Vertaistukiryhmät

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Järjestämme kevään aikana syöpään sairastuneille ja läheisille verkkovertaistukiryhmiä.

Vaikka koronavirusepidemia estääkin tapaamasta kasvokkain, niin onneksi meillä on mahdollisuus tavata virtuaalisesti. Kevään aikana tarjoamme vertaistukea verkon välityksellä. Verkkovertaistukiryhmät toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Mukaan voi liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta. Kevään verkkovertaistukiryhmät päivittyvät tälle sivulle. Jokaiseen ryhmään on ennakkoon ilmoittautuminen, johon on ohjeet kunkin ryhmän kohdalla. Lähetämme ryhmään ilmoittautuneille osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen.

Järjestämme keväällä useita erilaisia ryhmiä verkossa syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tulethan rohkeasti mukaan uuteen verkkovälitteiseen toimintaamme. Se on monelle uutta, myös meille, ja vaatii siksi hieman totuttelua. Ollaan yhdessä rohkeita! Jos sinulla on kysyttävää tai kaipaat apua teknisissä asioissa, ole meihin yhteydessä. Yhteystiedot

Verkkovertaistukiryhmän pelisäännöt

Tietotuntinen

Tietotuntinen on tarkoitettu hiljattain syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tapaamisissa annetaan ensitietoa hoitopolun eri vaiheisiin sekä käsitellään sairauteen ja sen hoitoon liittyviä teemoja. Tavoitteena on tukea osallistujia sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin.

6.5. Verkkovertaistukiryhmä klo 17-19. Teemana: Uni, lepo ja palautuminen ovat hyvinvoinnin elinehto. Pohdimme yhdessä vinkkejä parempaan uneen ja unen itsehoitoon. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Etäryhmään otetaan mukaan max. 12 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan ti 6.5. klo 12 mennessä sähköpostitse osoitteeseen marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

3.6.  Verkkovertaistukiryhmä klo 15-17  Teemana: Mikä mietityttää? Tervetuloa ns. kyselytunnille. Tällä kerralla on mahdollista keskustella kahden Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ja kysyä mistä tahansa syöpään liittyvästä asiasta.Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Etäryhmään otetaan mukaan max. 10 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ennen tapaamista on mahdollista testata yhteyksiä.
Ilmoittaudu mukaan 2.6. klo 15 mennessä sähköpostitse salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi Annamme ilmoittautumisen yhteydessä sinulle ohjeet Teamsiin ja verkkovertaistukiryhmään liittyen, sekä lähetämme sinulle sähköpostiin linkin, jonka kautta osallistuminen tapahtuu. Tule rohkeasti mukaan 🙂

Syöpään sairastuneiden naisten ryhmä

19.5. klo 17-19 Huolinarikka: Mitä vois jättää jo repusta pois – ja saada uusia eväitä tilalle? Verkkovertaistukiryhmä.

”Huoli on kuin mielen läpi kiemurteleva kapea puronen. Jos sitä ruokitaan, se uurtaa uoman, johon kaikki muut ajatukset valuvat. Huolista irtipäästäminen on mahdollista – omiin mielikuviin voi itse vaikuttaa. Opetellaan yhdessä, vain harjoitus tekee mestarin.”

Koska emme pääse kasvokkain kohtaamaan, niin järjestämme ryhmän tapaamisen verkkovälitteisesti. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Mukaan mahtuu 10 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan ma 18.5.klo 15 mennessä sähköpostitse osoitteeseen marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai puh. 050-5679 264. Annamme ilmoittautumisen yhteydessä ohjeet Teamsiin ja verkkovertaistukiryhmään liittyen, sekä lähetän sinulle sähköpostiin linkin, jonka kautta osallistuminen tapahtuu. Tule rohkeasti mukaan terveisin Marketta

Syöpään sairastuneiden miesten ryhmä

14.4. Verkkovertaistukiryhmä klo 13-15. Koska emme pääse kasvokkain kohtaamaan, niin järjestämme ryhmän tapaamisen verkkovälitteisesti. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Mukaan otetaan max. 12 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan ti 14.4. klo 11.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen marjo.pylkas@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai puh. 050-5297877.
Annamme ilmoittautumisen yhteydessä ohjeet Teamsiin ja verkkovertaistukiryhmään liittyen, sekä lähetämme sinulle sähköpostiin linkin, jonka kautta osallistuminen tapahtuu. Tule rohkeasti mukaan 🙂

12.5. Verkkovertaistukiryhmä klo 13-15. Katso tiedot yllä. Ilmoittaudu mukaan ma 11.5. klo 15.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen marjo.pylkas@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi taipuh. 050-5297877.

Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Hannu.

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden ryhmä

Ryhmän tapaamiset verkkovälitteisesti. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Mukaan otetaan max. 12 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

15.4. Verkkovertaistukiryhmä klo 13-15. Ilmoittaudu mukaan ti 14.4. klo 11.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen marjo.pylkas@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai puh. 050-5297877.

13.5. Verkkovertaistukiryhmä klo 13-15. Aiheena tunteet mielessä ja kehossa.  Ilmoittaudu mukaan ti 12.5. klo 15.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai puhelimitse 050 515 1288.

10.6. Verkkovertaistukiryhmä klo 13-15. Ilmoittaudu mukaan ti 9.6. klo 15.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen marjo.pylkas@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai puh. 050-5297877.

Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Maija.

