Syyskokouksessa palkittiin pitkäaikaisia vapaaehtoisia ja Vuoden toimijat

Yhdistyksen syyskokous pidettiin 22.11.2023 Utran Uittotuvalla. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat. Uusiksi hallituksen jäseniksi kokous valitsi Satu Koskisen ja Maija Lehtolan –  lämpimästi tervetuloa Satu ja Maija hallituksen toimintaan mukaan!

Kokouksessa muistettiin myös pitkäaikaisia yhdistyksen vapaaehtoisia. Yhdistyksen hallitus myönsi tänä vuonna 16 ansiomerkkiä ansioituneille vapaaehtoisilleen.

Kultainen ansiomerkki myönnetään yli 10 vuoden aktiivisesta vapaaehtoistoiminnasta. Kultainen ansiomerkki myönnettiin tänä vuonna pitkäaikaiselle Polvijärven paikallisosaston puheenjohtajalle Mirja Tanskaselle.

Hopeinen ansiomerkki myönnetään yli viiden (5) vuoden aktiivisesta vapaaehtoistoiminnasta. Hopeisen ansiomerkin saivat:

Kaisa Huhta

Eeva Huikuri

Elli Härkönen

Pirkko Jaatinen

Hannele Kanneljoki

Anne Lasarov

Hannu Ruokolainen

Pirjo Aromaa

Seija Hamara

Terhi Kajander

Pirkko Kuokkanen

Anja Kurki

Eija Ristola

Maritta Taavila

Irja Väisänen

Hopeisen ansiomerkin saajat ovat toimineet aktiivisesti yhdistyksen vapaaehtoisena monissa eri vapaaehtoistoiminnan tehtävissä kuten vertaistukihenkilönä, saattotukihenkilönä, paikallisosaston johtokunnan jäsenenä ja puheenjohtajana, vertaistukiryhmän ohjaajana, Säpäkät varainhankintaryhmässä, yhdistyksen hallituksen jäsenenä. Lähes kaikilla ansiomerkin saajilla on useampi vapaaehtoistoiminnan tehtävä.

Lisäksi Leena Kuvaja sai Suomen Syöpäyhdistyksen valtuuskunnan myöntämän pronssisen syövän torjuntatyön ansiomitalin tunnustukseksi toiminnasta syöväntorjuntatyön edistämiseksi. Leena Kuvaja on toiminut ansiokkaasti Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen hallituksen jäsenenä kahdeksan (8) vuotta ja toimii edelleen. Hän on toiminut 22 vuotta yhdistyksen Nurmeksen paikallisosaston puheenjohtajana. Lisäksi hän on kouluttautunut yhdistyksessä vertaistukihenkilöksi ja vertaistukiryhmän ohjaajaksi. Hän on toiminut ansiokkaasti kaikissa näissä vapaaehtoistoiminnan muodoissa ja tukenut useita syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Leenalle vapaaehtoistoiminta ja syöpätyö on ollut tärkeä asia. Hän on iloinen, hersyvä, positiivinen, vaatimaton ”puurtaja”, joka on kantanut koko vapaaehtoistoiminnassa mukanaoloajan vastuuta yhteisestä toiminnasta ja toiminnan tavoitteista.

Lisäksi yhdistyksen hallitus myönsi tänä vuonna uudenlaisen tunnustuksen: Vuoden toimija.

Vuoden toimija palkitut (yritys/yhteisö/henkilö) ovat

– edistäneet toiminnallaan Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen arvoja

– edesauttaneet toiminnallaan Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimintaa

– tuottaneet Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen kohderyhmälle hyvää palvelua.

Tunnustus myönnetään vuosittain 1-3 toimijalle. Vuoden toimijat valitsee Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen hallitus. Tunnustuspalkinnon saajat palkitaan kunniakirjoilla, jotka ojennetaan palkituille yhdistyksen syyskokouksessa. Kokouksessa jaetaan kunniakirjat Vuoden toimijoille.

Tänä vuonna Vuoden Toimija -tunnuksen saivat yleiskirurgi Eeva-Kaisa Titov ja asiantuntijahoitaja Tanja Puruskainen Siun Sotelta. Molemmat heistä täyttävät Vuoden Toimija kriteerit enemmän kuin hyvin. He ovat arvokkaita yhteistyökumppaneita, jotka ovat arvostettuja niin potilaiden keskuudessa kuin työyhteisöissään.

Jokainen valittu hallituksen jäsen, palkittu ja tunnustuksen saanut tekee tehtäväänsä sydämellään syöpään sairastuneet ja heidän läheiset keskiössä. Suurella kiitollisuudella onnittelemme ja kiitämme kaikkia teitä. Teidän panoksenne on ja on ollut merkittävä.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen puolesta,

Suvi Jolkkonen