samalla miesten ryhmässä tehdään ja mennään; tärkeää on virkistäytyä ja saada hyvää mieltä mukavasta porukasta!

Ryhmä kokoontuu kasvotusten ja sitä ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Hannu. Lisätietoja ja ilmoittautuminen 013 227 600 tai marko.luukkainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

• Miesten ryhmän kokoontuu lumikenkäilyn ja yhdessäolon muodossa lykynlammella keskiviikkona 20.3.2024 kello 13, Onttolantie 94. Ilmoittauduthan toimistolle soittamalla tai sähköpostitse.
  • Seuraavat ryhmäpäivät:  24.4 / 22.5
Ilmoittautumiset:
☎ 013- 227 600
📧 marko.luukkainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

” Taitaa olla niin, että tiettyjä asioita sitä tulee jaettua vain tämän ryhmän sisällä – toinen kun ymmärtää jo puolesta sanasta”. Mies 72 v.

JOENSUU: Avanneleikattujen vertaistukiryhmä

Kun Sinulle on tehty avanneleikkaus. Ryhmä on kaikille avanneleikatuille avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii.

Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa.

Kevät 2024

28.2. klo 17-19 Kevään ensimmäinen tapaaminen Pohjois-Karjalan Näkövammaiset Ry:n tiloissa os. Kauppakatu 17 B

20.3. klo 17-19

8.5. klo 17-19

Ilmoittautuminen viimeistään edelliseen päivään klo 15 mennessä p. 013 227 600 tai sähköpostilla marko.luukkainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

” Täällä saa hyviä käytännön vinkkejä avanteen hoitoon liittyvissä asioissa, kun mukana on aina näitä jo pidemmän aikaa avanteen kanssa juttuun tulleita ihmisiä. Puhumattakaan tietty henkisestä tuesta, jota tästä ryhmästä saa. ” Mies 52 v.

KONTIOLAHTI: Vertaistukiryhmä syöpään sairastuneille

Vertaistukiryhmä syöpään sairastuneille. Kokoonnumme Kontiotuvalla (Koulukuja 4 A) Tule mukaan tapaamaan vertaisia ja keskustelemaan luottamuksellisesti sairastumiseen liittyvistä asioista ja ajatuksista. Usein saman kokenut ymmärtää parhaiten, mitä kaikkea sairaus tuo elämään! Tapaamisissa on mukana yhdistyksen sairaanhoitaja.
Kokoontumiset tiistaisin klo 14-16:
6.2.
5.3.
9.4
7.5.

Ilmoittautuminen aina edelliseen päivään klo 15 mennessä p. 013 227600 tai marko.luukkainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Lisätietoja Salla-Maarialta p. 050 362 2915/013 227 600

JOENSUU: Vertaistuelliset tapaamiset suolistosyöpään, rintasyöpään ja eturauhassyöpään sairastuneille

Järjestämme kevään aikana kolme vertaistuellista tapaamista. Miten jaksat syöpähoitojen aikana tai hoitojen päättyessä? Tule vaihtamaan ajatuksia saman kokeneiden kanssa. Yhdessä jaetut kokemukset auttavat eteenpäin. Tapaamisissa on mahdollisuus keskustella luottamuksellisesti syöpään liittyvistä asioista ja mahdollisuus vertaistukeen. Tapaamisissa on mukana yhdistyksen sairaanhoitaja. Ilmoittautuminen 013 227 600.

• Suolistosyöpään sairastuneille 22.2.2024 klo 17-19  *Peruttu*
  • Rintasyöpään sairastuneille 11.4.2024 klo 17-19
  • Eturauhassyöpään sairastuneille: aika ilmoitetaan myöhemmin

TEAMS: Verkkovertaistapaaminen hiljattain syöpään sairastuneille

Verkkovertaistapaaminen Teamisssa 20.3.2024 klo 14-16

Verkkovertaistapaaminen on tarkoitettu Sinulle hiljattain syöpään sairastunut. Etänä Teamsissa tapahtuva tapaaminen mahdollistaa hoitojen aikana turvallisen kohtaamisen kotisohvalta. Tule vaihtamaan ajatuksia saman kokeneiden kanssa.  Verkkovertaistapaamisessa on mukana yhdistyksen sairaanhoitaja. Ilmoittautuminen 19.3.2024 mennessä: minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

OUTOKUMPU: Vertaistuelliset illat syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen

Hei, Sinä Outokummun seudulla asuva syöpään sairastunut ja sairastuneen läheinen. Nämä illat ovat juuri Sinulle. Tule huokaisemaan vertaistesi joukkoon.  Tapaamisissa on mukana yhdistyksen sairaanhoitaja ja vapaaehtoinen tukihenkilö. Tarjoamme iltakahvit/teet. Kokoonnumme Servolla, Kummunkatu 26, Outokumpu.
Kevään 2024 kokoontumiset keskiviikkoisin klo 17-19
7.2.
13.3.
10.4.
15.5.

