Hyvää elämää syövästä huolimatta

Salla-Maaria Martikainen

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen tuki- ja kriisitoiminnalla on jo vuosien historia. Itse olen saanut olla toteuttamassa ja kehittämässä tätä toimintaa jo lähes 10 vuotta. Tuon kymmenen vuoden aikana tuen tarvitsijoiden määrä on vuosittain lisääntynyt ja yhdistyksen hoitajamäärä on tuplaantunut kahdesta neljään. Syöpäyhdistyksen tuki- ja kriisitoiminnan tarkoituksena on tarjota tukea syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sairauden eri vaiheissa.

Mitä tämä tuki sitten käytännössä tarkoittaa? Sairastuneet ja heidän läheisensä saavat yhdistyksen sairaanhoitajilta luottamuksellista ja tuettavan tarpeista lähtevää keskusteluapua. Tukikeskustelut käsittelevät usein mm. sairauden aiheuttamia muutoksia elämän eri osa-alueilla, sairauden tuomia arjen haasteita, ihmissuhteita – ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­oikeastaan kaikkea maan ja taivaan välillä. Hoitajat tapaavat tukiasiakkaita Malmikadun toimistolla, sairaaloiden osastoilla, ja poliklinikoilla, asiakkaiden kotona sekä puhelimitse tai uusimpana tukimuotona verkon välityksellä Teams -yhteyksin. Kaikki tukipalvelumme ovat asiakkaille maksuttomia. Hoitajiin saa helposti yhteyden soittamalla yhdistyksen numeroon 013 227 600. Kaikki yhteystietomme löytyvät kotisivuiltamme sekä esitteistä, joita toimitamme syöpäpotilaita hoitaviin yksiköihin.

Myös vapaaehtoisten tukihenkilöiden tarjoamalla tuella on paikkansa ammattilaisten tekemän työn rinnalla. Vertaistukihenkilöt ovat itse sairastaneet syövän tai heidän läheisellään on ollut syöpä. Vaikka jokainen sairastunut ja läheinen kokee asiat omalla tavallaan ja yksilöllisesti, saa hän vertaistukihenkilöltä arvokasta kokemustietoa mm. sairauden eri vaiheisiin, jaksamiseen, tunteisiin ja toipumiseen liittyen. Vastaavasti palliatiivisessa ja saattohoidossa olevat ja heidän läheisensä saavat kiireetöntä seuraa ja tukea saattotukihenkilöiltä, joiden kanssa on mahdollista esim. keskustella, muistella omaa elettyä elämää, ulkoilla jne., tai olla vain tekemättä mitään. Tuettava itse määrittelee mitä haluaa tukihenkilön kanssa tehdä. Tällä hetkellä Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen tukihenkilörekisterissä on maakunnan alueella reilut 80 koulutuksen saanutta tukihenkilöä, he ovat tuen tarvitsijoita varten.

”Avun löytämisen pitäisi olla niin yksinkertaista, että sairaudestaan säikähtänyt potilaskin jaksaa tukihenkilöä etsiä.” – Tuomas Karemo, Yle artikkeli 20.09.2018

Joskus sairastuneella tai hänen läheisellään ei ole voimia lähteä itse ottamaan yhteyttä meihin saadakseen keskusteluapua yhdistyksen hoitajalta tai halutessaan tukihenkilön. Toivommekin, että eri yksiköissä toimivilla, olisi mahdollisuus kertoa toiminnastamme ja olla asiakkaan niin halutessa yhteydessä meihin ja me puolestamme voimme olla yhteydessä asiakkaaseen. Näin tavoittaisimme myös niitä, jotka eivät ole tottuneita internetin käyttäjiä tai niitä, joilla ei itse ole voimia tai rohkeutta olla meihin yhteydessä. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovatkin avainasemassa eri tukimuotojen tiedonantajana.

Pohjois-Karjalassa Siun soten eri yksiköiden ammattilaiset hoitavat syöpään sairastuneita ammattitaidolla. Me Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksellä haluamme olla täydentämässä heidän tarjoamiaan palveluja Syöpäjärjestöjen hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta -tavoitteen mukaisesti.

Yhdessä olemme enemmän!