Koronan vaikutukset Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen toimintaan

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen palvelut toimivat noudattaen ja seuraten Pohjois-Karjalan koronavirusepidemian alueellisen tilannekuvatyöryhmän sekä Suomen hallituksen linjaamia ohjeita ja kokoontumisrajoituksia. Paikallisosastotoimintamme on tauolla maaliskuun loppuun, jonka jälkeen arvioimme tilannetta. Kahdenkeskiset asiakastapaamiset toteutamme normaalisti, turvavälit ja hygieniaohjeistus huomioiden. Suosittelemme etäyhteydellä tai puhelimitse tapahtuvaa kohtaamista.

Huomioithan seuraavat turvallisuusohjeet:

• asioi meillä ilman flunssaoireita.
  • pidä 2 metrin turvaetäisyys muihin ihmisiin.
  • käytä kasvomaskia. Edellytämme kasvomaskin käyttöä toiminnassamme (ellei sinulla ole jokin terveydellinen este). Tarvittaessa saat kertakäyttöisen kasvomaskin meiltä.
  • huolehdi hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Pese kädet vedellä ja saippualla saapuessasi tiloihimme, aina wc-käynnin jälkeen tai kun olet niistänyt, yskinyt tai aivastanut.
  • älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi.
  • yski ja aivasta kertakäyttöiseen nenäliinaan, jonka laitat heti roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta hihaan, älä käsiisi.
  • jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), vastaanottoaika tai ryhmään osallistuminen pitää siirtää tai perua p. 013 227 600
  • mikäli käynnin jälkeen saat positiivisen koronatestituloksen, pyydämme ystävällisesti ilmoittamaan siitä välittömästi meille puhelimitse p. 013 227 600

Aukioloajat

Palvelemme ma klo 9-16, ti-to klo 9-15 ja pe klo 9-13.  Syöpäyhdistyksen henkilökunnan tavoittaa myös puhelimitse, sähköpostilla tai WhatsAppilla. Yhteystiedot löydät täältä

Syöpään sairastuneiden ja läheisten keskusteluajat

Kasvokkain tapahtuvia keskusteluaikoja yhdistyksen sairaanhoitajien kanssa voi varata puhelimitse. Huomioithan vastaanotolle tullessasi tämän tiedotteen alussa mainitut turvallisuusohjeet. Mikäli kuulut itse tai läheisesi kuuluu vakavan koronavirustaudin riskiryhmään, tai jos saat tai läheisesi saa syöpähoitoja, jotka heikentävät vastustuskykyä, niin suosittelemme keskustelun toteuttamista puhelimitse tai Teams-videotapaamisena. Keskusteluaikoja voi varata p. 013 227 600

Vertaistukihenkilöt

Vertaistukihenkilöt ovat sairastuneiden ja läheisten tukena. Suosittelemme puhelimitse tapahtuvaa tukea.

Vertaistukihenkilöpyynnön voit tehdä tästä

Vertaistukiryhmät

Järjestämme kevään aikana erilaisia vertaistukiryhmiä syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen niin kasvotusten kuin verkkovälitteisesti. Ryhmät kokoontuvat pääsääntöisesti yhdistyksen tiloissa. Lähes kaikkiin ryhmiin on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Huomioi osallistuessasi yllä olevat turvallisuusohjeet. Mikäli kuulut itse tai läheisesi kuuluu vakavan koronavirustaudin riskiryhmään, tai jos saat tai läheisesi saa syöpähoitoja, jotka heikentävät vastustuskykyä, niin suosittelemme ryhmiin osallistumista etäyhteydellä. Päätät itse osallistumisestasi oman arviointisi perusteella. Mikäli koronatilanne ei salli kasvokkain tapahtuvia ryhmiä, tarjoamme vertaistukea verkon välityksellä. Lisätietoja ryhmistä ja ryhmiin liittyvistä muutoksista löydät täältä.

Rintaproteesien välitys

Voit varata rintaproteesin sovitusajan toimistomme numerosta 013 227 600. Käytämme vastaanotolla nenäsuusuojaimia. Huomioithan vastaanotolle tullessasi tämän tiedotteen alussa mainitut turvallisuusohjeet.

Tiedottaminen jatkossa

Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja tiedotamme verkkosivuillamme lisää, jos Syöpäjärjestöjä koskevat ohjeet olennaisesti muuttuvat.

Ajankohtaisin tieto Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19