Vertaistukiryhmät

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Järjestämme syöpään sairastuneille ja läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmissä pyritään yhdessä löytämään tietoja ja taitoja selviytyä sairauden aiheuttamien muutosten ja ongelmien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Ryhmiin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Voit osallistua aina silloin, kun se sopii omaan aikatauluusi.

Vertaistukiryhmistä sekä teemailloista ilmoitetaan kotisivujen lisäksi yhdistyksen Facebook-sivuilla ja sanomalehti Karjalaisen järjestöpalstalla. Ryhmät kokoontuvat yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1, Joensuu), ellei toisin ilmoiteta.  Älä jää yksin – tule mukaan!

Tietotuntinen

Tietotuntinen on tarkoitettu hiljattain syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tapaamisissa annetaan ensitietoa hoitopolun eri vaiheisiin sekä käsitellään sairauteen ja sen hoitoon liittyviä teemoja. Tavoitteena on tukea osallistujia sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin. Kokoontumisissa pääsee tapaamaan muita syöpäsairauden kokeneita ja halutessaan jakamaan kokemuksia. Ei ilmoittautumista.
Lisätietoja antaa Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontumiset keskiviikkoisin klo 17-19:
12.2. Syöpäsairauden ja -hoitojen vaikutukset elämän eri osa-alueisiin.  Illassa mukana Salla-Maaria Martikainen

11.3. Selviytyjän purjeet. Millaisia keinoja minulla on, joiden avulla selviän vaikeistakin ajoista ja tilanteista? Illassa mukana Marjo Pylkäs.

8.4.

6.5. Uni, lepo ja palautuminen ovat hyvinvoinnin elinehto. Pohdimme yhdessä vinkkejä parempaan uneen ja unen itsehoitoon. Illassa mukana Marketta Komulainen.

Tietotuntisia ja vertaistapaamisia järjestetään myös maakunnan alueella. Lisätietoa saat www.pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai p. 013 227 600.

Syöpään sairastuneiden naisten ryhmä

Kokoontumiset tiistaisin klo 17-19:

28.1.  Uni, lepo ja palautuminen ovat hyvinvoinnin elinehto. Pohdimme yhdessä vinkkejä parempaan uneen ja unen itsehoitoon. Illassa mukana Marketta Komulainen.

25.2.

24.3.

21.4. Kokoontuminen Joensuun pääkirjastolla. Aihe ilmoitetaan myöhemmin. Iltaa ohjaamassa Marjo Pylkäs.

19.5. Kevätretki ja leikkimieliset olympialaiset Kalmonkatiska -kodalla Kukkosensaaressa (Kuhasalo, Kukkosensaari 5b, Joensuu). Mukana Marketta Komulainen ja Marjo Pylkäs.

Syöpään sairastuneiden miesten ryhmä

Kokoontumiset tiistaisin klo 13-15:
21.1. Kevätkauden aloitus ja suunnittelukerta

18.2. Keilausta Joensuun Kuntokeitaalla (Linnunlahdentie 10). Ryhmän ohjaaja Hannu on vastassa osallistujia. Keilaus on ryhmäläisille maksutonta.

17.3. Kokoontuminen Joensuun pääkirjastolla. Aihe ilmoitetaan myöhemmin.

14.4. Kimmo Järvinen eturauhassyöpäyhdistys Proposta vierailee ryhmässä. Aiheena eturauhassyövän hoito, hoitojen mahdolliset haitat ja niiden kanssa arjessa pärjääminen. HUOM: Puolisot ovat tälle ryhmäkerralle tervetulleita mukaan.

12.5.

Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Hannu.

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden ryhmä

Kokoontumiset keskiviikkoisin klo 13-15:
22.1. Kevätkauden aloitus ja suunnittelukerta.

19.2. ”Muisto menneestä”. Ota mukaasi sinulle tärkeä esine tai valokuva, joka tuo mieleesi jonkin hyvän muiston.

18.3. ”Kun mieli ja keho eivät kohtaa”. Henkinen hyvinvointi ja tunteiden hallinta gynekologisen syövän hoitojen jälkeen/aikana. Mukana Minna Kaartinen.

15.4. ”Taiteista tunteisiin”. Kokoontuminen Joensuun taidemuseolla. Mukana Salla-Maaria Martikainen.

Ti 19.5. klo 17-19 Kevätretki ja leikkimieliset olympialaiset Kalmonkatiska -kodalla Kukkosensaaressa (Kuhasalo, Kukkosensaari 5b, Joensuu). Mukana Marketta Komulainen ja Marjo Pylkäs.

Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Maija.

Avanneleikattujen ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa.
Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

Kokoontumiset keskiviikkoisin klo 18-20:
19.2.

25.3.

15.4.

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville 18-40-v. nuorille aikuisille. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia. Kahville voit tulla silloin kuin haluat ja paikalla voit viipyä niin pitkään kuin haluat, ei ennakkoilmoittautumista. Kahvilatoiminta tarjoaa mukavaa ajanvietettä yhdessä tekemisen merkeissä. Kahveilla ovat mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Minna sekä vertaistukiryhmänohjaaja Sara. Seuraa ilmoittelua kotisivuillamme sekä facebookissa ja instagramissa.
Tule mukaan, älä jää yksin!

