Tupakkatuotteiden käytön lopettaminen

Tupakointiin kehittyy fyysisen nikotiiniriippuvuuden ohella nopeasti psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen riippuvuus. Lopettamisessa tärkeintä on oma motivaatio ja siihen on hyvä valmistautua etukäteen.

Yksilöohjaus

Jos haluat lopettaa tupakoinnin tai nuuskan käytön, voit varata ajan sairaanhoitajallemme. Sairaanhoitaja kartoittaa kanssasi tupakointi/ nuuskan käyttötottumuksesi, nikotiiniriippuvuutesi sekä tekee kanssasi henkilökohtaisen lopetussuunnitelman, johon sitoutumalla voit päästä eroon nikotiinituotteista.

Alkukartoituksen jälkeen sairaanhoitaja tekee Sinulle henkilökohtaisen nikotiinittomuutta tukevan suunnitelman, käy sen kanssasi läpi ja keskustelee, mitä olet valmis tekemään saavuttaaksesi omat tavoitteesi. Koetamme myös kartoittaa tarvittavat asiantuntijapalvelut, jotka tukevat Sinua tavoitteissasi. Alkukartoituskäynti vaatii aina mielellään sairaanhoitajan vastaanoton, muut käynnit voit halutessasi toteuttaa myös sähköpostitse tai puhelimitse.

Järjestöyhteistyö

Olemme mukana maakunnallisessa järjestöjen ja julkishallinnon edustajista koostuvassa Savuton työryhmä – nikotiiniton Pohjois-Karjala 2030 -verkostossa, joka toimii aktiivisesti maakunnan alueella. Savuton työryhmä on maakunnallinen järjestöjen, julkishallinnon edustajien muodostama asiantuntijatyöryhmä, joka toimii osana Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksen STEA-rahoitteista toimintaa.

Toiminnan tavoitteena ovat:

1. Lisätä tietoisuutta nuuskan ja tupakkatuotteiden riippuvuudesta sekä niiden seurauksista.
  2. Ehkäistä nuorten nuuskan ja tupakkatuotteiden käyttöä sekä käytön aloittamista.
  3. Tukea nikotiinituotteiden käytön lopettamista

Kohderyhminä ovat lapset ja nuoret, aikuiset ja työryhmän jäsenten taustaorganisaatiot. Toiminnan hyödyn saajina ovat koululaiset, opiskelijat ja opettajat, varusmiehet ja kantahenkilöstö ja urheilijat, valmentajat sekä seuranjohto.

Vuoden 2020 aikana olemme mukana seuraavissa nikotiinittomuutta tukevissa tapahtumissa:

• alakouluissa toteutettavat savuttomuustunnit yhteistyössä koulujen ja Siun Soten suun ja hampaiden terveydenhuollon kanssa
  • ”Ilman riippuvuuksia” -tapahtumat Riverian oppilaitoksissa
  • ”Terveitä aamuja” -tapahtumat P-K:n Rajavartioston varusmiehille yhteistyössä muiden terveysjärjestöjen kanssa
  • ”Nikotiiniton lapsuus ja vanhemmuus” -yhteistyö Siun Soten neuvolapalveluiden kanssa
  • Semppiturinat-kiertue eri puolilla Pohjois-Karjalaa yhteistyössä muiden terveysjärjestöjen ja Siun Soten kanssa
  • 2020 alkava yhteistyö urheiluseurojen kanssa mm. Kiteen Pallo ja Joensuun Urheiluakatemia.

Lue lisää tupakoinnin haitoista

Apua saat myös näiltä sivuilta:

Röökikroppa

Fressis