Avanneleikattujen ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa.
Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

8.4.2020 klo 16 avanneleikattujen verkkovertaistukiryhmä. Kun emme pääse kasvokkain kohtaamaan, niin kokeilemme avanneleikatuille verkkovertaistapaamista ke 8.4.2020 klo 16. Tapaamisen tarkoituksena on antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera. Mukaan otetaan maksimissaan 12 osallistujaa, että vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan ma 6.4. klo 15 mennessä sähköpostitse osoitteeseen suvi.jolkkonen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi
Kirjoita sähköpostiin, että haluat osallistua avanneleikattujen verkkovertaistukiryhmään 8.4. klo 16 alkaen ja ilmoita oma sähköpostiosoitteesi. Laitamme sinulle ohjeet ja linkin verkkotapaamiseen.

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville 18-40-v. nuorille aikuisille. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia nyt etänä verkkovertaistukiryhmässä. Kahvilatoiminta tarjoaa mukavaa ajanvietettä yhdessä tekemisen merkeissä. Kahveilla ovat mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Minna sekä vertaistukiryhmänohjaaja Sara. Seuraa ilmoittelua kotisivuillamme sekä facebookissa ja instagramissa.
Tule mukaan, älä jää yksin!

14.4. klo 17-19 Verkkovertaistukiryhmä

12.5. klo 17-19 Verkkovertaistukiryhmä

9.6. klo 17-19 Verkkovertaistukiryhmä/ kevätkauden päätös. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Ryhmään otetaan mukaan enintään 10 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan ma 8.6. klo 12.00 mennessä minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai 050 5151 288

Fuck Cancer -kahvit syyskausi alkaa 11.8. tarkempaa tietoa lähempänä -seuraa ilmoittelua

Lisätietoja: Minna Kaartinen 050 515 1288  minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Minä, syöpä ja työ -teemasarja

Teemasarja työikäisille syöpää sairastaville työssäkäyville ja sairausloman jälkeen työhön palaamassa oleville. Tapaamiseen ilmoittautuminen ja lisätietoja  sh Marketta Komulainen p. 050 567 9264

5.5. klo 17-19 Verkkovertaistukiryhmä: Teemana: Kuntoutus -tarvitsenko-saanko? Sopeutumisvalmennuskurssit – ammatillinen kuntoutus. Mitä niitä nyt onkaan? Etsitään jokaiselle parhain kuntoutumisen vaihtoehto. Koska emme voi kahvitella kasvokkain, niin järjestämme tapaamisen verkkovälitteisesti. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Etäryhmään otetaan mukaan enintään 10 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan 5.5. klo 12.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai 050 567 9264.
Ilmoittautumisen yhteydessä saat ohjeet Teamsiin ja verkkovertiastukiryhmään liittyen, sekä lähetämme sinulle sähköpostiin linkin, jonka kautta osallistuminen tapahtuu. Tule rohkeasti mukaan 🙂

Vertaistukiryhmä Varavoimaa

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista ja uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmäkokoontumisten tarkoituksena on tuoda iloa ja virkistystä arkeen.  Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

23.4. klo 13-15 Verkkovertaisvertaistukiryhmä. Koska emme voi kahvitella kasvokkain, niin järjestämme tapaamisen verkkovälitteisesti. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Ryhmään otetaan mukaan enintään 10 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla. Ilmoittaudu mukaan ke 22.4. klo 11 mennessä sähköpostitse osoitteeseen salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai p. 050362 2915. Ilmoittautumisen yhteydessä saat ohjeet Teamsiin ja verkkovertaistukiryhmään liittyen, sekä lähetämme sinulle sähköpostiin linkin, jonka kautta osallistuminen tapahtuu. Tule rohkeasti mukaan 🙂

14.5. klo 13-15 Verkkovertaistukiryhmä Ilmoittaudu mukaan ke 13.5. klo 12 mennessä Salla-Maarialle (kts.tiedot yllä)

Vertaistukiryhmät syöpään sairastuneiden läheisille

Tapaamisten tarkoituksena on mahdollistaa syöpään sairastuneiden läheisiä kohtaamaan muita saman kaltaisessa tilanteessa olevia ja jakamaan ajatuksia sekä kokemuksia. Koska emme voi nyt kahvitella kasvokkain, niin järjestämme tapaamisen verkkovälitteisesti. Tapaamisen välineenä käytetään Microsoft Teamsia. Osallistuaksesi tarvitset joko älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni. Mukaan otetaan enintään 10 osallistujaa, jotta vertaistuki ja keskustelu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla.

Näihin ryhmiin ilmoittautuminen sähköpostitse osoitteeseen salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai p. 050362 2915. Ilmoittautumisen yhteydessä saat ohjeet Teamsiin ja verkkovertaistukiryhmään liittyen, sekä lähetämme sinulle sähköpostiin linkin, jonka kautta osallistuminen tapahtuu.
Tule rohkeasti mukaan 🙂

21.4. klo 13-15 Verkkovertaistukiryhmä  parantumatonta syöpää sairastavien läheisille.  Ilmoittaudu mukaan ma 20.4. klo 11 mennessä.

28.4. klo 13-15 Verkkovertaistukiryhmä hiljattain syöpään sairastuneiden läheisille. Ilmoittaudu mukaan ma 27.4. klo 11 mennessä.

19.5. klo 13 Verkkovertaistukiryhmä parantumatonta syöpää sairastavien läheisille. Ilmoittaudu mukaan ma 18.5. klo 12 mennessä.

20.5. klo 13-15 Verkkovertaistukiryhmä hiljattain syöpään sairastuneiden läheisille. Ilmoittaudu mukaan ti 19.5. klo 12 mennessä.

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Huom: Kevään ryhmäkerrat kasvokkain peruttu.

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Enon, Juuan, Nurmeksen, Outokummun ja Tohmajärven alueella.

Enon paikallisosasto

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Outokummun paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Lämpimästi tervetuloa mukaan ryhmien toimintaan!

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esimerkiksi nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877 sairaanhoitaja Marjo Pylkäs