Mielen maalausta – sinun juttusi?

Marja Rikala

Tänä keväänä Pohjois-Karjalan syöpäyhdistyksellä kokoontui Mielen maalausta-ryhmä, jonka tarkoituksena oli antaa välineitä ja keinoja käydä kuvan ja luovan ilmaisun avulla läpi omia ajatuksia, tunteita ja elämän käänteitä, sekä innostaa löytämään oma sisäinen luovuus.

Ryhmässä käytimme erilaisia välineitä kuvan tekemiseen, mm. akryylivärejä, kollaasi tekniikkaa ja liituja. Ryhmä oli suljettu ryhmä ja jo alussa sovimme, että siellä jaetut asiat olisivat luottamuksellisia.

Alussa puhuimme myös siitä, että jokainen saa syventyä omaan tekemiseen ja jakaa omaa kokemustaan muille siinä määrin, kuin itse haluaa. Ryhmästä muodostui jo heti alkuun tiivis ja keskustelua riitti lähes koko ajan. Purkaminen ja omien töiden ja kokemusten esittely kuului luonnollisella tavalla jokaiseen kertaan ja se koettiin tärkeäksi.

Vertaistuki oli myös tärkeä osa ryhmän toimintaa. Kenelläkään ryhmästä ei ollut aikaisempaa kokemusta maalaamisesta, mutta alussa eräs ryhmäläisistä totesi, että jokin mainostekstissä oli saanut hänet rohkaistumaan mukaan.

Työskentelyn aloittaminen olikin se kaikista pelottavin kokemus ja itsekriittisyys omia töitä kohtaan tuli esille osalla koko ryhmän ajan.
Luottamuksellinen ja kannustava ilmapiiri sai kaikki kuitenkin rohkeasti tekemään ja kyllä ohjaajana näki, että oma luovuus löytyi kaikilla ryhmän aikana.

Ryhmän ohjaajana toimi ratkaisukeskeinen kuvataideterapeutti Marja Rikala.

Ryhmäläisten palautteita

” On naurettu, itketty, heitelty hassuja juttuja, luotettu toisiimme, jaettu toinen toisillemme, rohkaistu toisiamme. ISO ja lämmin halaus Marjalle, kiitos että laitoit heti alussa riman matalalle, kun ei ole vaatimusta, luovuus tulee esiin! En haluaisi lopettaa tätä, ihana tiistai illan tapahtuma, jonne tulin mielelläni!”

” Ryhmään tuleminen jännitti, kaikki olivat kuitenkin ihania ihmisiä. Sai olla osaamaton. Nyt voisin jatkaa tätä ryhmää pitempäänkin, on hyvä tunne. Tehtävät maalaukset ovat olleet mielenkiintoisia. On uskaltanut enemmän kuin aluksi ajatteli.”

” Opettavaista ilmaisua. Voin suositella toisillekkin. Tänne liittyessään ei tarvita osata mitään. Aikamoisia töherryksiä tuli mutta opettaja jaksoi kiitellä ja löysi jokaisesta työstä positiivista ja kaunista palautetta. Kiitos syöpäyhdistykselle, kun järjestitte tällaisen mahdollisuuden. Olin porukan vanhin, mutta mukavasti minut otettiin porukkaan mukaan. Tunnen joka kerta nuortuvani täällä ollessani.”

Mielen maalausta- ryhmä käynnistyy syksyllä tiistai- iltaisin 5.10. klo 17 alkaen. Ilmoittautuminen ryhmään on jo käynnissä ja voit ilmoittautua toimistolle p. 013 227 600. tai heini.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi