Rintojen omatarkkailu

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Varhain todetun rintasyövän hoitotulokset ovat Suomessa erittäin hyvät. Opastamme naisia rintojen omatoimiseen tutkimiseen. Rintasyöpä on yleensä varhaisvaiheessa oireeton. Erilaisia tuntemuksia (kirvelyä, painontunnetta, kipua) voi esiintyä. Naisten kannattaa tutustua omiin rintoihinsa ja opetella tarkkailemaan niitä säännöllisesti.

Ohjausta rintojen omatoimiseen tarkkailuun

Voit varata ajan sairaanhoitajaltamme, joka opastaa sinua rintojen omatarkkailuun. Sairaanhoitaja käy asiakkaan kanssa läpi rintojen terveyteen liittyvät taustatiedot, mahdolliset rintasyövälle altistavat tekijät, aiemmat mammografiat ja mahdolliset löydökset. Ohjauskäynnit ovat maksuttomia Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen jäsenille, muilta asiakkailta peritään 10 euron toimistomaksu. Ajan voi varata puh. (013) 227 600.

Ohjeita rintojen omatarkkailuun

Rintojen omatarkkailu tarkoittaa rintojen tarkastelua ja tunnustelemista itse. Omatarkkailu ei korvaa järjestetyissä seulonnoissa käyntiä. Rintoja on erinäköisiä ja erikokoisia, harvemmin ne ovat täysin symmetriset. Kuukautiskierron eri vaiheissa rinnat tuntuvat erilaisilta. Rintojen tarkastelu ja tunnustelu on suositeltavaa kuukautisvuodon loputtua ennen ovulaatiota.

Rinnat tutkitaan kädet alhaalla, sivuilla ja ylhäällä, joko pystyasennossa tai kylkimakuulla.

Rintojen omatarkkailu:

• Ensin katso peilistä, miltä rintasi näyttävät käsien roikkuessa vapaasti alaspäin. Näyttävätkö ne samalta kuin aikaisemmin?
  • Katso peilistä, miltä rintasi näyttävät kädet ylhäällä. Onko niissä muutoksia esim. ihossa, värissä tai muodossa?
  • Pidä tunnusteltavan rinnan puoleinen käsi ylhäällä ja käy koko rinta läpi kämmenelläsi. Toista tutkiminen vastakkaisella puolella.
  • Muista tunnustella myös kainaloiden imusolmukkeet ja koko kainalon alue samalla kerralla.
  • Pidä käsi sivulle nostettuna ja tunnustele rintaa ympäriinsä.
  • Tutki toinen rinta samalla tavalla.
  • Lopuksi, pidä molemmat kädet alhaalla ja tunnustele rinnat läpi lempeästi, mutta napakasti, jotta tunnet mahdolliset muutokset.

Tunnista rintasyövän oireet

• Rintasyövän tavallisin oire on kyhmy rinnassa. Syöpkymy on useinmiten kivuton, mutta se voi myös aiheuttaa rinnassa kipua tia pistelyä.
  • Joskus rintasyövän ensimmäinen merkki voi olla kyhmy kainalossa.
  • Rinnan alueella saataa esiintyä myös ihomuutoksia tai painaumia.
  • Nänni voi olla vetäytynyt sisään tai nännistä voi vuotaa kirkasta tai veristä eritettä.

Mikäli havaitset huolestuttavan oireen, hakeudu välittömästi lääkärin vastaanotolle jatkotutkimuksia varten.

Tietoa rintojen omatarkkailusta ja rintasyövästä.

Muistathan, että rintojen omatarkkailu ei korvaa rintasyövän seulontaa. Kunnat järjestävät Suomessa rintasyövän seulontaa. Mammografiatutkimukseen kutsutaan 50–69-vuotiaat naiset, kahden vuoden välein. Järjestettyyn seulontaan kannattaa aina osallistua.

Osallistu seulontoihin