Vertaistuki

Syöpään sairastunut tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Joskus kuunteleva korva, kiireetön läsnäolo ja myötätunto ovat tärkeintä, mitä sairastunut tarvitsee. Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys välittää vertaistukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä -tapaamisia. Saattotukihenkilömme voivat auttaa parantumatonta syöpää sairastavia ja heidän läheisiään.

Vertaistukihenkilö tukee läsnäolollaan

Saman sairauden läpikäynyt osaa tietyissä tilanteissa parhaiten tukea toista sairastunutta ja hänen läheistään. Vertaistukihenkilöt auttavat sairastuneita ja heidän läheisiään löytämään voimia ja keinoja elää sairauden kanssa. Vertaistukihenkilöt ovat joko itse sairastaneet syövän tai he ovat sairastuneen läheisiä. Vertaistukihenkilö auttaa omien kokemustensa ja tietojensa pohjalta.

Tukihenkilöt ovat

• vapaaehtoisia
  • tehtäväänsä koulutettuja
  • vaitiololupauksen antaneita.

Vertaistukea järjestetään tukea etsivän tarpeiden mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Aina ei ole mahdollista saada vertaistukihenkilöä, joka on sairastanut juuri saman sairauden tuen tarvitsijan kanssa. Yleensä kuitenkin syöpään sairastuminen on kokemuksena hyvin samanlainen, sairastipa mitä syöpää hyvänsä.

Tapaaminen voidaan sopia yhdistyksen tiloihin tai esimerkiksi sairaalaan. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys kouluttaa tukihenkilöitä säännöllisesti. Yhdistys ohjaa ja organisoi tukihenkilötoimintaa.

Haluaisitko itsellesi vertaistukihenkilön? Ota meihin yhteyttä  tai täytä lomake

Haluaisitko itse ryhtyä vertaistukihenkilöksi? Tutustu tukihenkilötoimintaamme tai ota meihin yhteyttä.

Vertaistukea saa myös osallistumalla yhdistyksemme toimintaan. Järjestämme erilaisia tapaamisia, vertaistukiryhmiä ja kursseja. Ryhmät on tarkoitettu niille, jotka haluavat vaihtaa ajatuksia saman kokeneiden kanssa. Tule rohkeasti mukaan!

Tutustu ryhmiin

Saattotukihenkilö kulkee rinnalla

Saattotukihenkilömme ovat vapaaehtoisia, koulutettuja henkilöitä, jotka haluavat autta ja tukea parantumatonta syöpää sairastavia ja saattohoidossa olevia sekä heidän läheisiään. He ovat kanssakulkijoita, jotka tarjoavat kiireetöntä läsnäoloa ja tukea. Yleensä he tulevat asiakaan rinnalle kulkijoiksi palliatiivisen ja/tai saattohoidon vaiheessa. Yleensä tukisuhde kestää saattohoidossa olevan kuolemaan saakka. Usein tukisuhde jatkuu vielä muutamalla tapaamisella läheisten kanssa, mikäli saattotukihenkilö on ollut tekemisissä heidän kanssaan.

Haluaisitko itsellesi saattotukihenkilön? Ota meihin yhteyttä: Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915/ toimisto 013 227600 tai täytä lomake

Haluaisitko itse ryhtyä saattotukihenkilöksi? Tutustu saattotukihenkilötoimintaan Tukihenkilöksi tai ota yhteyttä Salla-Maaria Martikainen p. 050 362 2915/toimisto 013 227600

Vertaistukea muualla verkossa

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Vertaistuki ja keskustelut

Potilasverkostot: Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Potilasverkostot