Vertaistukiryhmät ja –tapaamiset

Syöpä ja sen hoito verottavat sekä sairastuneen että hänen läheistensä voimia. Me järjestämme syöpään sairastuneille ja läheisille vertaistukiryhmiä, vertaistapaamisia ja teemailtoja.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissä pyritään yhdessä löytämään tietoja ja taitoja selviytyä sairauden aiheuttamien muutosten ja ongelmien kanssa. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Ryhmiä ohjaa ammattihenkilö.

Vertaistukiryhmistä ja -tapaamisista sekä teemailloista ilmoitetaan kotisivujen lisäksi yhdistyksen Facebook-sivuilla ja sanomalehti Karjalaisen järjestöpalstalla. Ryhmät kokoontuvat yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1, Joensuu), ellei toisin ilmoiteta. Älä jää yksin – tule mukaan!

Avanneleikattujen vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille avanneleikatuille.  Ryhmä on avoin ryhmä ja mukaan saa tulla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ryhmän tarkoituksena on antaa tietoja avanteen hoitoon liittyvissä asioissa ja antaa mahdollisuus vertaistukeen sekä keskusteluun toisten avanneleikattujen kanssa. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Suvi Jolkkonen p. 050 536 4975.

Kokoontuu syksyllä 2018 seuraavasti:

• Keskiviikko 26.9. klo 18–20.
  • Keskiviikkona 24.10. klo 18–20.
  • Keskiviikkona 28.11. klo 18–20.

Pitkäaikaista/uusiutunutta syöpää sairastavien vertaistukiryhmä

Ryhmä on tarkoitettu kaikille pitkäaikaista tai uusiutunutta syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kokoontumisissa on mahdollisuus keskusteluun ja ajatustenvaihtoon muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Tarkoitus on myös saada iloa ja virkistystä arkeen.  Ryhmä on avoin ryhmä, ei ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja ryhmästä antaa ryhmän ohjaaja Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

• Keskiviikkona 12.9.  klo 13–15. Aiheena: Minun tarinani
  • Keskiviikkona 10.10. klo 13-15. Aiheena: Taiteista tunteisiin
  • Keskiviikkona 7.11. klo 13-15 . Aiheena: Asiaa hoitotahdosta
  • Keskiviikkona 5.12. klo 13-15. Aiheena: Muistoista voimaa

Tietotuntinen hiljattain syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen

Tietotuntisessa käsitellään sairauteen ja sen hoitoon liittyviä teemoja, joiden tarkoituksena on tukea mukanaolijoita sopeutumaan sairauden aiheuttamiin muutoksiin elämän eri osa-alueilla. Tapaamisessa on mahdollisuus keskusteluun ja kokemusten vaihtoon myös muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa.
Lisätietoja antaa Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915.

• Keskiviikkona 5.9. klo 13-15 Aiheena: Sairastumisesta sopeutumiseen
  • Keskiviikkona 3.10 klo 13-15 Aiheena: Yleistä tietoa syövän hoidosta ja hoitojen sivuvaikutuksista
  • Keskiviikkona 31.10.  Aiheena: Kuntoutumisen polulla – tietoa syöpään sairastuneiden sopeutumisvalmennuskursseista.
  • Keskiviikkona 28.11. Aiheena: Syöpäpotilaan suunhoito

Paikallisosastojen alueella toimivat vertaistukiryhmät

Maakunnan alueella toimii vapaaehtoisten vertaistukiryhmäohjaajien ohjaamia vertaistukiryhmiä. Tällä hetkellä ryhmät toimivat Juuan, Nurmeksen, Enon ja Tohmajärven alueella.

Juuan paikallisosasto

Nurmeksen paikallisosasto

Tohmajärven paikallisosasto

Enon paikallisosasto

Vertaistapaamiset

Vertaistapaamiset on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai läheisille. Tapaamisissa on mahdollisuus kahvikupillisen ääressä keskustella toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisia ei ohjaa ammattihenkilö, vaan ne pidetään vertaisten kesken. Vertaistapaamiset yhdistyksen toimitiloissa (os. Karjalankatu 4 A 1. Joensuu). Lisätietoja  p. 013 227 600.

