Terveyden edistäminen ja periytyvyysneuvonta

Syövän ennaltaehkäisy on yksi ydintehtävistämme. Tarjoamme terveysneuvontaa syövän ehkäisemiseksi, syövän varhaisen toteamisen parantamiseksi ja jo sairastuneiden auttamiseksi.

Palveluidemme tarkoituksena on kannustaa ihmisiä terveelliseen elämään. Haluamme kannustaa nikotiinittomuuteen, alkoholin käytön vähentämiseen, terveellisiin ruokailutottumuksiin, liikunnallisuuteen ja turvalliseen aurinkokäyttäytymiseen. Haluamme myös tehostaa syövän varhaista toteamista.

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää perinnöllisyysneuvonnassa. Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä perinnöllinen syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään. Nykyarvioiden mukaan perinnöllinen alttius liittyy vain noin kymmeneen prosenttiin tavallisista syövistä.

Terveysneuvonta

Sairaanhoitajamme antavat terveysneuvontaa henkilökohtaisesti ja ryhmissä. Erilaisille yhdistyksille, yhteisöille ja työpaikoille voimme tarjota syövän ennaltaehkäisyyn ja terveysneuvontaan liittyviä luentotilaisuuksia. Luentoa pyytävän tahon kanssa suunnittelemme juuri heidän tarpeitaan vastaavan luentokokonaisuuden.

Haluamme tukea ja motivoida Sinua terveyttä edistäviin muutoksiin. Jos omat terveystottumukset tai  syövän periytyvyyden riskit mietityttävät, voit varata ajan sairaanhoitajallemme.  Neuvontaa voit saada mm:

Sairaanhoitaja kartoittaa kanssasi, mitkä asiat elintavoissasi on jo hyvin ja mitkä kaipaisivat kohennusta. Alkukartoituskäynti vaatii aina sairaanhoitajan vastaanoton / etävastaanoton, muut käynnit voit halutessasi toteuttaa myös sähköpostitse tai puhelimitse. Alkukartoituksen jälkeen sairaanhoitaja tekee Sinulle henkilökohtaisen terveitä elintapoja tukevan suunnitelman, käy sen kanssasi läpi ja keskustelee, mitä olet valmis tekemään saavuttaaksesi omat tavoitteesi. Koetamme myös kartoittaa tarvittavat asiantuntijapalvelut, jotka tukevat Sinua tavoitteissasi.