Vertaistukiryhmät ja –tapaamiset

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Me järjestämme syöpään sairastuneille ja läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissä pyritään yhdessä löytämään tietoja ja taitoja selviytyä sairauden aiheuttamien muutosten ja ongelmien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Ryhmiä ohjaa ammattihenkilö.

Vertaistukiryhmistä ja -tapaamisista sekä teemailloista ilmoitetaan kotisivujen lisäksi yhdistyksen Facebook-sivuilla ja sanomalehti Karjalaisen järjestöpalstalla. Ryhmät kokoontuvat yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1, Joensuu), ellei toisin ilmoiteta. Älä jää yksin – tule mukaan!

Avanneleikattujen vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

Kokoontuu keväällä 2019 seuraavasti:

• Keskiviikkona 27.2. klo 18–20.
  • Keskiviikkona 27.3. klo 17-20. Kokkausilta Marttakeskuksella (os. Koskikatu 5-7, Joensuu). Mukaan mahtuu 15 kokkaajaa ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan 19.3. mennessä p. 013 227 600.
  • Keskiviikkona 24.4. klo 18–20.
  • Torstaina         23.5. klo 17-19. Ryhmien yhteinen retki Utran saarille. Kokoontuminen parkkipaikalle, josta yhdessä siirtyminen kodalle. Tarjolla kahvia/teetä, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Tervetuloa mukaan!

Parantumatonta syöpää sairastavien vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista/parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kokoontumisissa on mahdollisuus keskusteluun ja ajatustenvaihtoon muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Ryhmäkokoontumisten on tarkoituksena on tuoda iloa ja virkistystä arkeen.  Ryhmä on avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

• Torstaina 14.2. klo 13–15. Aiheena: Yhdessä ystävänpäivään
  • Torstaina 14.3 klo 13-15. Aiheena: Minä olen tärkeä
  • Torstaina 11.4. klo 13-15 . Aiheena: Muistoista voimaa. Tälle kerralle voit ottaa mukaasi jonkin muistoja tuovan esineen tai valokuvan.
  • Torstaina 23.5. klo 17-19. Aiheena: Ryhmien yhteinen retki Utran saarille. Kokoontuminen parkkipaikalle, josta yhdessä siirtyminen kodalle. Tarjolla kahvia/teetä, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Tervetuloa mukaan!

Tietotuntinen

Tietotuntinen on tarkoitettu hiljattain syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tapaamisissa käsitellään sairauteen ja sen hoitoon liittyviä teemoja, joiden tarkoituksena on tukea mukanaolijoita sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin elämän eri osa-alueilla. Tapaamisessa on mahdollisuus keskusteluun ja kokemusten vaihtoon myös muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa.
Lisätietoja antaa Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontuu keväällä 2019 seuraavasti:

• Torstaina 21.2. klo 13-15 Aiheena: Sairauden vaikutukset elämän eri osa-alueilla
  • Torstaina 21.3. klo 13-15. Aiheena: Minä olen tärkeä
  • Torstaina 18.4. klo 13-15-Aiheena: Hoitoväsymys
  • Torstaina 23.5. klo 17-19 Ryhmien yhteinen retki Utran saarille. Kokoontuminen parkkipaikalle, josta yhdessä siirtyminen kodalle. Tarjolla kahvia/teetä, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Tervetuloa mukaan!

Minä, syöpä ja työ -teemasarja

Uutena toimintana tapaamisia ja tietopaketteja syöpää sairastaville työssäkäyville ja sairausloman jälkeen työhön palaamassa oleville. Voit osallistua yksittäiseen kokoontumiskertaan tai käydä läpi koko sarjan. Tapaamisiin ilmoittautuminen ja lisätietoja sh Minna Kaartinen p. 050 515 1288 tai sh Marketta Komulainen p. 050 567 9264.

Kokoontuu keväällä 2019 seuraavasti:

