Fyysistä etäisyyttä, henkistä läheisyyttä – poikkeusoloissakin olemme sinua varten

Suvi Jolkkonen

Vallitseva poikkeustila vaikuttaa juuri nyt meidän kaikkien elämään, halusimme sitä tai emme. Monia arkisia asioita on rajattu. Huolimatta monenlaisista ikävistäkin tunteista ja lohduttomasta uutisvirrasta on säilytettävä ote toivoon ja siihen, että asiat kääntyvät parhain päin.

On ymmärrettävää, että kun aikaa vietetään enemmän neljän seinän sisällä ja omien ajatusten kanssa, niin on myös aikaa murehtimiselle. On oikeus kokea kaikenlaisia tunteita. Tunteet ovat hyvin usein keskiössä keskusteluissamme asiakkaidemme kanssa. Joskus tunteet hämmentävät ja ne voivat olla sellaisia, joita aiemmin ei ole kokenut. Joskus elämäntilanne voi olla hyvin ahdistava ja niistä ahdistavista tunteista on vaikea päästä eroon. Vaikeina hetkinä arjen askareet ovat niitä kantavia asioita. Kannattaa luoda rutiineja ja tehdä arjen askareita. Rytmittää päivää. Ottaa katse välillä kohti itseä ja pohtia, mitkä asiat ovat tässä hetkessä hyvin, mitkä asiat ovat minua kantaneet vaikeina aikoina ja kuinka voin pitää hyvänä itseäni, että jaksan.

Kun asiakkaamme näitä asioita pohtivat, niin kantaviksi voimavaroiksi nimetään mm. neulominen, siivous, luonnossa liikkuminen, rentoutusharjoitukset, puusavotta, äänikirjojen kuunteleminen, jooga, soitto ystävälle, hyvä ruoka. Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon.

Työssämme kuulemme myös syövästä toipuneilta asiakkailtamme siitä, että matka sairauden kanssa on voinut olla opettavainen. Elämä ei ole tasainen polku kenellekään, vaan se ajoittain mutkittelee ja tuo vastaan jopa isoja ylämäkiä. Näissä tilanteissa on tosiaan myös mahdollisuus oppimiseen. Mitä tämä haasteellinen elämäntilanne juuri minulle tuo? Millaisia toimintamalleja löydän, että selviän? Onko jotakin, minkä ansiosta olen vahvempi kohtaamaan seuraavan vastoinkäymisen?

Erilaisten tunteiden ja pohdintojen kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Apua saa myös poikkeusoloissa. Olemme täällä yhdistyksellä Sinua varten. Annamme keskusteluapua ja tukea puhelimitse, sähköpostitse sekä videovälitteisesti. Teemme työtä sen eteen, että pystymme kevään aikana tukemaan syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään monimuotoisemmin, esimerkiksi verkossa tapahtuvien vertaistapaamisten avulla. Näin mahdollistuu vertaistuki ja asioita pääsee jakamaan muiden samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Vertaistuella ja keskustelulla on suuri voima. Älä epäröi ottaa yhteyttä. Lisätietoja saat toimistoltamme p. 013 227600. Ota myös seurantaan verkkosivumme ja facebook- sekä instagram-sivumme. Näissä kanavissa ilmoittelemme ajankohtaisista asioista.

Presidenttimme Sauli Niinistön sanoin: ”Otetaan fyysistä etäisyyttä ja henkistä läheisyyttä – me tarvitsemme toisiamme”

Yhdessä olemme vahvempia. Pidetään toisistamme huolta.

Kaikkea hyvää juuri Sinulle toivottaen,

Suvi Jolkkonen, toiminnanjohtaja, Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys ry