Terveellinen aurinkokäyttäytyminen

Valtaosa ihosyövistä, jopa 95 % ihosyövistä on ehkäistävissä suojautumalla auringolta oikein. Ihon palaminen ja runsaat annokset UV-säteilyä myös ilman palamista lisäävät riskiä sairastua melanoomaan. Muissa ihosyövissä riskinä on myös koko elämän aikana saatu ns kumuloitunut UV-annos.

Lue lisää auringon vaikutuksista: Syöpäriskit ja aurinko

Terveellinen aurinkokäyttäytyminen

Tärkein pohja terveelliselle aurinkokäyttäytymiselle luodaan jo lapsuudessa. Lasten iho on aikuisen ihoa ohuempi ja sen suojamekanismit ovat vielä kehittymättömät. Siksi lapsen iho reagoi erityisen herkästi auringon haitalliseen UV-säteilyyn ja iho palaa herkästi. Tämän vuoksi on tärkeä suojata lapsen ihoa huolellisesti auringolta – näin voidaan ehkäistä aikuisiän ihosyöpäriskiä.

Terveellinen aurinkokäyttäytyminen koostuu seuraavista asioista:

• Vetäydy varjoon erityisesti klo 11-15 välisellä ajalla
  • Suojaudu kevyillä, väljillä vaatteilla. On hyvä, jos hihat ulottuvat kyynärpäihin ja
    shortsit tai hame polviin.
  • Valitse aurinkovoide, jonka suojakerroin on vähintään 30 ja joka suojaa myös UV-säteilyltä. Voitele alueet, joita vaatteet eivät suojaa, kuten kasvot, korvat, jalat ja kämmenselät. Laita suojavoidetta reilusti jo ennen ulosmenoa. Aurinkorasvaa käytetään reilusti enemmän kuin tavallista kosteusvoidetta – mittasuhteena noin ruokalusikallisen verran kasvojen kokoista aluetta kohti.
  • Käytä hattua. Leveälierinen hattu suojaa kasvot, niskan ja korvat.
  • Suojaa silmät aurinkolaseilla. Silmien suojaaminen on tärkeää, koska UV-säteily
    aiheuttaa mykiön samentumia ja harmaakaihi
  • Juo riittävästi vettä.

Lapsia voi myös opettaa rasvaamaan ihonsa itse. Näin lapsi oppii pienestä pitäen tärkeän ja terveyttä tukevan kansalaistaidon.

Lapsen iho on herkkä auringolle – kolme kysymystä

Lapsen kanssa voi opetella aurinkoasioita myös sadun avulla.

Iho – ja luomimuutokset

Siun Soten terveysasemien sairaanhoitajan kiireettömillä vastaanotoilla tehdään iho- ja luomitarkastuksia. Halutessasi iho- ja luomien tarkastusajan, ota siis yhteyttä omaan terveysasemaasi. Meillä syöpäyhdistyksellä luomitarkastuksia ei enää tehdä.

Ota yhteyttä terveydenhuoltoon etenkin, jos huomaat iho- tai luomimuutoksen, joka:

• kutisee
  • hilseilee
  • rupeutuu
  • muuttaa muotoaan tai väriään
  • vuotaa verta

Ota yhteyttä myös, jos:

• huomaat uuden, muista luomista poikkeavan luomen
  • huomaat iho- tai luomimuutoksen, jossa ihon terve rakenne on rikkoutunut
  • iho- ja luomimuutos ei häviä, se kasvaa tai sen oireet lisääntyvät

On kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa ihon muutoksista on hyvälaatuisia.

Lisätietoa luomien tarkkailusta

Tietoa ihosyövästä