Anja Backin muistolle

Tällä viikolla meidät saavutti tieto Anja Backin kuolemasta.

Anja toimi pitkään yhdistyksemme vapaaehtoisena monissa eri vapaaehtoistoiminnan muodoissa.

Hän oli yhdistyksen hallituksen jäsen yli kahdeksan vuoden ajan ja toimi aktiivisesti yhdistyksen hallituksen eri työryhmissä. Hän oli muunmuassa mukana työvaliokunnassa, joka rekrytoi vuosien varrella yhdistyksen henkilökuntaa. Hän ohjasi ansiokkaasti yli 10 vuoden ajan Ilomantsin paikallisosaston toimintaa puheenjohtajan roolissa. Hän kouluttautui innokkaasti yhdistyksen eri vapaaehtoistoiminnan rooleihin ja toimi koulutettuna vertaistukihenkilönä, saattotukihenkilönä ja vertaisryhmänohjaajana. Hän oli aloittamassa toiminta-alueellamme myös vertaistukihenkilöiden toiminnanohjauksia yhdessä sairaanhoitajamme kanssa.

Anja toimi elämänsä aikana erilaisissa ja monipuolisissa työtehtävissä sosiaali- ja terveysalalla. Pisimpään johtavana hoitajana ennen eläkkeelle jääntiään. Hän oli koulutukseltaan psykiatrinen sairaanhoitaja, käynyt terveydenhuollon hallinnon koulutuksen Kuopion yliopistossa ja kouluttautunut myös työnohjaajaksi.

Anjalle vapaaehtoistoiminta ja syöpätyö oli sydämen asia. Hän oli positiivinen, lämmin ja vaatimaton ”puurtaja”, joka kantoi koko vapaaehtoistoiminnassa mukanaoloajan vastuuta yhteisestä toiminnasta ja toiminnan tavoitteista. Anja teki merkittävän paljon hyvää. Häntä jää kaipaamaan yhdistyksen hallitus, työntekijät, vapaaehtoiset ja paikallisosastotoimintaan osallistuneet sekä ihmiset, joita Anja kohtasi, joiden rinnalla hän kulki.

Anjalle elämässä tärkeintä oli perhe, josta hän puhui aina lämpimästi. Viime vuoden marraskuussa yhdistyksen syyskokouksessa Anja vastaanotti Suomen Syöpäyhdistyksen valtuuskunnan hänelle myöntämän pronssisen syövän torjuntatyön ansiomitalin kunnianosoituksena hänen tekemästään vapaaehtoistyöstä. Tuolloin mukana tässä tilaisuudessa oli hänen lapsenlapsensa. Se oli Anjalle tärkeä ja merkittävä asia.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys on suuresti kiitollinen Anjalle, kunnioittaa hänen muistoaan ja ottaa osaa omaisten suureen suruun.

Kuvassa Anja Back marraskuussa 2021 yhdistyksen syyskokouksessa vastaanottamassa syöväntorjuntatyön pronssista ansiomitalia. Häntä onnittelemassa hallituksen jäsen Hannu Ruokolainen ja yhdistyksen toiminnanjohtaja Suvi Jolkkonen.