Päivittyvä koronavirusohjeistus: tapahtumat ja ryhmät perutaan toistaiseksi

Koronavirus vaikuttaa Syöpäjärjestöjen toimintaan

Päivitetty 16.3.2020 klo 15.55.

Syöpäjärjestöissä on runsaasti toimintaa, joka perustuu ihmisten kohtaamiseen ja kasvokkaistapaamisiin; kursseja, vertaisryhmiä, luentotilaisuuksia, kerhojen ja osastojen toimintaa sekä muita tapaamisia. Tässä pandemian vaiheessa Syöpäjärjestöt linjaa, että nämä tapahtumat ja tapaamiset perutaan toistaiseksi.

Kasvokkain tapahtuvaa kurssi-, vapaaehtois- ja tukihenkilötoimintaa ei toistaiseksi järjestetä lainkaan. Syöpäjärjestöissä vapaaehtoisia kehotetaan noudattamaan ohjeistusta. Lisätietoa ohjeistuksesta tarjoavat kaikki Syöpäjärjestöihin kuuluvat alueelliset syöpäyhdistykset ja valtakunnalliset potilasjärjestöt.

Syöpäjärjestöt halauavat omalta osaltaan ehkäistä koronaviruksen leviämistä. Kasvokkaistapaamisia ja kokoontumisia rajoittamalla voidaan todennäköisesti jonkin verran vähentää riskiryhmään kuuluvien virustartuntoja.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajat palvelevat asiakkaita puhelimitse ja sähköpostitse sekä videovälitteisesti.

Soita meille, jos olet huolissasi. Voit hoitajamme kanssa neuvotella tilanteesta ja vastaanottokäynnin tarpeesta.

Syöpäjärjestön neuvontapalvelut https://www.kaikkisyovasta.fi/neuvontapalvelut/ tarjoavat tietoa ja tukea syöpään siarastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä.

Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja tiedotamme lisää, jos Syöpäjärjestöjä koskevat ohjeet olennaisesti muuttuvat. Ajankohtaisin tieto Suomessa löytyy Terveyden – ja hyvinvoinnin laitoksen ( THL ) sivustolta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19