Vertaistukiryhmät ja –tapaamiset

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Me järjestämme syöpään sairastuneille ja läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissä pyritään yhdessä löytämään tietoja ja taitoja selviytyä sairauden aiheuttamien muutosten ja ongelmien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Ryhmiä ohjaa ammattihenkilö.

Vertaistukiryhmistä ja -tapaamisista sekä teemailloista ilmoitetaan kotisivujen lisäksi yhdistyksen Facebook-sivuilla ja sanomalehti Karjalaisen järjestöpalstalla. Ryhmät kokoontuvat yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1, Joensuu), ellei toisin ilmoiteta. Älä jää yksin – tule mukaan!

Avanneleikattujen vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

Kokoontuu syksyllä 2019 seuraavasti:

• Keskiviikkona 18.9. klo 17–20. Ensitietoilta hiljattain avanneleikatuille ja heidän läheisilleen. Illassa esittäytyvät Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys, Pohjois-Karjalan Ilco ja Suomen Suolistosyöpäyhdistys Colores. Ohjelmassa avanneleikatun puheenvuoro, Siun Soten avannehoitajan sekä lääkärin luento. Illassa on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja keskustella juuri sinua askarruttavista asioista. Kahvitarjoilu.
  • Keskiviikkona 23.10. klo 18-20. yhdistyksen toimistolla
  • Keskiviikkona 20.11. klo 18–20. yhdistyksen toimistolla

Parantumatonta syöpää sairastavien vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista/parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kokoontumisissa on mahdollisuus keskusteluun ja ajatustenvaihtoon muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Ryhmäkokoontumisten on tarkoituksena on tuoda iloa ja virkistystä arkeen.  Ryhmä on avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontuu keväällä 2019 seuraavasti:

• Torstaina 14.2. klo 13–15. Aiheena: Yhdessä ystävänpäivään
  • Torstaina 14.3 klo 13-15. Aiheena: Minä olen tärkeä
  • Torstaina 11.4. klo 13-15 . Aiheena: Muistoista voimaa. Tälle kerralle voit ottaa mukaasi jonkin muistoja tuovan esineen tai valokuvan.
  • Torstaina 23.5. klo 17-19. Aiheena: Ryhmien yhteinen retki Utran saarille. Kokoontuminen parkkipaikalle, josta yhdessä siirtyminen kodalle. Tarjolla kahvia/teetä, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Ilmoittautuminen 15.5. klo 15 mennessä toimisto p. 013 227 600. Tervetuloa mukaan!

Tietotuntinen

Tietotuntinen on tarkoitettu hiljattain syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tapaamisissa käsitellään sairauteen ja sen hoitoon liittyviä teemoja, joiden tarkoituksena on tukea mukanaolijoita sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin elämän eri osa-alueilla. Tapaamisessa on mahdollisuus keskusteluun ja kokemusten vaihtoon myös muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa.
Lisätietoja antaa Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontuu keväällä 2019 seuraavasti:

• Torstaina 21.2. klo 13-15 Aiheena: Sairauden vaikutukset elämän eri osa-alueilla
  • Torstaina 21.3. klo 13-15. Aiheena: Minä olen tärkeä
  • Torstaina 18.4. klo 13-15-Aiheena: Hoitoväsymys
  • Torstaina 23.5. klo 17-19 Ryhmien yhteinen retki Utran saarille. Kokoontuminen parkkipaikalle, josta yhdessä siirtyminen kodalle. Tarjolla kahvia/teetä, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Ilmoittautuminen 15.5. klo 15 mennessä toimisto p. 013 227 600. Tervetuloa mukaan!

Minä, syöpä ja työ -teemasarja

Tapaamisia ja tietopaketteja syöpää sairastaville työssäkäyville ja sairausloman jälkeen työhön palaamassa oleville. Voit osallistua yksittäiseen kokoontumiskertaan tai käydä läpi koko sarjan. Tapaamisiin ilmoittautuminen ja lisätietoja sh Minna Kaartinen p. 050 515 1288 tai sh Marketta Komulainen p. 050 567 9264.

Kokoontuu syksyllä 2019 seuraavasti:

• Tiistaina 17.9. klo 17-19 Aiheena: Arki sairauden jälkeen – voimavarat ja palautuminen. Sairasloma alkaa olla loppusuoralla tai jo loppunut. Työhönpaluu edessä, mitä mielessä? Arjen rytmiin palaaminen ottaa aikansa. OIVA Hyvinvointiohjelman esittely -ja käyttöönotto.
  • Tiistaina 15.10. klo 17-19 Aiheena: Työhön paluu, työssä jaksaminen. Sairasloma alkaa olla taputeltu – nythän olen siis terve, entäs kun ei tunnu vielä siltä? Miten omaa työkykyä voisi arvioida? Asteittainen työhön paluu on mahdollista.
  • Tiistaina 19.11. klo 17-19 Aiheena: Kuntoutus – tarvitsenko, saanko? En ole enää potilas, olen kuntoutuja! Ammatillinen kuntoutus, sopeutumisvalmennuskurssit -mitä näitä nyt onkaan? Otetaan niistä yhdessä selvää.
  • Tiistaina 10.12. klo 17-19 Aiheena: Uusille urille sairastumisen jälkeen. Sairastuminen on erilainen elämänvaihe. Se voi olla myös mahdollisuus. Sairaslomalla jäi aikaa havannoida oman elämän valintoja. Mitä haluaisin tehdä toisin kuin ennen sairastumista? Katse rohkeasti kohti tulevaa. Teemasarja päättyy.

