Tumppaa ja jumppaa – kohti nikotiinitonta elämää – haaste 31.5.-18.6.2020

Vietimme 31.5.2020 Maailman tupakatonta päivää. 28.8.2020 vietämme Savuton Suomi päivää. Voisiko näiden kahden päivämäärän välissä tapahtua myönteinen muutos kohti nikotiinitonta Pohjois-Karjalaa?

Me allekirjoittaneet tahot haluamme haastaa Sinut Pohjois-Karjalainen mies tai nainen tumppaamaan nikotiinit pois elämästäsi ja jumppaamaan sen tilalle jumppaa tai muuta kivaa- vaikka humppaa. Nikotiinituotteisiin sisältyy kaikki tupakka- ja nikotiinituotteet, joita ovat perinteisen tupakan lisäksi myös nuuska, nikotiininuuska sekä sähkösavuke.

Ota siis haaste vastaan ja kerro meille, milloin olet päättänyt tumpata ja mitä sen tilalle olet ajatellut jumpata.

Ilmoittautumislinkki löytyy: https://link.webropolsurveys.com/S/B09E94135CE698E8

Kaikki tuki ja motivointi on tarpeen, joten saat linkistä lisätietoa apteekin nikotiinikorvaustuotteista sekä ammattihenkilön tarjoaman yksilötuen mahdollisuudesta.

Mitä se muu kiva jumppa voisi sitten olla?

• aistit auki metsäpolulla kävelyä
  • ihanaa kuutamouintia rakkaimman kanssa
  • vartalon notkistavaa rantapalloa kaveriporukalla
  • ajatusten irti karkuuttamista pihakeinussa istuen
  • kukkasten ja yrttien istuttamista ruukkuun tai penkkiin
  • intohimoista halkojen hakkuuta
  • no sitä humppaa vaikka kesämökin terassilla
  • ihan mitä vain, mitä oma mielikuvituksesi keksii

Mitä haasteeseen osallistuminen hyödyttää? Uskomme, että saat

• Entistä ehomman puskurin ja vastustuskyvyn tarttuvia tauteja, mm koronavirusta vastaan. Tiedämme, että tupakoivilla on kohonnut riski sairastua koronavirukseen ja sen vakavampaan muotoon. Tupakoinnin lopettamisen jälkeen tupakansavun haitallisten kemikaalien vaikutus jää heti pois ja keuhkojen toiminta alkaa palautua
  • Loppuiäksesi lihavamman kukkaron, rahojesi säästyessä muuhun mukavaan
  • Hyvän mielen itsellesi ja läheisillesi, kun pystyt osoittamaan, että Sinä onnistut

Tumppaamisen jälkeen myös aistit avautuvat kesälle aivan uudella tavalla. Ajattele vaikka tuoreen juuri kerätyn mansikan makua, rantasaunalle tehdyn saunavastan huumaavaa koivunlehtien tuoksua tai metsän tuoksuja pienen tihkusateen jälkeen.

Haasteen vastaanottaneiden kesken arvomme 18.6.2020 kolme terveyttä tukevaa lahjakorttia sekä pienempiä tuotepalkintoja. Pääpalkintona on lahjakortti, johon sisältyy hieronta, kehonkoostumus- ja kokonaiskolesteroli-mittaukset sekä urheilureppu juomapulloineen.

Haluamme olla tukenasi kohti nikotiinivapaata elämää. Savuton työryhmä – nikotiiniton Pohjois-Karjala 2030 puolesta:

Marketta Komulainen, neuvontahoitaja, Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys

Suvi Jolkkonen, toiminnanjohtaja, Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys