Kiitollisin mielin kohti syksyä

Suvi Jolkkonen

Tämä hetki työssäni on kevään toiminnan arvioinnin aikaa ja syksyn sekä ensi vuoden toiminnan suunnittelun sekä eteenpäin viemisen aikaa. On hyvä hetki pysähtyä menneeseen kevääseen ja ajattelin jakaa kanssanne muutaman asian yhdistyksen keväästä.

Työmme yhdistyksellä sisältää paljon ihmisten kohtaamista erilaisissa elämäntilanteissa. Jokainen meistä tekee työtä omalla persoonallaan ja se onkin meidän jokaisen tärkein työväline. Työ ja työssä tapahtuvat asiat pistävät välillä hiljaiseksi ja nöyräksi, mietteliääksi ja pohtivaksi. Työ kaikessa moninaisuudessaan on meitä kaikkia rikastuttavaa ja avaa uusia näkökulmia niin elämään kuin meihin itseemme. Jokainen kohtaamamme asiakas, vapaaehtoinen ja työkaveri antaa meille eväitä elämän poluillemme. Elämä on välillä yllättävää ja ei kysy meiltä lupaa tapahtuville asioille. Joku on joskus sanonut, että elämä on kuin räsymatto. Siinä on monenlaisia värejä. Ilman tummia raitoja emme ehkä näkisi niitä kirkkaita raitojakaan niin hyvin. Elämä pysäyttää välillä ja se on sitä elämää kaikkine värivivahteineen. Muuta vaihtoehtoa meillä ei ole kuin ottaa asiat vastaan sellaisena kun ne meille tarjoillaan. Näkökulmat asioihin voimme valita. Ajattelen, että positiivinen ajattelu on meille kaikille työkalu. Se ei tarkoita sitä, että hymyillään hampaat irvessä silloin, kun elämässä on haasteita. Ikävä tilanne on aina ikävä tilanne, mutta positiivisella ajattelulla haasteista pääsemme eteenpäin helpommin. Kun saamme käännettyä ajatuksiamme positiiviseksi, niin silloin myös ympärillemme tulee hyvää energiaa. Elämä kantaa.

Yhdistyksen henkilöstöresursseissa oli kevään aikana haasteita. Nyt syksyä kohti mennään hyvällä fiiliksellä ja tilanne henkilöstöresurssien osalta on positiivinen. Tämä ilahduttaa meitä kaikkia kovasti. Kevään haasteista huolimatta yhdistyksen toiminta saatiin sopeutettua ja vietyä toimintaa toimintasuunnitelman mukaisesti eteenpäin. Siitä kiitos kuuluu henkilökunnalle ja vapaaehtoisille. Niin henkilökunta kuin vapaaehtoisetkin ovat olleet aktiivisia, sitoutuneita ja motivoituneita syöpätyöhön.

Kevään aikana yhdistykselle tuli yhteydenottoja niin syöpään sairastuneilta kuin heidän läheisiltään. Sairauden aiheuttama epävarmuus ja henkinen kuormittavuus olivat keskeisimmät tuen tarpeen aiheuttajat. Taloudelliset haasteet olivat myös sairastuneilla läsnä arjessa. Syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä on tärkeää saada tietoa ja tukea kaikissa sairauden eri vaiheissa. Yhdistyksemme maksuttomat tukipalvelut ovat kaikkien käytettävissä. Palvelumme löydettiin kevään aikana hienosti ja yhdistyksen hoitajat ohjasivat asiakkaita puhelimitse, yhdistyksen toimistolla, sairaalassa ja kotikäynneillä ympäri Pohjois-Karjalaa. Vertaistukihenkilöt, saattotukihenkilöt, vapaaehtoiset vertaistukiryhmien ohjaajat ja paikallisosastot toivat usealle sairastuneelle ja heidän läheisilleen apua sekä tukea arkeen.

Kevät oli vapaaehtoistoiminnan kehittämisen aikaa. Olemme todella kiitollisia siitä, että yhdistyksellä on suuri joukko motivoituneita vapaaehtoisia. Kevään aikana käynnistettiin Eileen Starckjohann ja Thelma Starckjohann-Bruun säätiön avun turvin ”Paikallista vapaaehtoistyötä vahvemmaksi syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä hyväksi”- projekti. Projektissa koulutettiin paikallisosastojemme johtokuntien jäseniä niistä teemoista, joita he itse toivoivat. Teemoja, jotka tukivat heitä vapaaehtoistoiminnassaan. Koulutuksiin osallistuminen oli aktiivista ja arviot koulutuksista olivat erinomaiset. Syksyllä koulutuksia jatketaan.