Fuck Cancer -kahvit

Nuorten aikuisten 18-35v. Fuck Cancer -kahvit kerran kuussa torstaisin, poikkeuksena 9.10., jolloin kokoontuminen on keskiviikkona. Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria ja jakamaan kokemuksia. Kahville voi tulla silloin kuin haluaa ja paikalla voi viipyä niin pitkään kuin haluaa, ei ennakkoilmoittautumista. Kahvilatoiminta tarjoaa mukavaa ajanvietettä yhdessä tekemisen merkeissä. Kahveilla ovat mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Minna sekä vapaaehtoinen vertaistukiryhmän ohjaaja Sara. Seuraa ilmoittelua kotisivuillamme sekä facebookissa ja instagramissa.Tule mukaan, älä jää yksin!

Kokoontumiset: 8.8., 12.9., 9.10., 14.11., 12.12. klo 17-19 Ravintola Kerubin tiloissa osoitteessa Siltakatu 1, Joensuu.

Lisätietoja: Minna Kaartinen 050 515 1288, minna.kaartinen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Juuan, Nurmeksen, Enon ja Tohmajärven alueella.

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Enon paikallisosasto

Vertaistapaamiset

Vertaistapaamiset on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai läheisille. Tapaamisissa on mahdollisuus kahvikupillisen ääressä keskustella toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisia ei ohjaa ammattihenkilö, vaan ne pidetään vertaisten kesken. Vertaistapaamiset yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1. Joensuu). Lisätietoja  p. 013 227 600.

Rinnakkain, syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

Kokoontuu syksyllä 2019:

• Torstai 22.8.  klo 17-19  Jutellaan, tutustustaan, suunnitellaan! Syksyn aloituskerralla pääset vaikuttamaan ryhmäkertojen sisältöön. Mukana yhdistyksen sh Salla-Maaria Martikainen
  • Torstai 19.9.   klo 17-19  Illan aihe tarkentuu myöhemmin. Mukana yhdistyksen sh Minna Kaartinen
  • Torstai 24.10. klo 17-19 Hemmotteluilta. Spesiaaliohjelmaa kaikille ihanille naisille! Eri ryhmien yhteinen tapahtuma. Mukana yhdistyksen sh:t Marjo Toivanen ja Salla-Maaria Martikainen
  • Torstai 21.11.  klo 17-19 Illan aihe tarkentuu myöhemmin. Mukana yhdistyksen sh Marjo Toivanen
  • Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja Merja

Kasvokkain, syöpään sairastuneiden miesten vertaistapaamiset

Kokoontuu syksyllä 2019:

• Tiistai 27.8. klo 13–15 Jutellaan, tutustustaan, suunnitellaan! Syksyn aloituskerralla pääset vaikuttamaan ryhmäkertojen sisältöön.
  • Tiistai 24.9. klo 13–15 Aihe tarkentuu myöhemmin.
  • Tiistai 22.10. klo 13–15 Aihe tarkentuu myöhemmin.
  • Tiistai 26.11. klo 13-15 Miesten oma tapahtuma. Spesiaaliohjelmaa eri ryhmissä käyville miehille! Mukana yhdistyksen sh:t Minna Kaartinen ja Marketta Komulainen.

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja Hannu.

Olennainen, gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

Kokoontuu syksyllä 2019:

• Keskiviikko 28.8. klo 13–15 Jutellaan, tutustustaan, suunnitellaan! Syksyn aloituskerralla pääset vaikuttamaan ryhmäkertojen sisältöön.
  • Keskiviikko 25.9. klo 13–15 Aihe tarkentuu myöhemmin.
  • Torstai   24.10. klo 17-19 Hemmotteluilta. Spesiaaliohjelmaa kaikille ihanille naisille! Eri ryhmien yhteinen tapahtuma. Mukana yhdistyksen sh:t Marjo Toivanen ja Salla-Maaria Martikainen
  • Keskiviikko 27.11. klo 13-15 Aihe tarkentuu myöhemmin.

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja Maija.

Lämpimästi tervetuloa mukaan ryhmien toimintaan!

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esim. nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877/sairaanhoitaja Marjo Toivanen