Vertaistukiryhmät ja –tapaamiset

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Me järjestämme syöpään sairastuneille ja läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissä pyritään yhdessä löytämään tietoja ja taitoja selviytyä sairauden aiheuttamien muutosten ja ongelmien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Ryhmiä ohjaa ammattihenkilö.

Vertaistukiryhmistä ja -tapaamisista sekä teemailloista ilmoitetaan kotisivujen lisäksi yhdistyksen Facebook-sivuilla ja sanomalehti Karjalaisen järjestöpalstalla. Ryhmät kokoontuvat yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1, Joensuu), ellei toisin ilmoiteta. Älä jää yksin – tule mukaan!

Avanneleikattujen vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

Kokoontumiset syksyllä 2017 seuraavasti:

• Keskiviikko 13.9. klo 18–20. Aiheena: Avannetuotteet tutuksi/Coloplast.
  • Keskiviikkona 11.10. klo 18–20. Aiheena: Avannetuotteet tutuksi/Convatec.
  • Keskiviikkona 8.11. klo 18–20

Hiljattain syöpään sairastuneiden vertaistukiryhmä

Ryhmä on suunnattu pääasiassa henkilöille, joiden sairastumisesta on kulunut alle kaksi vuotta, mutta mukaan voi tulla vaikka sairastumisesta olisi pidempikin aika. Tule mukaan juuri silloin, kun se itsellesi luontevalta tuntuu. Ryhmässä on mahdollisuus keskusteluun ja kokemusten vaihtoon  muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Kokoontumisissa käsiteltävien teemojen tarkoituksena on tukea ryhmäläisiä sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin kehossa ja elämän eri osa-alueilla. Avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumisia. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontuu syksyllä 2017 seuraavasti:

• Tiistaina 12.9. klo 17-19 Aiheena: Sairastumisesta sopeutumiseen.
  • Tiistaina 17.10. klo 17-19 Aiheena: Voimaa ravinnosta. Tämä kerta on yhteinen Pitkäaikaista/uusiutunutta syöpää sairastavien vertaistukiryhmän kanssa.
  • Tiistaina 7.11. klo 17-19 Aiheena:  Kuntoutumisen polulla.
  • Joulukuun kokoontuminen ilmoitetaan myöhemmin.

Pitkäaikaista/uusiutunutta syöpää sairastavien vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville. Ryhmän tarkoituksena on tarjota mahdollisuus keskusteluun ja ajatustenvaihtoon muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa sekä tuoda iloa ja virkistystä arkeen. Voit halutessasi ottaa läheisesi mukaan ryhmään. Ryhmä on avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

Kokoontuu syksyllä 2017 seuraavasti:

• Tiistaina 19.9. klo 13–15 Aihe ilmoitetaan myöhemmin
  • Tiistaina 17.10. klo 17-19 Aiheena: Voimaa ravinnosta. Tämä kerta on yhteinen Hiljattain syöpään sairastuneiden vertaistukiryhmän kanssa.
  • Tiistaina 7.11. klo 13-15 Aihe ilmoitetaan myöhemmin
  • Joulukuun kokoontuminen ilmoitetaan myöhemmin.

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Juuan, Nurmeksen, Ilomantsin ja Tohmajärven alueella.

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Ilomantsin paikallisosasto

Vertaistapaamiset

Vertaistapaamiset on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai läheisille. Tapaamisissa on mahdollisuus kahvikupillisen ääressä keskustella toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisia ei ohjaa ammattihenkilö, vaan ne pidetään vertaisten kesken. Vertaistapaamiset yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1. Joensuu). Lisätietoja  p. 013 227 600.

Rinnakkain, syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

• Torstai 7.9. klo 13-15
  • Torstai 5.10. klo 13–15
  • Torstai 2.11. klo 13–15
  • Torstai 30.11.klo 13-15

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja.

Vilttiketju, syöpään sairastuneiden miesten vertaistapaamiset

• Tiistai 5.9. klo 13–15
  • Tiistai 3.10. klo 13–15
  • Tiistai 31.10 klo 13–15
  • Tiistai 28.11 klo 13-15

Olennainen, gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

• Keskiviikko 6.9. klo 13–15
  • Keskiviikko 4.10. klo 13–15
  • Keskiviikko 1.11. klo 13–15
  • Keskiviikko 29.11. klo 13-15

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja.

Vertaiskahvit

Syksyllä 2017 järjestämme sairauskohtaisia vertaiskahvitilaisuuksia alle 1v. sitten syöpään sairastuneille. Tapaamisissa on mahdollisuus tavata samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ja päästä luottamuksellisesti keskustelemaan esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisissa on mukana myös yhdistyksen sairaanhoitaja.

• Suolistosyöpään sairastuneet ke 20.9. ja ke 25.10. klo 13-15
  • Rintasyöpään sairastuneet to 21.9. ja ti 24.10. klo 13-15
  • Hematologiseen syöpään sairastuneet ke 27.9. ja ke 8.11. klo 13-15

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esim. nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877/sairaanhoitaja Marjo Toivanen

Kevään 2017 teemailtoja:

Ke 29.3. klo 18-20 teemailta rintaproteesia käyttäville naisille. Esittelyssä rintaproteesikäytännöt ja erilaiset proteesimallit. Iltaan osallistujat pääsevät tutustumaan Anitan proteesiliivimallistoon ja uima-asuihin. Illassa mukana yhdistyksen sh Marjo Toivanen ja asiantuntijana Männikön korsettiliikkeen yrittäjä Lea Qvickström, joka opastaa mm. oikean liivikoon valinnassa. Illassa voi tehdä tuotetilauksia, joista -10% alennus. Ilta järjestetään yhdistyksen toimitiloissa, os. Karjalankatu 4 A1. Ilmoittautuminen ti 28.3. mennessä yhdistyksen toimistoon p. 013-227600. Tervetuloa mukaan!  HUOM: Ilta peruttu vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Ke 12.4. klo 18-20 teemailta hiusten ja päänahan  hyvinvoinnista syöpähoitojen aikana ja niiden jälkeen.  Illassa ovat mukana yhdistyksen sairaanhoitaja Marjo Toivanen ja asiantuntijana AQ Hiuskonsultin Nina Miettinen, joka antaa tietoa mm. ravitsemuksen merkityksestä hiusten hyvinvoinnille ja esittelee erilaisia hiustenhoidon tuotteita. Illassa tutustutaan peruukkimallistoon ja kuullaan vinkit oikeanlaisen peruukin valintaan. Tilaisuus järjestetään yhdistyksen toimitiloissa, os. Karjalankatu 4 A1. Ilmoittautuminen ti 11.4. mennessä yhdistyksen toimistoon p. 013-227600. Tervetuloa mukaan!

Vertaistukiryhmien toteuttamista tukee Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)