Uutta toimintaa: Hyvän olon työpajat

Sairastuminen ja syöpähoidot ovat voineet pikkuhiljaa kuluttaa omia voimavaroja. Kun syöpähoidot ovat ohi, herää kuitenkin usein myös motivaatio oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Mitä voisin tehdä oman terveyteni eteen? Mikä arjessani toimii jo hyvin? Mihin asioihin kaipaisin ohjausta, tietoa ja tukea?

Tähän elämänvaiheeseen haluamme tarjota Sinulle Hyvän olon työpajat, jotka toteutamme yhteistyössä Karelia Ammattikorkeakoulun Tarmo-oppimisympäristön kanssa 30.3.-11.5.2022 välisenä aikana. Hyvän olon työpajat tarjoavat käytännönläheisen tiedon lisäksi yksilöllistä ohjausta paneutumalla yksilöllisemmin jokaisen osallistujan tilanteeseen. Työpajojen tavoitteena on tukea ja vahvistaa Sinun toimintakykyäsi ja hyvinvointiasi.

Kokoonnumme 6-8 hengen pienryhmässä kevään aikana seitsemän (7) kertaa. Ryhmätapaamiset toteutuvat keskiviikkoisin klo 9-11 Karelia Ammattikorkeakoulun Tikkamäen kampuksella ( os. Tikkarinne 9, 80200 Joensuu). Ryhmätapaamisten aiheina on mm: ravitsemus, liikunta, mielen hyvinvointi, uni, palautuminen, rentoutumisen taito, arjen toimintakyky sekä kuntoutusasiat.

Lisäksi räätälöimme yhdessä Sinun kanssasi henkilökohtaiset yksilötapaamiset. Yksilötapaamiset sisältävät henkilökohtaisen alkumittauskerran  lisäksi kaksi muuta tapaamista sairaanhoitaja – ja fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjauksessa. Ensimmäisellä yksilötapaamisella toteutuva alkuhaastattelu toteutuu Kykyviisari-itsearviointimenetelmää käyttäen. Alkumittauskerta sisältää lisäksi verenpaine-, verensokeri-, käsien puristusvoima- ja kehonkoostumusmittaukset. Kahden muun kerran sisällön määrittelee jokainen osallistuja itse yhdessä oman opiskelijan kanssa.

Hyvän olon työpajojen toiminta on tavoitteellista toimintaa. Pienryhmä kokoontuukin syksyllä 9.11.2022 seurantatapaamiseen, jossa arvioidaan, kuinka yksilöllisiin tavoitteisiin on päästy.

Jos kiinnostuit Hyvän olon työpajatoiminnasta, soita 013 227 600 / 050 5679 264 tai laita sähköpostia osoitteeseen: marketta.komulainen@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Kaikki kiinnostuneet haastatellaan ja pienryhmä kootaan haastattelujen pohjalta.

Hyvän olon työpajojen työryhmä koostuu Karelia Ammattikorkeakoulun Tarmo-oppimisympäristön sairaanhoitaja – ja fysioterapeuttiopiskelijoista ja sen vastuuhenkilönä toimii syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja Marketta Komulainen.

TARMO- on Karelia AMK:n oppimis-ja palveluympäristö, jossa sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijat suorittavat käytännön harjoitteluaan. Toimintaa ohjaavat ja koordinoivat laillistetut terveydenhoitoalan ammattilaiset. TARMO:n toimintaperiaatteena on kokonaisvaltaisenhyvinvoinnin tukeminen ja terveyden edistäminen. Toiminta toteutuu moniammatillisessa tiimimallissa, jossa opiskelijat työskentelevät työparina ja pienryhmissä.