Nikotiininuuska – väylä kohti tupakoivaa elämää?

Marketta Komulainen ja Marjo Pylkäs

Sunnuntaina 31.5.2020 vietämme Maailman tupakatonta päivää jokavuotiseen tapaan. Teemana on tänä vuonna nuorten suojelu tupakkayhtiöiden markkinoinnilta ja tupakoinnin aloittamiselta. Maailman terveysjärjestö WHO kannustaa nuorten parissa toimivia ja muun muassa somevaikuttajia, jotta he jakaisivat tietoa tupakkateollisuuden valheellisista väittämistä. Tarkoituksena on herättää myös nuoret itse ajattelemaan ja tiedostamaan.

WHO:n mukaan tupakkateollisuus pyrkii samaan uusia asiakkaita nimenomaan nuorista. Nykypäivän valveutuneet nuoret ymmärtävätkin perinteisen tupakoinnin haitat. Tupakointia pidetään nuorten keskuudessa tätä nykyä varsin epämuodikkaana tapana. Tupakkateollisuus on tämän oivaltanut luomalla uusia, trendikkäitä nikotiinituotteita, joiden ” terveellisyyttä ja cooliutta” painotetaan. Varmin keino nuoren nikotiinikoukun varmistamiseksi tapahtuu myönteisen mainonnan ja mielikuvavaikuttamisen kautta. Nikotiinituotteita mainostetaan somevaikuttajien avulla, tuotesijoittelulla elokuvissa ja jakamalla ilmaisia näytteitä suosituissa nuorten tapahtumissa. Nuoriin vetoava tuotesuunnittelu ja kivat maut varmistavat lopputuloksen – nuori jää nikotiinikoukkuun.

Tupakkateollisuuden viimeisin ” keksintö” myydä nikotiinia on nikotiininuuska – nikotiinituote, johon edes EU:n tupakkadirektiivit eivät yllä.  Yle uutiset uutisoi 13.5.2020: Vaaleanpunainen nikotiinipussi tuoksuu mansikalta. Se ei sisällä lainkaan tupakkaa, mutta kätkee sisäänsä 120 milligrammaa nikotiinia grammaa kohti. Karkkipurkilta näyttävän nuuskarasian kyljessä lukee Supreme – ylivertainen.

Miksi nikotiini on niin vaarallista? Nikotiini on hermomyrkky, jonka tiedetään olevan monin tavoin haitallista, etenkin lapsille ja nuorille sekä aivoterveydelle. Nikotiinikoukku voi syntyä jo yhdestä käyttökerrasta. Mitä enemmän tuote sisältää nikotiinia, sitä varmemmin nikotiinikoukku syntyy. Kun nuoret saadaan riippuvaisiksi nikotiinista, he päätyvät ennemmin tai myöhemmin myös tupakoimaan. Kuka voittaa? Vain ja ainoastaan tupakkateollisuus.

Syöpäjärjestön 2019 ”Nuuska nuorten urheilijoiden arjessa ”-raportin mukaan Suomessa nuuska on nuorten suosiossa. Ammattikoulupojista sitä käyttää päivittäin joka viides ja tytöistä joka viidestoista. Myös nuorten urheilijoiden arjessa nuuska näkyy. Nuoret saavat helposti nuuskaa iästä tai asuinpaikasta riippumatta. Sitä ostetaan muun muassa kavereilta, vanhemmilta sisaruksilta ja sosiaalisen median kautta, kertovat tutkimuksessa mukana olleet alaikäiset urheilevat nuoret.  Maantieteellisellä sijainnilla on vaikutusta siihen, mistä nuuskaa tulee paikkakunnalle. Oulun seudulla nuuska haetaan Ruotsin puolelta ja pääkaupunkiseudulla toteutetuissa haastatteluissa mainittiin, että nuuska tuodaan risteilylaivoilta.

Aistien avautuessa kesään on aika avata myös silmät sille todellisuudelle, että nuorten terveys on meidän kaikkien asia.  Tänään nuuskapussin ensikertaa huulen alle laittava nuori on tulevaisuuden tupakoitsija – tai nikotiinituotteiden sekakäyttäjä, joka nuuskaa ja polttaa yhtä aikaa. Kokemattomalle käyttäjälle yksikin vaaleanpunainen pussi saattaa aiheuttaa nikotiinimyrkytyksen. Pitkäaikaisia terveysvaikutuksia ei tiedä kukaan, koska nikotiinipussi on uusi tuote eikä tutkimusnäyttöä vielä ole.

Haluamme syöpäyhdistyksessä kantaa kortemme kekoon. Haastamme kaikki nikotiinituotteita käyttävät tai niiden käyttöä vasta kokeilevat pohjois-karjalaiset miehet ja naiset – myös nuoret – pohtimaan, olisiko jo aika heittää hyvästit nikotiinille, hermomyrkylle, jota terve elimistö ei tarvitse voidakseen hyvin.

Tumppaa ja jumppaa- kohti nikotiinitonta elämää haaste alkaa 31.5. ja kestää 18.6.2020 saakka:

Suomen Syöpäyhdistyksen Nuuska nuorten urheilijoiden arjessa -raportti on ladattavissa osoitteessa: https://www.syopajarjestot.fi/julkaisut/raportit/

Nuuskan käyttö on lisääntynyt korona-aikana Ylen linkkiosoite: https://yle.fi/aihe/termi/yle/18-9562

Marketta Komulainen, neuvontahoitaja, aikuisten terveyden edistäminen ja kuntoutuspalvelut

Marjo Pylkäs, neuvontahoitaja, lasten ja nuorten terveyden edistäminen