Vertaistukiryhmät

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Järjestämme kevään aikana syöpään sairastuneille ja läheisille verkkovertaistukiryhmiä.

Ryhmät kokoontuvat pääsääntöisesti yhdistyksen tiloissa. Mikäli koronatilanne ei salli kasvokkain tapahtuvia tapaamisia, tarjoamme vertaistukea verkon välityksellä.

Verkkovertaistukiryhmät toteutetaan Teams-alustalla videopuheluna. Mukaan voi liittyä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella sähköpostiin lähetettävän linkin kautta. Jokaiseen ryhmään on ennakkoon ilmoittautuminen. Lähetämme ryhmään ilmoittautuneille osallistumislinkin ja tarkemmat ohjeet ryhmään liittymiseen.

Mikäli sinulla on kysyttävää ryhmiin liittyvissä asioissa olethan meihin yhteydessä. Yhteystiedot

Verkkovertaistukiryhmän pelisäännöt

Tietotuntinen

Tietotuntinen on tarkoitettu hiljattain syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tapaamisissa annetaan ensitietoa hoitopolun eri vaiheisiin sekä käsitellään sairauteen ja sen hoitoon liittyviä teemoja. Tavoitteena on tukea osallistujia sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin.

Ti 22.9.    klo 17-19
Ti 20.10.  klo 17-19
Ti 24.11.  klo 17-19

Syöpään sairastuneiden naisten ryhmä

To 3.9. klo 17-19
To 1.10. klo 17-19
To 29.10. klo 17-19
To 3.12. klo 17-19

Ryhmää ohjaavat Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat.

Syöpään sairastuneiden miesten ryhmä

Ke 2.9.     klo 13-15
Ke 30.9.   klo 13-15
Ke 28.10. klo 13-15
Ke 2.12.   klo 13-15

Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Hannu.

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden ryhmä

Ke 9.9.   klo 13-15
Ke 7.10. klo 13-15
Ke 4.11. klo 13-15
Ke 9.12. klo 13-15

Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Maija.

Avanneleikattujen ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa.
Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

Syksyn 2020 ajankohdat tarkentuvat myöhemmin.

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville 18-40-v. nuorille aikuisille. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia. Kahvilatoiminta tarjoaa mukavaa ajanvietettä yhdessä tekemisen merkeissä. Kahveilla ovat mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Minna sekä vertaistukiryhmänohjaaja Sara. Seuraa ilmoittelua kotisivuillamme sekä facebookissa ja instagramissa. Ei erillistä ilmoittatumista.
Tule mukaan, älä jää yksin!

Syksy 2020

Kokoonnumme Ravintola Kerubin Suojärvi kabinetissa (Siltakatu 1, Joensuu)

11.8. klo 17-19
15.9. klo 17-19
13.10. klo 17-19
17.11. klo 17-19
15.12. klo 17-19

Lisätietoja: minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi tai 050 5151 288

Minä, syöpä ja työ -teemasarja

Teemasarja työikäisille syöpää sairastaville työssäkäyville ja sairausloman jälkeen työhön palaamassa oleville. Tapaamiseen ilmoittautuminen ja lisätietoja  sh Marketta Komulainen p. 050 567 9264

Syksyn 2020 ajankohdat tarkentuvat myöhemmin.

Vertaistukiryhmä Varavoimaa

Ryhmä on tarkoitettu parantumatonta syöpää sairastaville ja läheisille. Ryhmäkokoontumisten tarkoituksena on tuoda iloa ja virkistystä arkeen.  Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Ti 1.9.     klo 13-15
Ti 29.9.   klo 13-15
Ti 27.10. klo 13-15
Ti 1.12.   klo 13-15

Ryhmä läheisensä menettäneille

Ryhmä sinulle, jonka läheinen on menehtynyt syöpäsairauteen. Ryhmän tarkoituksena on auttaa ja tukea menetyksen läpikäymisessä keskustelujen ja toiminnallisten menetelmien sekä vertaistuen avulla. Suljettuun ryhmään mahtuu mukaan 8 osallistujaa. Läheisen menetyksestä tulisi olla vähintään n. 3 kuukautta. Ilmoittautumiset 24.8. mennessä p. 013 227 600. Lisätietoja ryhmästä Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 3915 salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Ma 31.8. klo 17-19
Ma 14.9. klo 17-19
Ma 28.9. klo 17-19
Ma 19.10. klo 17-19

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Huom: Kevään ryhmäkerrat kasvokkain peruttu.

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Enon, Juuan, Nurmeksen, Outokummun ja Tohmajärven alueella.

Enon paikallisosasto

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Outokummun paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Lämpimästi tervetuloa mukaan ryhmien toimintaan!

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esimerkiksi nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877 sairaanhoitaja Marjo Pylkäs