Vertaistukiryhmät ja –tapaamiset

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Me järjestämme syöpään sairastuneille ja läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissä pyritään yhdessä löytämään tietoja ja taitoja selviytyä sairauden aiheuttamien muutosten ja ongelmien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Ryhmiä ohjaa ammattihenkilö.

Vertaistukiryhmistä ja -tapaamisista sekä teemailloista ilmoitetaan kotisivujen lisäksi yhdistyksen Facebook-sivuilla ja sanomalehti Karjalaisen järjestöpalstalla. Ryhmät kokoontuvat yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1, Joensuu), ellei toisin ilmoiteta. Älä jää yksin – tule mukaan!

Avanneleikattujen vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

Kokoontuu syksyllä 2019 seuraavasti:

• Huom! Paikka ja aika muuttuu! ke 18.9. pidettävän avanneleikattujen ja heidän läheistensä ensitietoilta  pidetään yhdistyksen tiloissa (Karjalankatu 4 A 1, Joensuu) klo 17.30.-20.00. Illassa esittäytyvät Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys, Pohjois-Karjalan Ilco ja Suomen Suolistosyöpäyhdistys Colores. Ohjelmassa avanneleikatun puheenvuoro, Siun Soten avannehoitajan sekä lääkärin luento. Paikan päällä Coloplastin tuote-esittelijä. Illassa on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja keskustella juuri sinua askarruttavista asioista. Kahvitarjoilu. Ilmoittautumiset tarjoilun vuoksi 16.9. klo 15 mennessä toimisto p. 013 227 600.
  • Keskiviikkona 23.10. klo 18-20 yhdistyksen toimistolla.
  • Keskiviikkona 20.11. klo 18–20 yhdistyksen toimistolla. Aiheena: Rentoutuminen, mielenrauha ja itsemyötätunto. Voit ottaa mukaan omat villasukat ja viltin.

Vertaistukiryhmä Varavoimaa

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista ja uusiutunutta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Ryhmäkokoontumisten on tarkoituksena on tuoda iloa ja virkistystä arkeen.  Ryhmä on avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontuu syksyllä 2019 seuraavasti:

• Torstaina 5.9. klo 13–15. Aiheena: Tutustutaan, jutellaan  ja suunitellaan. Syksyn aloituskerralla pääset halutessasi vaikuttamaan ryhmäkertojen sisältöön. Ohjaajana sh. Salla-Maaria Martikainen
  • Torstaina 3.10. klo 13-15.
  • Torstaina 31.10. klo 13-15 .
  • Torstaina 28.11. klo 13-15.

Tietotuntinen

Tietotuntinen on tarkoitettu hiljattain syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tapaamisissa käsitellään sairauteen ja sen hoitoon liittyviä teemoja, joiden tarkoituksena on tukea mukanaolijoita sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin elämän eri osa-alueilla. Kokoontumisissa pääsee tapaamaan muita syöpäsairauden kokeneita ja halutessaan jakamaan kokemuksia. Ei ilmoittautumista.
Lisätietoja antaa Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontuu syksyllä 2019 seuraavasti:

• Keskiviikkona 11.9. klo 13-15. Aiheena: Kuntoutumisen poluilla. Kuntoutus – tarvitsenko, saanko? Ammatillinen kuntoutus, sopeutumisvalmennuskurssit, mitä näitä nyt onkaan? Otetaan niistä yhdessä selvää. Ohjaajana sh. Marketta Komulainen
  • Keskiviikkona 9.10. klo 13-15 Aiheena: Sairastumisen aiheuttama kriisi. Mitä minussa tapahtuu? Miksi tunnen näin? Onko tämä normaalia? Tarkastellaan yhdessä sairastumisen mukanaan tuomia ajatuksia, tuntemuksia ja tunteita. Ohjaajana sh. Salla-Maaria Martikainen
  • Keskiviikkona 6.11. klo 13-15. Aiheena: Tunteiden hallinta ja rentoutuminen. Jos omia tunteitaan ei pysty näkemään, on hankala ymmärtää toistenkin tunteita. Tunteilla on omat tehtävänsä elämässämme. Perehdytään yhdessä asiaan. Puhutaan myös rentoutumisesta. Ohjaajana sh. Minna Kaartinen
  • Keskiviikkona 4.12. klo 13-15. Aiheena: Yleistä syövän hoidosta ja hoitojen sivuvaikutuksista. Hoidot voivat tuoda mukanaan erilaisia haasteita ja haittavaikutuksia. Mitä ne ovat ja miten niiden kanssa pärjätään arjessa? Ohjaajana sh. Marjo Toivanen

