Pohjois-Karjalan syöpäyhdistyksen syyskokous pidettiin 29.11.2016

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen syyskokous kutsui yhdistykselle 60-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi kolme uutta kunniajäsentä. Uudet kunniajäsenet ovat Salme Hiltunen Liperistä, Kaisu Mustonen Lieksasta ja Aune Timonen Kiteeltä. Kunnallisneuvos Eeva Turusen poismenon jälkeen yhdistyksellä on ennestään vain yksi kunniajäsen, Irma Nuutinen Kiihtelysvaarasta. Yhdistyksen kunniapuheenjohtaja on lääkintöneuvos Pertti Puhakka Joensuusta.

Viime vuosina merkittävillä lahjoituksilla syöpätyötä tukenutta Yrjö Huurrekorpea yhdistyksen syyskokous muisti kunniakirjalla.

Syöpäyhdistyksen puheenjohtajaksi syyskokous valitsi seuraavalle kolmivuotiskaudella Matti Väistön. Hallituksen jäseniksi kolmen vuoden kaudelle valittiin Anja Back, Raakel Ikonen ja Leena Pöyhönen.

Avaussanoissaan puheenjohtaja Matti Väistö toi terveisiä Suomen Syöpäyhdistyksen 80-vuotisjuhlasta. Säätytalolla Helsingissä pidetyssä juhlassa professori Heikki Joensuu valoi arvostettuna syöpätutkijana uskoa tulevaan: syöpä voidaan tulevaisuudessa voittaa. Suomessa syöpätutkimus on kansainvälistä huippua. Myös syöpähoidot ovat Matti Väistön mukaan kehittyneet suotuisasti. Syöpäsäätiön apurahoja on viime aikoina voitu jakaa syöpätutkimukseen jo yli viisi miljoonaa euroa vuodessa.