Kokoontuu Kerubissa, Siltakatu 1, Joensuu, klo 17-19:
14.1., 11.2.,10.3., 14.4., 12.5., 9.6.

Lisätietoja: Minna Kaartinen 050 515 1288, minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Minä, syöpä ja työ -teemasarja ( Huom! – ilmoittaudu näihin iltoihin!)

Teemasarja työikäisille syöpää sairastaville työssäkäyville ja sairausloman jälkeen työhön palaamassa oleville. Voit osallistua yksittäiseen kokoontumiskertaan tai käydä läpi koko sarjan. Tapaamisiin ilmoittautuminen ja lisätietoja sh Minna Kaartinen p. 050 515 1288 tai sh Marketta Komulainen p. 050 567 9264. Tapaamisissa käsitellään mm. omia voimavaroja ja palautumista, työhön paluuta ja työssä jaksamista sekä kuntoutusta.

Kokoontumiset klo 17-19:
ti  4.2. Työhön paluu ja työssä jaksaminen. Töihin paluu houkuttaa ja hirvittää. Työyhteisökin jo odottaa, mutta jaksanko oikeasti? Kotonakin kun on omat arjen haasteet. Illassa mukana Minna ja Marketta. Lisäksi vieraanamme on Suomen Syöpäpotilaat ry:n työelämäkoordinaattori Marketta Liljeström esittelemässä valtakunnallisesti Minä, syöpä ja työ hanketta ja vinkkaa mm. ryhmächatista.

ke 26.2. Kun rahat ei riitä.  Onko rahasta puhuminen luvallista? Kyllä on. Asiaa taloudesta ja toimeentulosta sairauden ja toipumisen aikana.  Illassa mukana Minna sekä vierailijana sosiaalityöntekijä Anneli Ilvonen.

ti 7.4. Kuntoutus -tarvitsenko -saanko? Sopeutumisvalmennuskurssit – ammatillinen kuntoutus. Mitä niitä nyt onkaan? Etsitään jokaiselle parhain kuntoutumisen vaihtoehto. Illassa mukana Marketta.

ti 5.5. Uusille urille sairauden jälkeen. Sairasloman aikana on ollut aikaa miettiä omaa elämää ja valintoja. Uusi sivu kääntyy elämässä – mikä muuttui vai muuttuiko sittenkään? Illassa mukana Minna ja Marketta

Mielen maalausta -ryhmä

Ryhmässä työskennellään luovilla menetelmillä, teemoina ovat mm. tunteet, minäkuva, voimavarat ja tulevaisuus. Aikaisempaa kokemusta maalaamisesta ei tarvita, riittää kun on kiinnostunut kokeilemaan mihin oma luovuus johdattaa. Jokainen ryhmäläinen työskentelee yksin annetun teeman parissa, tarvittaessa ohjaaja on tukena työskentelyssä. Jokaisen kerran lopussa keskustellaan teemasta ja kokemuksista yhdessä, jolloin on mahdollista myös esitellä omia töitä ja kertoa omasta työskentelyprosessista ja sen herättämistä ajatuksista. Ohjaajana toimii Ratkaisukeskeisten taideterapeuttisten työmenetelmien ohjaaja Marja Rikala.

Ryhmä on tarkoitettu syövän sairastaneille, joiden sairastumisesta on kulunut vähintään puoli vuotta ja joiden syöpähoidot ovat jo loppuneet. Ryhmä kokoontuu 4 kertaa, maanantaisin klo 16.30-18 syöpäyhdistyksen tiloissa. Ensimmäinen kokoontuminen on 9.3. Suljettuun ryhmään mahtuu 4-6 osallistujaa.

Ilmoittautuminen viimeistään 2.3. p. 013 227600. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Vertaistukiryhmä Varavoimaa

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista ja uusiutunutta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Ryhmäkokoontumisten tarkoituksena on tuoda iloa ja virkistystä arkeen.  Ryhmä on avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontumiset tiistaisin klo 13-15:

11.2.

10.3.

7.4.

5.5.

Ryhmä läheisensä menettäneille

Ryhmä sinulle, jolla on läheisen menettämisen kokemus (4 kk – 2 v). Tavoitteena on auttaa ja tukea menetyksen läpikäymisessä keskustelun, toiminnallisten menetelmien ja vertaistuen avulla. Suljettuun ryhmään mahtuu 8 osallistujaa.

Kokoontumiset klo 17.30-19.30:

17.3.

31.3.

14.4.

7.5.

Ilmoittautumiset 6.3. mennessä p. 013 227 600.

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Enon, Juuan, Nurmeksen, Outokummun ja Tohmajärven alueella.

Enon paikallisosasto

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Outokummun paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Lämpimästi tervetuloa mukaan ryhmien toimintaan!

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esim. nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877/sairaanhoitaja Marjo Pylkäs

Lymfaödema ja sen hoito. Illassa vierailemassa Siun Soten lymfa – ja fysioterapeutti Leena Venäläinen. Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.