Minä, syöpä ja työ -teemasarja

Tapaamisia ja tietopaketteja syöpää sairastaville työssäkäyville ja sairausloman jälkeen työhön palaamassa oleville. Voit osallistua yksittäiseen kokoontumiskertaan tai käydä läpi koko sarjan. Tapaamisiin ilmoittautuminen ja lisätietoja sh Minna Kaartinen p. 050 515 1288 tai sh Marketta Komulainen p. 050 567 9264.

Kokoontuu syksyllä 2019 seuraavasti:

• Tiistaina 17.9. klo 17-19 Aiheena: Arki sairauden jälkeen – voimavarat ja palautuminen. Sairasloma alkaa olla loppusuoralla tai jo loppunut. Työhönpaluu edessä, mitä mielessä? Arjen rytmiin palaaminen ottaa aikansa. OIVA Hyvinvointiohjelman esittely -ja käyttöönotto.
  • Tiistaina 15.10. klo 17-19 Aiheena: Työhön paluu, työssä jaksaminen. Sairasloma alkaa olla taputeltu – nythän olen siis terve, entäs kun ei tunnu vielä siltä? Miten omaa työkykyä voisi arvioida? Asteittainen työhön paluu on mahdollista.
  • Tiistaina 19.11. klo 17-19 Aiheena: Kuntoutus – tarvitsenko, saanko? En ole enää potilas, olen kuntoutuja! Ammatillinen kuntoutus, sopeutumisvalmennuskurssit -mitä näitä nyt onkaan? Otetaan niistä yhdessä selvää.
  • Tiistaina 10.12. klo 17-19 Aiheena: Uusille urille sairastumisen jälkeen. Sairastuminen on erilainen elämänvaihe. Se voi olla myös mahdollisuus. Sairaslomalla jäi aikaa havannoida oman elämän valintoja. Mitä haluaisin tehdä toisin kuin ennen sairastumista? Katse rohkeasti kohti tulevaa. Teemasarja päättyy.

Fuck Cancer -kahvit

Nuorten aikuisten 18-35v. Fuck Cancer -kahvit kerran kuussa torstaisin, poikkeuksena 9.10., jolloin kokoontuminen on keskiviikkona. Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria ja jakamaan kokemuksia. Kahville voi tulla silloin kuin haluaa ja paikalla voi viipyä niin pitkään kuin haluaa, ei ennakkoilmoittautumista. Kahvilatoiminta tarjoaa mukavaa ajanvietettä yhdessä tekemisen merkeissä. Kahveilla ovat mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Minna sekä vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Sara. Seuraa ilmoittelua kotisivuillamme sekä facebookissa ja instagramissa.Tule mukaan, älä jää yksin!

Kokoontumiset: 8.8., 12.9., 9.10., 14.11., 12.12. klo 17-19 Ravintola Kerubin tiloissa osoitteessa Siltakatu 1, Joensuu.

Lisätietoja: Minna Kaartinen 050 515 1288, minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Juuan, Nurmeksen, Enon ja Tohmajärven alueella.

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Enon paikallisosasto

Vertaistapaamiset

Vertaistapaamiset on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai läheisille. Tapaamisissa on mahdollisuus kahvikupillisen ääressä keskustella toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisia ei ohjaa ammattihenkilö, vaan ne pidetään vertaisten kesken. Vertaistapaamiset yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1. Joensuu). Lisätietoja  p. 013 227 600.

