Sinä syöpään sairastunut ja läheisesi – olemme tukenasi

Tieto syöpään sairastumisesta aiheuttaa ihmisen elämässä äkillisen muutostilanteen. Niin syöpään sairastunut kuin hänen läheinenkin tarvitsee tukea ja vastauksia monenlaisiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Voimme auttaa Sinua.

Syöpäyhdistyksen tuki- ja kriisitoiminnan tarkoituksena on tarjota tukea syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sairauden eri vaiheissa.

Sairaanhoitajien tarjoama tuki–

Hoitajamme antavat ajanvarauksella maksutonta tukea, keskusteluapua sekä tietoa sairaudesta, sen hoidosta ja toipumisesta. Hoitajalta saat tietoa myös yhdistyksen palveluista, kuntoutumisvaihtoehdoista ja vertaistuesta. Hoitajat tapaavat tukiasiakkaita Malmikadun toimistolla, sairaaloiden osastoilla ja poliklinikoilla (koronatilanteen salliessa), asiakkaiden kotona sekä puhelimitse ja/tai uusimpana tukimuotona verkon välityksellä Teams -yhteyksin.

Vertaistukihenkilöiden tarjoama tuki –

Vertaistukihenkilöt ovat itse sairastaneet syövän tai heidän läheisellään on ollut syöpä. Vaikka jokainen sairastunut ja läheinen kokee asiat omalla tavallaan ja yksilöllisesti, saa hän vertaistukihenkilöltä arvokasta kokemustietoa mm. sairauden eri vaiheisiin, jaksamiseen, tunteisiin ja toipumiseen liittyen. Tukihenkilö on yhdistyksen kouluttama vapaaehtoinen, joka toimii tuettavan ehdoilla ja on tukisuhteessa vaitiolovelvollinen. Tukihenkilötoiminta on tuettavalle maksutonta ja tukihenkilöitä on ympäri maakuntaa.

Saattotukihenkilöiden tarjoama tuki –

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys kouluttaa myös saattotukihenkilöitä tueksi parantumatonta syöpää sairastaville ja palliatiivisen -ja saattohoidon vaiheessa oleville sekä heidän läheisilleen.

Palliatiivisessa ja saattohoidossa olevat sekä heidän läheisensä saavat kiireetöntä seuraa ja tukea saattotukihenkilöiltä, joiden kanssa on mahdollista esim. keskustella, muistella omaa elettyä elämää, ulkoilla jne. Myös tämä toiminta on maksutonta ja tukihenkilö on vaitiolovelvollinen.

Ole rohkeasti meihin yhteydessä, niin mietitään yhdessä, kuinka voimme auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Huomioimme toiminnassamme koronavirustilanteen. Voit varata keskusteluajan toimistollemme numerosta 013 227 600. Ajanvarauksen yhteydessä sinulta kysytään: kuulutko korona riskiryhmään, mahdollisista flunssaoireista sekä annetaan ennakko-ohjeita tiloissamme asiointiin; huolellisesta käsienpesusta ja käsidesinfektion käytöstä, kasvomaskin käytöstä sekä turvaetäisyydestä. Vastaanotolle voi tulla täysin oireettomana. Huolehdimme tilojemme sekä hoitajiemme korkeasta hygieniasta ja turvallisuudesta.

Hyvinvointisi on meille tärkeää.