Tupakkatuotteiden käytön lopettaminen

Tupakkatuotteiden käyttöön kehittyy fyysisen nikotiiniriippuvuuden ohella nopeasti psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen riippuvuus. Lopettamisessa tärkeintä on oma motivaatio ja siihen on hyvä valmistautua etukäteen.

Jopa joka kolmas syöpä johtuu tupakoinnista. Ilman tupakkaa eläminen onkin tehokkain tapa ehkäistä syöpää. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina.

Tupakkatuotteet ovat pitkälle kehitettyjä tuotteita, jotka aiheuttavat ja ylläpitävät riippuvuutta. Tupakkatuotteisiin kuuluvat mm. savukkeet, sikarit, piippu, erilaiset nuuskat ja vesipiippu.

Kaikki tupakkatuotteet ovat haitallisia riippumatta siitä, käytetäänkö niitä polttamalla, nuuskaamalla vai pureskelemalla vai altistutaanko niille passiivisesti. Suurin syövän riski liittyy tupakan polttamiseen, sillä palamisprosessissa muodostuu lisää vaarallisia, syöpää aiheuttavia aineita.

Lue lisää tupakoinnin haitoista.

Yksilötukea lopettamiseen

Tupakoinnin lopettaminen on parasta, mitä voit tehdä itsesi, perheesi ja ystäviesi hyväksi. Ilman tupakkatuotteita olet terveempi, lukuisten sairauksien riski pienenee ja elämänlaatu paranee. Mitä nuorempana lopetat, sitä parempi. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä lopettaa.

Jos haluat lopettaa nikotiinituotteiden käytön, mutta koet tarvitsevasi siihen yksilöllistä tukea, voit varata ajan p. 013 227 600 tai 050 5679 264 / sairaanhoitaja Marketta Komulainen tai sähköpostilla marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi.

Sairaanhoitaja kartoittaa kanssasi tupakointi/ nuuskan käyttötottumuksesi, nikotiiniriippuvuutesi sekä tekee kanssasi henkilökohtaisen lopetussuunnitelman, johon sitoutumalla voit päästä eroon nikotiinituotteista. Lopetussuunnitelma on yksilöllinen ja voit itse pohtia, mitä olet valmis tekemään saavuttaaksesi omat tavoitteesi. Koetamme myös kartoittaa tarvittavat asiantuntijapalvelut, jotka tukevat Sinua tavoitteissasi.

Lopettamisen tukea voit löytää myös terveyskeskuksista, työterveyshuollosta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta, äitiysneuvolasta ja apteekista. Verkosta apua löytyy mm. täältä:

www.stumppi.fi

www.fressis.fi

Röökikroppa

Vinkkejä lopettamiseen

Toisille lopettaminen voi olla helpompaa kuin toisille. Lopettaminen vaatii aina sitkeyttä ja kovaa työtä. Lopettamiselle on monia tapoja. Toisille sopii lopettaminen kuin seinään. Toisille parempi tapa on ensin vähentää tupakointia ja vasta sitten lopettaa.

• Tupakoinnin ja nuuskankäytön lopettamiseen kannattaa valmistautua huolella.
  • Mieti omat syysi lopettamiselle. Mitä hyötyä ja haittaa tupakasta tai nuuskasta sinulle on? Ota selvää terveyshaitoista.
  • Mieti, missä tilanteissa ja tunnetiloissa tupakoit tai nuuskaat?
  • Aseta itsellesi päivämäärä, jolloin tupakointisi loppuu
    • tee elintapatesti
    • selvitä tarvitsetko tueksi nikotiinikorvaushoitoja tai lääkkeitä
    • hävitä kaikki tupakointiin liittyvät tuotteet
  • Valtaosa tupakoinnin lopettajista saa vieroitusoireita, jotka kestävät 3-4 viikkoa. Vieroitusoireet helpottavat päivä päivältä.
  • Liikunta, ulkoilu ja muut harrastukset sekä rentoutuminen helpottavat pitämään ajatukset poissa tupakasta ja vieroitusoireista. Lisää päivääsi mahdollisimman paljon kiinnostavaa tekemistä.
  • Kerro päätöksestäsi läheisille. Pyydä tukea ystäviltä ja perheeltä.

Tupakoinnin lopettamisen hyödyt tuntuvat heti

• Jo ensimmäisten päivien aikana veren hiilimonoksiditaso laskee normaaliksi ja nikotiini häviää elimistöstä. Haju- ja makuaisti parantuvat huomattavasti. Sydämen syke tasoittuu, ja verenpaine alenee. Keuhkot alkavat puhdistua limasta, ja hengittäminen helpottuu.
  • Jo kahden viikon tupakoimattomuuden jälkeen verenkiertoelinten ja keuhkojen toiminta sekä fyysinen suorituskyky paranevat.
  • Vuoden kuluttua sydänkohtauksen ja sepelvaltimotaudin riski on laskenut puoleen.
  • Kymmenen vuoden kuluttua lopettamisesta keuhkosyöpäriski on enää noin puolet tupakoivan henkilön riskistä. Viisitoista vuotta lopettamisen jälkeen aivohalvauksen riski on vähentynyt tupakoimattomien tasolle.

Milloin tarvitaan korvaushoitoa?

Nikotiinikorvaushoitoa tai vieroituslääkkeitä suositellaan vain niille, jotka ovat polttaneet yli kymmenen tupakkaa päivässä ja/tai ovat vahvasti riippuvaisia nikotiinista.

Nikotiinikorvaushoitoja ovat mm. purukumi, laastari, inhalaattori ja imeskelytabletti. Lisäksi lääkäri voi määrätä erilaisia vieroituslääkkeitä.

Järjestöyhteistyö

Olemme mukana maakunnallisessa järjestöjen ja julkishallinnon edustajista koostuvassa Savuton työryhmä – nikotiiniton Pohjois-Karjala 2030 -verkostossa, joka toimii aktiivisesti maakunnan alueella. Savuton työryhmä on maakunnallinen järjestöjen, julkishallinnon edustajien muodostama asiantuntijatyöryhmä, joka toimii osana Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksen STEA-rahoitteista toimintaa.

Toiminnan tavoitteena ovat:

1. Lisätä tietoisuutta nuuskan ja tupakkatuotteiden riippuvuudesta sekä niiden seurauksista.
  2. Ehkäistä nuorten nuuskan ja tupakkatuotteiden käyttöä sekä käytön aloittamista.
  3. Tukea nikotiinituotteiden käytön lopettamista

Kohderyhminä ovat lapset ja nuoret, aikuiset ja työryhmän jäsenten taustaorganisaatiot. Toiminnan hyödyn saajina ovat koululaiset, opiskelijat ja opettajat, varusmiehet ja kantahenkilöstö ja urheilijat, valmentajat sekä seuranjohto.

Vuoden 2024 aikana olemme mukana seuraavissa nikotiinittomuutta tukevissa tapahtumissa:

• alakouluissa toteutettavat savuttomuustunnit yhteistyössä koulujen ja Siun Soten suun ja hampaiden terveydenhuollon kanssa
  • ”Terveitä aamuja” -etätapahtumat kaksi kertaa vuodessa P-K:n Rajavartioston varusmiehille yhteistyössä muiden terveysjärjestöjen kanssa
  • Semppiturinat-toiminta eri puolilla Pohjois-Karjalaa yhteistyössä muiden terveysjärjestöjen ja Siun Soten kanssa.
  • 2020 alkanut yhteistyö urheiluseurojen kanssa mm. Kiteen Pallo ja Joensuun Urheiluakatemia.