Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta ja läheistä käsittelemään sairastumisen mukanaan tuomaa elämänmuutosta, omaa suhtautumista siihen sekä auttaa sopeutumaan tilanteeseen. Saattotukihenkilömme voivat auttaa parantumatonta syöpää sairastavia ja heidän läheisiään.

Voit oman tilanteesi ja toiveesi mukaan pyytää henkilökohtaista vertaistukihenkilöä kahdenkeskisiin keskusteluihin tai osallistua vertaistukiryhmään, jossa tutustut useisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin.

Vertaistukihenkilöt ovat

• vapaaehtoisia
  • tehtäväänsä koulutettuja
  • vaitiololupauksen antaneita
  • he ovat kokeneet joko itse syöpäsairauden tai heillä on omakohtainen kokemus siitä, millaista on olla läheisenä syöpään sairastuneen rinnalla.

Tukihenkilöt jakavat kokemustasi, kuuntelevat ja antavat tukea, ymmärrystä ja kannustusta sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Aina ei ole mahdollista saada vertaistukihenkilöä, joka on sairastanut juuri saman sairauden tuen tarvitsijan kanssa. Yleensä kuitenkin syöpään sairastuminen on kokemuksena hyvin samanlainen, sairastipa mitä syöpää hyvänsä.

Tapaaminen voidaan sopia yhdistyksen tiloihin tai esimerkiksi sairaalaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Haluaisitko itsellesi vertaistukihenkilön?

Ota meihin yhteyttä  tai täytä lomake

Haluan tukihenkilön

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Vertaistukea ryhmissä

Vertaistukea saat myös osallistumalla yhdistyksemme toimintaan. Järjestämme erilaisia tapaamisia, vertaistukiryhmiä ja kursseja. Tule rohkeasti mukaan!

Tutustu ryhmiin

Saattotukihenkilö kulkee rinnalla

Saattotukihenkilömme ovat vapaaehtoisia, koulutettuja henkilöitä, jotka haluavat auttaa ja tukea parantumatonta syöpää sairastavia ja saattohoidossa olevia sekä heidän läheisiään. He ovat kanssakulkijoita, jotka tarjoavat kiireetöntä läsnäoloa ja tukea. Yleensä he tulevat asiakaan rinnalle kulkijoiksi palliatiivisen ja/tai saattohoidon vaiheessa. Yleensä tukisuhde kestää saattohoidossa olevan kuolemaan saakka. Usein tukisuhde jatkuu vielä muutamalla tapaamisella läheisten kanssa, mikäli saattotukihenkilö on ollut tekemisissä heidän kanssaan.

Haluaisitko itsellesi saattotukihenkilön? Ota meihin yhteyttä: Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915/ toimisto 013 227600 tai täytä lomake

Vertaistukea muualla verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Vertaistuki ja keskustelut

Potilasverkostot: Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Potilasverkostot