• Tiistaina 5.2. klo 17-19 Aiheena: Arki sairauden jälkeen – voimavarat ja palautuminen. Teemasarja starttaa käyntiin! Sairasloma alkaa olla loppusuoralla tai loppunut. Työhönpaluu edessä, mitä mielessä? Arjen rytmiin palaaminen ottaa aikansa. Tässä kerrassa mukana hankkeen koordinaattori Marketta Helsingistä.
  • Tiistaina 5.3. klo 17-19 Aiheena: Talousasia – toimeentulo. Sairaslomalla tilipussi pienenee, mutta kuluja voi olla kuitenkin normaalia enemmän. Miten yhtälö sumplitaan? Tässä kerrassa mukana täsmätietoa antamassa sosiaalityöntekijä Anneli.
  • Tiistaina 2.4. klo 17-19 Aiheena: Työhön paluu, työssä jaksaminen. Sairasloma ” taputeltu” – nythän olen siis terve. Mutta entäs kun ei tunnu vielä siltä? Miten omaa työkykyä voisi arvioida? Asteittainen työhön paluu on mahdollista.
  • Tiistaina 7.5. klo 17-19 Aiheena: Kuntoutus – tarvitsenko, saanko? En ole enää potilas, olen kuntoutuja! Ammatillinen kuntoutus, sopeutumisvalmennuskurssit. Mitä näitä nyt onkaan? Otetaan niistä yhdessä selvää.
  • Tiistaina 4.6.klo 17-19 Aiheena: Uusille urille sairastumisen jälkeen. Sairastuminen on erilainen elämänvaihe. Se voi olla myös mahdollisuus. Sairaslomalla jäi aikaa havannoida oman elämän valintoja. Mitä haluaisin tehdä toisin kuin ennen sairastumista? Katse rohkeasti kohti tulevaa. Teemasarja päättyy.

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Juuan, Nurmeksen, Enon ja Tohmajärven alueella.

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Enon paikallisosasto

Vertaistapaamiset

Vertaistapaamiset on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai läheisille. Tapaamisissa on mahdollisuus kahvikupillisen ääressä keskustella toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisia ei ohjaa ammattihenkilö, vaan ne pidetään vertaisten kesken. Vertaistapaamiset yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1. Joensuu). Lisätietoja  p. 013 227 600.

Rinnakkain, syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

Kokoontuu keväällä 2019:

• Torstai 31.1.  klo 17-19 Aiheena: Kevään kokoontumiskertojen suunnittelua. Mukana yhdistyksen sh Marjo Toivanen
  • Torstai 28.2. klo 17-19 Aiheena: Syöpähoitojen pitkäaikaishaitat. Mukana yhdistyksen sh Marketta Komulainen
  • Torstai 28.3. klo 17-19 Aiheena: Tunteiden hallinta ja rentoutuminen. Mukana yhdistyksen sh Minna Kaartinen
  • Torstai 25.4. klo 17-19 Aiheena: Taiteista tunteisiin. Mukana yhdistyksen sh Salla-Maaria Martikainen
  • Torstai 23.5. klo 17-19 Ryhmien yhteinen retki Utran saarille. Kokoontuminen parkkipaikalle, josta yhdessä siirtyminen kodalle. Tarjolla kahvia/teetä, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Tervetuloa mukaan!

Tapaamisissa mukana myös yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja.

Kasvokkain, syöpään sairastuneiden miesten vertaistapaamiset

• Tiistai 29.1. klo 13–15 Aiheena: kevään toiminnan suunnittelua
  • Tiistai 26.2. klo 13–15 kokoontuminen klo 13 Palloilukeitaan parkkipaikalle (Linnunlahdentie 10, Jns), josta siirtyminen ryhmäohjaajan kanssa sisägolfin pariin.
  • Tiistai 26.3. klo 13–15 Aiheena: Ajankohtaista tietoa ravitsemuksesta. Mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Marjo Toivanen sekä Sydänpiirin terveydenhoitaja Emmi Koponen. Tällä kerralla mahdollisuus mittauttaa verenpaine, käden puristusvoima, kolesteroli (10e) sekä verensokeri (5e).
  • Tiistai 23.4. klo 13-15
  • Torstai 23.5. klo 17-19  Ryhmien yhteinen retki Utran saarille. Kokoontuminen parkkipaikalle, josta yhdessä siirtyminen kodalle. Tarjolla kahvia/teetä, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Tervetuloa mukaan!

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja.

Olennainen, gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

• Keskiviikko 30.1. klo 13–15 Aiheena: Kevään toiminnan suunnittelua
  • Keskiviikko 27.2. klo 13–15 Aiheena: Minun tuolini. Ota mukaan kuva lempituolistasi (kännykkä- tai paperikuva).
  • Keskiviikko 27.3. klo 13–15 Aiheena: Ajankohtaista tietoa ravitsemuksesta. Mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Marjo Toivanen sekä Sydänpiirin terveydenhoitaja Emmi Koponen. Tällä kerralla        mahdollisuus mittauttaa verenpaine, käden puristusvoima, kolesteroli (10e) sekä verensokeri (5e).
  • Keskiviikko 24.4. klo 13-15 Aiheena: Voimavarakartta
  • Torstai         23.5. klo 17-19  Ryhmien yhteinen retki Utran saarille. Kokoontuminen parkkipaikalle, josta yhdessä siirtyminen kodalle. Tarjolla kahvia/teetä, makkaranpaistoa ja mukavaa yhdessäoloa. Tervetuloa mukaan!

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja.

Lämpimästi tervetuloa mukaan ryhmien toimintaan!

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esim. nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877/sairaanhoitaja Marjo Toivanen