Rinnakkain, syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

Kokoontuu syksyllä 2019:

• Torstai 22.8.  klo 17-19  Jutellaan, tutustustaan, suunnitellaan! Syksyn aloituskerralla pääset vaikuttamaan ryhmäkertojen sisältöön. Mukana yhdistyksen sh Salla-Maaria Martikainen
  • Torstai 19.9.   klo 17-19  Mielen hallinta ja rentoutuminen. Mukana yhdistyksen sh Minna Kaartinen
  • Torstai 24.10. klo 17-19 Hemmotteluilta. Spesiaaliohjelmaa kaikille ihanille naisille! Eri ryhmien yhteinen tapahtuma. Mukana yhdistyksen sh:t Marjo Toivanen ja Salla-Maaria Martikainen
  • Torstai 21.11.  klo 17-19 Asiaa ravitsemuksesta. Mukana yhdistyksen sh Marjo Toivanen

Kasvokkain, syöpään sairastuneiden miesten vertaistapaamiset

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja Hannu.

Kokoontuu syksyllä 2019:

• Tiistai 27.8. klo 13–15 Jutellaan, tutustustaan, suunnitellaan! Syksyn aloituskerralla pääset vaikuttamaan ryhmäkertojen sisältöön.
  • Tiistai 24.9. klo 13–15 Kokoontuminen Joensuun bunkkerimuseolla Marjalassa, os. Virrantaus 7. Tällä kerralla opastettu kierros alueella, kahvittelua ja makkaranpaistoa. Huom. omat makkarat mukaan. Ryhmäohjaaja Hannu odottaa osallistujia parkkialueella klo 13.
  • Tiistai 22.10. klo 13–15 Kokoontuminen Kuntokeitaalla (Linnunlahdentie 10, Joensuu) keilaulun merkeissä.
  • 28.11.klo 13-16 Miehestä mittaa – tapahtuma Joensuun pelastuslaitoksella ( Noljakantie 4, Joensuu).  Tapahtumassa on tarjolla miesterveyteen liittyviä tietoiskuja, mittauksia ( käden puristusvoima, verenpaine, vyötärönympärys ) sekä kivesten omaseurantaohjausta.  Osallistujien on mahdollisuus kokeilla klo 13 alkaen alkusammutusta sekä klo 14 alkaen osallistua palokuntalaisten kuntotestiin. Lisäksi mahdollisuus tutustua palo-ja pelastuskalustoon. Liikenneturva esittelee autoilun apuvälineitä. Pelastuslaitos tarjoaa kahvit ja pientä purtavaa. Tapahtumaa ovat järjestämässä Pohjois-Karjalan Pelastusalan liitto, Liikenneturva, Karelian amk:n sairaanhoitajaopiskelijat sekä Pohjois-Karjalan syöpäyhdistys. Syöpäyhdistykseltä on tapahtumassa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja Hannu sekä neuvontahoitajat Minna ja Marketta.

Olennainen, gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

Kokoontuu syksyllä 2019:

• Keskiviikko 28.8. klo 13–15 Jutellaan, tutustustaan, suunnitellaan! Syksyn aloituskerralla pääset vaikuttamaan ryhmäkertojen sisältöön.
  • Keskiviikko 25.9. klo 13–15 Voimavarani
  • Torstai   24.10. klo 17-19 Hemmotteluilta. Spesiaaliohjelmaa kaikille ihanille naisille! Eri ryhmien yhteinen tapahtuma. Mukana yhdistyksen sh:t Marjo Toivanen ja Salla-Maaria Martikainen
  • Keskiviikko 27.11. klo 13-15 Rentoutuminen. Mukana joogaohjaaja Helinä.

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja Maija.

Lämpimästi tervetuloa mukaan ryhmien toimintaan!

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esim. nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877/sairaanhoitaja Marjo Toivanen