Paikallista vapaaehtoistoimintaa vahvemmaksi syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä hyväksi -projekti

Paikallisen vapaaehtoistoiminnan vahvistaminen on Pohjois-Karjalan syöpäyhdistyksen toiminnallisena painopisteenä tänä vuonna. Yhdistys on saanut tätä tarkoitusta varten taloudellista tukea Eileen Starckjohann ja Thelma Starckjohann-Bruun säätiöltä. Tuen avulla on käynnistetty ”Paikallista vapaaehtoistoimintaa vahvemmaksi syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä hyväksi” -projekti.

Projektin tavoitteena on:

• Vahvistaa ja kehittää paikallisosastotoimijoiden osaamista niin, että he pystyvät toimimaan alueillaan mahdollisimman hyvin syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tukena
  • Vahvistaa paikallisosastotoimijoiden jaksamista ja hyvinvointia
  • Kehittää paikallista järjestöyhteistyötä
  • Lisätä paikallisosastotoiminnan saavutettavuutta

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen paikallisosastoissa toimivat tekevät merkittävää vapaaehtoistyötä alueillaan. Osastojen toiminta tavoittaa vuosittain satoja ihmisiä. Paikallisosastojen toiminta olisi tärkeää saada alueilla säilymään, koska Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy ja tätä kautta syöpä sairautena maakunnan alueella lisääntyy. Osastoissa toimivien vapaaehtoisten sitoutuminen toimintaan on ihailtavaa. Haasteena tällä hetkellä on se, että osastoissa pitkään toimineet vapaaehtoiset ikääntyvät ja olisi tärkeää saada uusia toimijoita mukaan. Osastojen toiminnan säilyminen on tärkeää myös siksi, että yhden hengen talouksien määrä maakunnan alueella kasvaa ja pitkät välimatkat hankaloittavat osallistumista toimintaan sekä toiminnan viemistä ihmisten lähelle. Vapaaehtoiset ovat yhdistyksen toiminnan ydin. Yhdistyksen toimihenkilöiden ja vapaaehtoisten avulla syöpään sairastuneet ja heidän läheisensä tulevat tulevaisuudessakin autetuksi koko maakunnan alueella. Tämän eteen teemme töitä.

Paikalliosastojen johtokuntien jäsenille on tänä vuonna järjestetty jo yksi koulutuspäivä ja toinen koulutuspäivä järjestetään 26.5.2018 klo 9-15 Huhmarissa. Osastojen johtokuntien jäsenet voivat ilmoittautua koulutuspäivään 11.5.2018 mennessä yhdistyksen toimistolle p. 013 227 600.

Jotta kukaan ei jäisi sairautensa kanssa yksin, niin tule Sinäkin mukaan tekemään arvokasta vapaaehtoistyötä ja varmistamaan yhdessä kanssamme se, että tärkeä paikallinen vapaaehtoistyö pysyy vahvana ja elinvoimaisena. Mikäli kiinnostuit paikallisosastojen toiminnasta, niin voit olla yhteydessä suoraan asuinalueellasi toimivan paikallisosaston puheenjohtajaan. Puheenjohtajien yhteystiedot ja tietoa osastojen toiminnasta löydät täältä