Vertaistukiryhmät

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Järjestämme syksyn aikana syöpään sairastuneille ja läheisille vertaistukiryhmiä.

Ryhmät kokoontuvat pääsääntöisesti yhdistyksen tiloissa. Huomioi oheinen ohje ilmoittautuessa ja osallistuessa ryhmiin: ohjeet kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaan osallistumisesta

Mikäli koronatilanne ei salli kasvokkain tapahtuvia ryhmiä, tarjoamme vertaistukea verkon välityksellä. Ilmoitamme ryhmiin liittyvistä muutoksista tällä sivulla.

Tarvittaessa verkkovertaistukiryhmät toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Mukaan voi liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta. Jokaiseen ryhmään on ennakkoon ilmoittautuminen. Lähetämme ryhmään ilmoittautuneille osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen.

Mikäli sinulla on kysyttävää ryhmiin liittyvissä asioissa olethan meihin yhteydessä. Yhteystiedot

Verkkovertaistukiryhmän pelisäännöt

Tietotuntinen

Tietotuntinen on tarkoitettu hiljattain syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tapaamisissa annetaan ensitietoa hoitopolun eri vaiheisiin sekä käsitellään sairauteen ja sen hoitoon liittyviä teemoja. Tavoitteena on tukea osallistujia sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin. Ryhmään voi osallistua myös etäyhteyden välityksellä, Teams-alustalla videopuheluna. Lisätietoja ja ilmoittautuminen ryhmään yhdistyksen toimistolle p. 013 227 600.

Syksy 2020

Ti 22.9.2020 klo 17-19 Lymfaturvotus ja sen hoito.Tule kuuntelemaan, kuinka lymfaturvotusta voi ennaltaehkäistä, helpottaa ja itsehoitaa. Lymfaterapeutti Leena Venäläinen avaa myös tämän hetken lymfahoidon hoitokäytänteet Siun Soten alueella. Ilmoittaudu iltaan 21.9.klo 15 mennessä.  Ryhmään otetaan max 10 osallistujaa. Voit osallistua myös etäyhteyden välityksellä.Soita 013 237600 / Marketta Komulainen, niin kerron lisää. Noudatamme kaikissa ryhmätoiminnoissamme THL:N ja Syöpäjärjestöjen ohjeita kasvokkaiseen ryhmä- ja kuntoutustoimintaan osallistumisesta. Tulethan vain terveenä!

Ti 20.10.  klo 17-19 toteutetaan päivitetystä koronatilanteesta johtuen Teams-alustalla videopuheluna. Teemana syöpähoitojen vaikutus suun terveyteen. Aihetta alustamassa sairaanhoitaja Salla-Maaria Martikainen. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 19.10. mennessä soittamalla p 013 227 600 tai sähköpostilla salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi. Mukaan voi liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta. Lähetämme ryhmään ilmoittautuneille osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen.

Ti 24.11.  klo 17-19, ilmoittautuminen 23.11. mennessä. Syöpäpotilaan ihon hoito. Aihetta alustamassa sairaanhoitaja Marjo Pylkäs.

Syöpään sairastuneiden naisten ryhmä

Syksy 2020

To 3.9. klo 17-19, ilmoittautuminen 2.9. mennessä.
To 1.10. klo 17-19, Sairauden aiheuttama tunteiden viidakko. Illassa keskustelua oman itsen ymmärtämisestä, tunteista ja siitä voiko tunteisiinsa itse vaikuttaa. Ilmoittautuminen 30.9. mennessä.
To 29.10. klo 17-19 Liikunta syöpähoitojen aikana ja jälkeen. Liikunta on turvallista ja erityisen suositeltavaa syövän hoidon aikana ja sen jälkeen. Miksi liikuntaa kannattaa harrastaa? Illan aihetta avaamassa sairaanhoitaja Marketta Komulainen. Ilmoittaudu iltaan 28.10. klo 15 mennessä.
To 3.12. klo 17-19, ilmoittautuminen 2.12. mennessä.

Ryhmää ohjaavat Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat.

Syöpään sairastuneiden miesten ryhmä

Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Hannu.

Syksy 2020

Ke 2.9.     klo 13-15, ilmoittautuminen 1.9. mennessä.
Ke 30.9.   klo 13-15, ryhmä kokoontuu Lykynlammen urheilukeskuksella. Ohjelmassa ulkoilua ja laavulla makkaranpaistoa kera kahvin (omat makkarat mukaan). Ilm. 29.9. mennessä toimistolle p. 013 227 600.
Ke 28.10. klo 13-15, ilmoittautuminen 27.10. mennessä.
Ke 2.12.   klo 13-15, ilmoittautuminen 1.12. mennessä.

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden ryhmä

Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Maija.

