Ihon ja luomien tarkkailu sekä terveellinen aurinkokäyttäytyminen

Valtaosa ihosyövistä, jopa 95 % ihosyövistä on ehkäistävissä suojautumalla auringolta oikein. Ihon palaminen ja runsaat annokset UV-säteilyä myös ilman palamista lisäävät riskiä sairastua melanoomaan. Muissa ihosyövissä riskinä on myös koko elämän aikana saatu ns kumuloitunut UV-annos. Ihosyöpää voi ehkäistä suojautumalla auringolta. Tärkeää on välttää liiallista auringonottoa sekä suojata ihoa vaatteilla ja aurinkovoiteilla. Suojavoiteissa kannattaa käyttää suurta suojakerrointa ja lisätä voidetta useasti auringossa oleskelun aikana. Ihon suojaaminen pienentää myös ihosyövän uusiutumisen riskiä. Lasten iho kannattaa suojata ensisijaisesti aurinkoa läpäisemättömällä vaatetuksella.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksellä ei tehdä iho- ja luomimuutosten tarkastuksia. Luomien ja ihon tarkastus kuuluu julkisen terveydenhuollon piiriin.

Lääkärin vastaanotolle kannattaa hakeutua, jos:

Huomaat iho-tai luomimuutoksen, joka:

• kutisee
  • hilseilee
  • rupeutuu
  • muuttaa muotoaan tai väriään
  • vuotaa verta
  • jossa ihon terve rakenne on rikkoutunut pysyvästi
  • huomaat uuden, muista luomista poikkeavan luomen
On kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa ihomuutoksista on hyvälaatuisia. Jos iho- tai luomimuutos ei häviä, se kasvaa tai sen oireet lisääntyvät, on syytä hakeutua lääkäriin.
Säännöllinen, esim kuukausittain toteutettu ihon tarkastus auttaa hahmottamaan uudet, entuudesta poikkeavat iho-ja luomimuutokset.

VARO on yksinkertainen muistisääntö, jolla voi arvioida luomen piirteet:

V – VÄRI EPÄTASAINEN

A – ALUEEN HALKAISIJA ON YLI 6 MM