Päin perhettä! *@

Salla-Maaria ja Minna

Päin perhettä! toiminta zoomaa katseensa suoraan perheeseen, sen ytimeen, jossa vanhemman syöpäsairauden aiheuttamat muutokset mylläävät perheen aikuisissa ja lapsissa. Siinä missä toinen perhe valitsee puhumisen, toinen sulkeutuu seinien sisään ja kieltäytyy kohtaamasta ulkomaailmaa. Molemmissa tapauksissa valinta on perheen oma ja siten aivan oikeutettu ja oikea. Vanhemman syöpä ja sen hoidot vaikuttavat aina perheen sisäisiin voimiin; rutiineihin, rooleihin, aikatauluihin –aivan kaikkeen perheen sisällä, mutta myös sen ulkopuolella jollain tapaa, se on varmaa. Ei ole yksioikoista yhdistää koti -, koulu -, ja työarkea sairauslomaan, hoitoihin tai oloihin, joita hoidot aiheuttavat. Tiedämme sen varsin hyvin, että kokemusten jakaminen samassa tilanteessa olevien kanssa huojentaa oloa, luo toivoa, tukee selviytymisessä ja luo turvallisia suhteita, muutamia tärkeitä asioita mainitaksemme. Onpa perheenne millainen tahansa, olemme täällä yhdistyksellä juuri teitä varten. Teidän on tärkeää tietää, ettette ole yksin ja ettei teidän tarvitse jaksaa yksin.

Älkää pelätkö ottaa perheenne tilannetta puheeksi. Usein jo kotitilanteen avaaminen ulkopuolisen kanssa, voi auttaa näkemään perheessä olevan hyvän, vaikka se itselle saattaakin vaikuttaa yhdeltä kaaokselta ja maailmankaikkeuden järjestämältä helvetiltä. Emme voi tarjota kotiin hoivaa tai siivousta, mutta voimme auttaa teitä keskustellen. Etsimme lapsiperheitä Päin perhettä! toimintaan, kokoontumaan säännöllisesti yhdessä perheille tärkeiden asioiden pariin.

Me syöpäyhdistyksellä olemme valmiita ottamaan vastaan perheet. Olemme valmiita kohtaamaan kysymykset, tunteet ja kulkemaan rinnalla ammentaen perheeseenne voimaa, uskallusta ja luottamusta. Tuemme vanhempia heidän vanhemmuudessaan, keskinäisessä kommunikoinnissa, suhteessa toisiinsa ja lapsiin. Päin perhettä! toiminnan kautta annamme lapsille positiivisia, kannustavia kokemuksia sekä virikkeitä arjen keskelle. Vahvistamme kanssanne jo olemassa olevaa, koska ajattelemme, että perheissä on paljon hyvää –vanhemman syövän koetellessa sen voimia.

Olemme teitä varten, Salla-Maaria ja Minna <3