Ilmoittautumiset aina edelliseen maanantaihin mennessä yhdistyksen toimistolle p. 013 227600. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

JOENSUU: TIME OUT! Ilta syöpää sairastavan läheisille 27.3.2024 klo 17-19

Oletko syöpään sairastuneen läheinen? Kaipaatko hengähdyshetkeä itsellesi? Anna hetkinen itsellesi! Tule vertaistesi joukkoon nauttimaan leppoisasta yhdessäolosta ja kevyestä iltapalasta. Mukana yhdistyksen sairaanhoitajat. Tapaaminen on suunnattu kaikille syöpään sairastuneiden läheisille diagnoosiin, sairauden vaiheeseen tai läheissuhteeseen katsomatta. Ilmoittautuminen 10.3.2024 mennessä p. 013 227600

JOENSUU: Hoitojen jälkeen iltapäivä 29.4.2023 klo 16.30-19

Syöpähoidot ovat ohi, mutta kuinka paluu arkeen sujuisi mahdollisimman hyvin? Tämä ilta on Sinulle, kenellä syöpähoidot ovat päättymässä tai päättyneet hiljattain. Iltapäivän tietopakettiin olemme koonneet teemoja, joita moni miettii tässä elämänvaiheessa. Tule mukaan leppoisaan ja kiireettömään kohtaamiseen vertaistesi joukkoon, jossa saat tietoa ja tukea juuri tähän elämänvaiheeseen. Lisätietoja ja ilmoittautuminen Minna Kaartinen p. 050 515 1288 tai minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

JOENSUU: Varavoimaa ryhmä parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen

Kaipaatko vertaistukea, iloa ja virkistystä sekä mahdollisuutta jakaa sairastumisen ja syöpähoitojen aikana kokemaasi toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa? Tule mukaan Varavoimaa ryhmään!

Kokoonnumme pääsääntöisesti Syöpäyhdistyksen toimitiloissa, Malmikatu 5 B 2.krs, 80100 Joensuu.

Kevään 2024 kokoontumiset torstaisin klo 13-15
1.2.
7.3.
4.4.
2.5.

Lämpimästi tervetuloa!

Kokemusten jakaminen ja muiden kohtaaminen on tärkeää. Tämä toi myös vaihtelua arkeen.”  Nainen 59 v.

JOENSUU: Minä ja Suruni -ryhmä läheisensä menettäneille

Kun läheisesi on menehtynyt syöpäsairauteen. Läheisen menetyksestä tulisi olla vähintään n. 3 kuukautta.

Pienryhmän tarkoituksena on auttaa ja tukea menetyksen läpikäymisessä keskustelujen ja vertaistuen avulla. Kokoontumisten teemoina ovat mm. oma/läheisen tarina, muistelu, tunteet, voimavarat, tulevaisuus. Suljettuun ryhmään mahtuu mukaan 6 osallistujaa.
Ryhmä kokoontuu Syöpäyhdistyksen tiloissa, Malmikatu 5 B 2.krs.

Ilmoittautumiset 22.1.2024 mennessä p. 013 227 600.
Lisätietoja sh. Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915/ salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi.

Kevään 2024 kokoontumiset tiistaisin klo 17-19
30.1.
13.2.
27.2.
12.3.
26.3.

” Suru on jokaisella omanlainen, mutta miten paljon helpottaakaan, kun voi jakaa sen toisen kanssa.” Nainen 64 v.

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Kun kaipaat vertaistukea ja mahdollisuutta jakaa sairastumisen ja syöpähoitojen aikana kokemaasi toisten syöpäsairauden kokeneiden kanssa.

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä.

Liperin paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Lämpimästi tervetuloa mukaan ryhmien toimintaan!

Muut teemaillat: Olisiko Sinulla mielessäsi joku teema tai aihe, jota toivoisit käsiteltävän teemaillassa?

Haluamme järjestää eri aiheisia teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Teemailloissa voit saada tietoa ja mahdollisuuden kokemusten vaihtoon turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemailtoja ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Iltojen kohderyhmänä voi olla esimerkiksi:

• nuoret aikuiset syöpään sairastuneet
  • sairastuneiden läheiset
  • lapsiperheet, joissa toinen vanhemmista sairastaa syöpää

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 013 227 600