Syksy 2020

Ke 9.9. klo 13-15  ilmoittautuminen 8.9. mennessä.
Ke 7.10. klo 13-15 toteutetaan päivitetystä koronatilanteesta johtuen Teams-alustalla videopuheluna. Aiheena: Itsestä huolehtiminen. Mukaan voi liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta. Lähetämme ryhmään ilmoittautuneille osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen. Ilmoittautuminen 6.10. klo 15 mennessä
Ke 4.11. klo 13-15 toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Aiheena: Hemmotteluhetki itselle. Mukaan voi liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta. Lähetämme ryhmään ilmoittautuneille osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen. Ilmoittautuminen 3.11. klo 15 mennessä.
Ke 9.12. klo 13-15  Aiheena: Henkinen hyvinvointi. Mukana sairaanhoitaja Minna Kaartinen. Ilmoittautuminen 8.12. mennessä

Avanneleikattujen ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa.
Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975. Ryhmään voi osallistua myös etäyhteyden välityksellä, Teams-alustalla videopuheluna. Ilmoittautuminen ryhmään yhdistyksen toimistolle p. 013 227 600.

Syksy 2020

Ke 16.9. klo 18-20, ilmoittautuminen 15.9. mennessä.

HUOM lokakuun ryhmä 14.10. klo 17  toteutetaan päivitetystä koronatilanteesta johtuen Teams-alustalla videopuheluna. Illan aihetta Uni ja palautuminen alustaa Marketta Komulainen. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 13.10. mennessä soittamalla p 013 227 600 tai sähköpostilla marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Ke 11.11. klo 18-20, ilmoittautuminen 10.11. mennessä.

Fuck Cancer -verkkovertaistukiryhmä

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville 18-40-v. nuorille aikuisille. Verkkovertaistukityhmässä pääset tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia sieltä missä ikinä oletkin. Verkkokahveilla on mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Minna. Seuraa ilmoittelua kotisivuillamme sekä facebookissa ja instagramissa.

Tule mukaan, älä jää yksin!

Syksy 2020

Pohjois-Karjalan koronatilanteen vuoksi tapaamme toistaiseksi etänä eli verkkovertaistukiryhmät toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Mukaan voi liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta. Jokaiseen ryhmään on ennakkoon ilmoittautuminen. Lähetämme ryhmään ilmoittautuneille osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen.

Ilmoittautuminen verkkovertaistukiryhmään 050 5151 288 Minnalle

11.8. klo 17-19, ilmoittautuminen 10.8. mennessä
15.9. klo 17-19, ilmoittautuminen 14.9. mennessä
13.10. klo 17-19, ilmoittautuminen 12.10. mennessä
17.11. klo 17-19, ilmoittautuminen 16.11. mennessä
15.12. klo 17-19, ilmoittautuminen 14.12. mennessä

Lisätietoja: minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai 050 5151 288

Minä, syöpä ja työ -teemasarja

Teemasarja työikäisille syöpään sairastuneille työssäkäyville ja sairausloman jälkeen työhön palaamassa oleville. Tapaamiseen ilmoittautuminen ja lisätietoja  sh Marketta Komulainen p. 050 567 9264

Syksyn 2020 ajankohdat tarkentuvat myöhemmin.

Vertaistukiryhmä Varavoimaa

Ryhmä on tarkoitettu parantumatonta syöpää sairastaville ja läheisille. Ryhmäkokoontumisten tarkoituksena on tuoda iloa ja virkistystä arkeen.  Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.  Ryhmään voi osallistua myös etäyhteyden välityksellä, Teams-alustalla videopuheluna. Ilmoittautuminen ryhmään yhdistyksen toimistolle p. 013 227 600.

Syksy 2020

Ti 1.9.     klo 13-15, ilmoittautuminen 31.8. mennessä.
Ti 29.9.   klo 13-15, ilmoittautuminen 28.9. mennessä.
Ti 27.10. klo 13-15, ilmoittautuminen 26.10. mennessä.
Ti 1.12.   klo 13-15, ilmoittautuminen 30.11. mennesssä.

Ryhmä läheisensä menettäneille

Ryhmä sinulle, jonka läheinen on menehtynyt syöpäsairauteen. Ryhmän tarkoituksena on auttaa ja tukea menetyksen läpikäymisessä keskustelujen ja toiminnallisten menetelmien sekä vertaistuen avulla. Suljettuun ryhmään mahtuu mukaan 8 osallistujaa. Läheisen menetyksestä tulisi olla vähintään n. 3 kuukautta. Ilmoittautumiset 24.8. mennessä p. 013 227 600. Lisätietoja ryhmästä Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 3915 salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi.

Ma 31.8. klo 17-19
Ma 14.9. klo 17-19
Ma 28.9. klo 17-19
Ma 19.10. klo 17-19

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Liperin, Juuan, Nurmeksen, Outokummun ja Tohmajärven alueella. Pohjois-Karjalassa vallitsevan koronatilanteen vuoksi maakunnan vertaisryhmät ovat toistaiseksi tauolla. Ilmoitamme ryhmien jatkosta viipymättä. Järjestämme tänä aikana tukea sitä tarvitseville puhelimitse sekä videovälitteisesti. Lisätietoja toimistoltamme, p 013-227 600.

Liperin paikallisosasto

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Outokummun paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Lämpimästi tervetuloa mukaan ryhmien toimintaan!

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esimerkiksi nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877 sairaanhoitaja Marjo Pylkäs