Terveellinen aurinkokäyttäytyminen

Valtaosa ihosyövistä, jopa 95 % ihosyövistä on ehkäistävissä suojautumalla auringolta oikein. Ihon palaminen ja runsaat annokset UV-säteilyä myös ilman palamista lisäävät riskiä sairastua melanoomaan. Muissa ihosyövissä riskinä on myös koko elämän aikana saatu ns kumuloitunut UV-annos.

Ihosyöpää voi ehkäistä suojautumalla auringolta. Tärkeää on välttää liiallista auringonottoa sekä suojata ihoa vaatteilla ja aurinkovoiteilla. Suojavoiteissa kannattaa käyttää suurta suojakerrointa ja lisätä voidetta useasti auringossa oleskelun aikana. Ihon suojaaminen pienentää myös ihosyövän uusiutumisen riskiä. Lasten iho kannattaa suojata ensisijaisesti aurinkoa läpäisemättömällä vaatetuksella.

Halutessasi iho- ja luomien tarkastusajan, ota yhteyttä Siun Soten omaan terveysasemaasi. Siun Soten terveysasemien sairaanhoitajan kiireettömillä vastaanotoilla tehdään iho- ja luomitarkastuksia. Meillä syöpäyhdistyksellä niitä ei enää tehdä.

Lääkärin vastaanotolle kannattaa hakeutua

jos huomaat iho- tai luomimuutoksen, joka:

• kutisee
  • hilseilee
  • rupeutuu
  • muuttaa muotoaan tai väriään
  • vuotaa verta
  • jossa ihon terve rakenne on rikkoutunut pysyvästi
  • huomaat uuden, muista luomista poikkeavan luomen
On kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa ihon muutoksista on hyvälaatuisia. Jos iho- tai luomimuutos ei häviä, se kasvaa tai sen oireet lisääntyvät, on syytä hakeutua lääkäriin.

Tarkasta iho säännöllisesti

Säännöllinen, esim kuukausittain toteutettu ihon tarkastus auttaa hahmottamaan uudet, entuudesta poikkeavat iho-ja luomimuutokset.

VARO on yksinkertainen muistisääntö, jolla voi arvioida luomen piirteet:

V – VÄRI EPÄTASAINEN

A – ALUEEN HALKAISIJA ON YLI 6 MM

R – REUNA EPÄSÄÄNNÖLLINEN

O – OSAT EPÄSYMMETRISET

Aurinkoagentit

Olemme aloittaneet aurinkoagenttitoiminnan – mitä se on?

Etsimme uusia vapaaehtoisia aurinkoagenteiksi lasten kanssa tehtävään työhön!

Jos asut Joensuun kaupungin ulkopuolella ja lasten kanssa tekeminen on sinulle luontaista, voisit hyvinkin olla etsimämme henkilö. Tehtävänäsi on kiertää oman kuntasi päiväkodeissa järjestämässä leikkihetkiä, joissa opastetaan 4-6-vuotiaita lapsia suojautumaan auringolta. Aurinkoagenttitoiminta on terveyden edistämisen työtä, jonka avulla ehkäistään syöpään sairastumista.  Jopa 95 % ihosyövistä voidaan estää, jos auringolta suojaudutaan jo lapsuudesta lähtien oikein.

Ensimmäinen koulutuspäivä tehtävään järjestetään la 28.3.2020 klo 10-14 yhdistyksemme tiloissa. Saat päivässä tuhdin tietopaketin aiheesta, perehdytyksen yhdistyksen vapaaehtoisena olemiseen sekä valmiudet tehtävässä onnistumiseen. Tarjoamme salaattilounaan.

Jos kiinnostuit, kysy rohkeasti lisää ja ilmoittaudu mukaan pe 21.2.mennessä p. 050 529 7877 / Marjo tai 013 227 600 / toimisto.

Joensuun kantakaupungin alueella aurinkoagenttitoiminta aloitettiin jo vuonna 2019 yhteistyössä Karelia AMK-sairaanhoitajaopiskelioiden kanssa. Toiminta jatkuu 2020 vuoden aikana kaikissa Joensuun kantakaupungin päiväkodeissa.

Lisätietoa luomien tarkkailusta

Tietoa ihosyövästä