Keväällä koulutettiin myös uusia vertaistukihenkilöitä ja annettiin toiminnanohjausta jo toiminnassa mukana oleville vertaistukihenkilöille. Vertaistukihenkilöiden tuen kysyntä aktivoitui kevään aikana. Toivottavasti tulevaisuudessakin tuen tarvitsijan ja tukijan tiet kohtaavat. Saattotukihenkilömme aloittivat kevään aikana Siilaisen palliatiivisella osastolla tiistaisin ja torstaisin päivystyksen. He ovat vierellä kulkijana ja tukijana niin saattohoidossa oleville kuin heidän läheisilleenkin. Toiminta on käynnistynyt hyvin. Saattotukihenkilömme ovat saaneet toiminnastaan positiivista palautetta ja ovat motivoituneita uudenlaiseen vapaaehtoistoiminnan muotoon.

Lämpimät kiitokset Eileen Starckjohann ja Thelma Starckjohann-Bruun säätiölle projektiavustuksesta. Lämpimät kiitokset palliatiiviselle osastolle siitä, että olette avanneet ovenne sairaalavapaaehtoistoiminnalle ja näette vapaaehtoistoiminnan merkittävänä asiana. Tämä on erinomainen esimerkki siitä, kuinka ammattilaiset ja vapaaehtoiset voivat toimia rinnakkain täydentäen toinen toisiaan. Ennen kaikkea: Antaa apua sitä tarvitseville. Toivon, että tulevaisuudessa enenevissä määrin vapaaehtoiset nähdään voimavarana ja ammattilaiset sekä vapaaehtoiset tekevät yhdessä työtä sairastuneen ja heidän läheistensä hyväksi. Uusia avauksia ollaan tekemässä ja toivon, että ne ottavat syksyn aikana myötätuulta alleen.

Terveydenedistämisen osa-alueella jatkettiin kevään aikana hyvää yhteistyötä eri järjestöjen kanssa. On hienoa, että järjestöt yhdistävät voimavarojaan ja saavat yhteistyöllä tekemäänsä työtä näkyvämmäksi. Yksi Elämä – terveystalkoot ovat alueellamme yhdistyksellemme uusi asia ja sen toiminnan kehittäminen käynnistettiin yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Syksy tuo mukanaan myös tämän osalta uusia tuulia toimintaan. Uutta työssämme kevään aikana oli aurinkovalistuksen vieminen päiväkoteihin. Lapset saivat itse harjoitella aurinkovoiteen levittämistä ja kuulivat opettavaisen sadun aurinkosuojauksen merkityksestä. Kiitos päiväkodeille, että otitte henkilökuntamme ilolla vastaan. Ja iso kiitos lapsille! He olivat innostuneita, esittivät mielenkiintoisia kysymyksiä ja antoivat suoraa sekä aitoa palautetta 🙂

Olemme kiitollisia siitä, että yhdistystä on kuluneen kevään aikana muistettu avustuksilla ja lahjoituksilla. Toiminnan jatkuvuuden kannalta avustukset ja lahjoitukset ovat merkityksellisiä. Kiitos avustusten myöntäjät ja lahjoittajat, että olette tukeneet syöpätyötä ja olette tuoneet yhdistykselle toimintavarmuutta tulevaisuuteen.

Kiitän vielä lämpimästi luottamushenkilöitämme, jotka ovat olleet aktiivisia ja antaneet merkittävän panoksen syöpätyön kehittämiselle sekä eteenpäin viemiselle.

Lämpimät kiitokset vielä myös yhdistyksemme työntekijöille, vapaaehtoisille, jäsenille, lahjoittajille, tukijoille ja yhteistyökumppaneille. Syöpätyössä on paljon tehtävää. Jatketaan yhdessä näiden tehtävien tekemistä. Visiomme on ”Hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta”. Työ jatkuu tavoitteellisesti visiota kohti.

Pidämme toimistolla heinäkuussa kolmen viikon hengähdystauon ja jatkamme työtämme heinäkuun lopulla uudella energialla.

Hyvää kesää kaikille! Pitäkää itsestänne ja toisistanne huolta!

Lämpimin terveisin

Suvi Jolkkonen