Rinnakkain, syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

• Torstai 23.8. klo 13-15
  • Torstai 20.9. klo 13–15
  • Torstai 25.10. klo 13–15
  • Torstai 15.11. klo 13-15
  • Torstai 13.12. klo 13-15

Kasvokkain (ent. Vilttiketju), syöpään sairastuneiden miesten vertaistapaamiset

• Tiistai 21.8. klo 13–15
  • Tiistai 18.9. klo 13–15 *
  • Tiistai 23.10. klo 13–15
  • Tiistai 13.11. klo 13-15
  • Tiistai 11.12. klo 13-15
  • *Huom: ti 18.9. tapaaminen Utran saarilla. Kokoontuminen klo 13 parkkipaikalle, josta siirtyminen ryhmäohjaaja Hannun opastuksella kodalle makkaran paistoon ja kahville. Ota omat makkarat mukaan :)Ajo-ohjeet: Tieltä 6 käänny Rantakylän liittymästä ja jatka kohti Rantakylää. Seuraa Utran viittoja ja aja noin 4 km. Opasteet Utran saarille ovat selkeästi nähtävillä tielle. Polku alkaa heti paikoitusalueelta, joka on aivan Utrantien varressa.Joensuun keskustasta tultaessa seuraa ensin Rantakylän viittoja ja jatka yllä olevin ohjein.Polku kodalle on esteetön ja helppokulkuinen. Tervetuloa mukaan!

Tapaamisissa mukana yhdistyksen vapaaehtoinen vertaisryhmän ohjaaja.

Olennainen, gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaistapaamiset

• Keskiviikko 22.8. klo 13–15
  • Keskiviikko 19.9. klo 13–15 Aiheena: Taiteista tunteisiin. Taiteista tunteisiin -polulla keskitytään taideteosten herättämiin tunteisiin ja kokemuksiin. Teosten yhteydessä esitettyjen ajatusten, kysymysten ja tehtäväehdotusten tarkoituksena on tarjota katsojalle reittejä omakohtaisen kokemisen ja tekemisen äärelle. Ei vaadi taiteen tuntemista etukäteen! Mukana sh. Salla-Maaria Martikainen
  • Keskiviikko 24.10. klo 13–15
  • Keskiviikko 14.11. klo 13-15
  • Keskiviikko 12.12. klo 13-15

Vertaiskahvit rintasyöpään sairastuneille

Syksyllä 2018 järjestämme kaksi vertaiskahvitilaisuutta alle 1v. sitten rintasyöpään sairastuneille. Tapaamiset ovat torstaina 13.9. ja 1.11. klo 13-15 Syöpäyhdistyksen tiloissa (Karjalankatu 4 A 1, Joensuu). Tapaamisissa on mahdollisuus tavata samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia ja päästä luottamuksellisesti keskustelemaan esim. sairauteen ja hoitoihin liittyvistä asioista, arjen haasteista  ja iloista sekä kuulla toisten kokemuksista. Vertaisten tapaaminen auttaa huomaamaan, ettei ole sairautensa kanssa yksin. Tapaamisissa on mukana myös yhdistyksen sairaanhoitaja. Tervetuloa mukaan!

Teemaillat

Järjestämme eri aiheista teemailtoja vastaamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tarpeisiin. Iltoja voi olla esim. nuorille aikuisille syöpään sairastuneille tai heille, joiden hoidot ovat juuri päättyneet tai sairastuneiden läheisille. Teemailloissa voit keskustella vaikeistakin asioista ja vaihtaa kokemuksia turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Teemaillat ovat vapaamuotoisia keskusteluhetkiä ja niitä ohjaa sairaanhoitajamme sekä mahdollisesti joku vieraileva asiantuntija.

Voit ehdottaa meille teemaillan aihetta p. 050 529 7877/sairaanhoitaja Marjo Toivanen