Rääkkylä

Rääkkylän paikallisosasto on toiminut alueellaan vapaaehtoisvoimin jo 21 vuotta. Olet lämpimästi tervetullut mukaan toimintaan!

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen puheenjohtaja Olavi Vänskä ja toiminnanjohtaja Irma Nuutinen kutsuivat yhdistyksensä jäseniä ja asiasta kiinnostuneita Rääkkylän paikallisosaston perustavaan kokoukseen 31.8.1995 Rääkkylän vanhainkodin kahvioon. Kutsua noudatti 15 syöväntorjuntatyöstä kiinnostunutta.

Anja Mikkonen luotsasi osaston toimintaa aina vuoteen 2001 saakka. Mari Hirvonen luovutti puheenjohtajuuden Merja Kovaselle vuoden 2010 keväällä. Pitkäaikainen osaston sihteeri Raija Autio siirtyi puheenjohtajaksi ja toimii edelleen tehtävässä.

Rääkkylän paikallisosaston toimintasuunnitelman mukaan toiminnan tarkoituksena on ehkäistä syöpäsairauksien syntyä ennakolta kannustaen terveellisiin elämäntapoihin, syöpäsairauksien seuraamusten vähentäminen ja torjuminen, sekä sairastuneen ja omaisten tukeminen.

Teemme syöpätyötä seuraavin tavoin:

• asiallisen ja oikean tiedon jakaminen syöpäsairauksista, syöpätyön tunnetuksia tekeminen,
  • palveluista ja taloudellisesta tuesta tiedottaminen,
  • tuen antaminen syöpään sairastuneille kertomalla tukihenkilötoiminnasta, yhteen saattaminen ja vertaistuki,
  • virkistystoiminnan järjestäminen ja aktivointi osallistumaan,
  • varojen hankinta ja kohdistaminen syöpätyö-periaatteen mukaisesti, sekä
  • jäsenhankinta ja aktivointi yhteiseen toimintaan.

Vuonna 2010 tuli 15 vuotta täyteen Rääkkylän paikallisosaston toiminnassa syöpätyön hyväksi. Osasto halusi kannustaa työssään erityisesti Rääkkylän kotihoitoa lahjoittamalla hoitotarvikkeita työlaukkuihin. Aiemminkin osasto on tehnyt huomattavia apuvälinelahjoituksia terveyskeskukselle, vuodeosastolle, Pihlakodin palvelutalolle ja kotihoidolle.

Toiminnan siivittämiseksi etsitään yhteistyökumppaneita. Rääkkylän kotihoito, Pötsönlahden Martat, apteekki ja seurakunta ovat olleet yhteistyössä mukana.

Johtokunnan jäsenet ovat olleet pitkään syöpätyössä mukana, mutta mukaan mahtuu vielä uusia toimijoita. Tule mukaan!

Johtokunta:
Raija Autio, puheenjohtaja, sihteeri p. 045 639 1690
Kaija Pakkanen, varapuheenjohtaja
Irma Asikainen, jäsen
Orvokki Luukkanen, jäsen
Kaija Kilpeläinen, jäsen
Kerttu Asikainen, jäsen
Päivi Luostarinen, jäsen
Sirpa Mononen, jäsen

Kevään 2017 toimintaa

• Rääkkylän osaston vuosikokous 16.2.2017 klo 12 Tarinatuvalla, Kinnulankuja 4 Rääkkylä. Kokouksessa mukana yhdistyksen toiminnanjohtaja Suvi Jolkkonen.

SINUSTAKO TUKIHENKILÖ?

Rääkkylän seudulle kaivataan lisää tukihenkilöitä. Tukihenkilötoiminta antaa sinulle mahdollisuuden tehdä arvokasta auttamistyötä syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä kanssa. Tulet kohtaamaan ihmisiä, jotka kaipaavat juuri sinun aikaasi ja tukeasi.

Voit hakeutua tukihenkilöksi, jos sinulla on ollut omakohtainen kokemus syövästä (alle 5 vuotta sairastumisesta) tai läheiselläsi on ollut syöpä.

Jos kiinnostuit, ilmoittaudu mukaan seuraavaan vertaistukihenkilökoulutukseen, joka järjestetään 21. ja 22.4. (koko päivän kestävä koulutus) ja 11.5.2017 (iltapäivän kestävä koulutus). Lisätietoja tukihenkilötoimintaan liittyen antaa sh Salla-Maaria Martikainen p. 050-362 2915 tai salla-maaria.martikainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi