Aurinkoagentit – Vapaaehtoistoimintaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen parissa

Heidi Kolehmainen

Syöpäjärjestöjen yhteinen tavoite on hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta. Vapaaehtoisemme toimivat yhdistyksen henkilökunnan rinnalla tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Toiminta on vapaaehtoisen omasta halusta ja kiinnostuksesta tehtävää palkatonta työtä. Osallistujalle se tarjoaa hyvää mieltä, mielekästä ja tärkeää tekemistä sekä yhteisöllisyyttä. Vapaaehtoisilla on paljon erilaista tietoa, taitoa ja osaamista. Kiitos vapaaehtoinen, kun autat ja olet mukana tekemässä merkityksellistä työtä kanssamme.

Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys ja Suomen Syöpäyhdistys ovat kehittämässä uudenlaista vapaaehtoistoiminnan muotoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen parissa. Keväällä 2020 Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistys etsii ja kouluttaa uusia vapaaehtoisia Aurinkoagentiksi päiväkoti-ikäisten lasten kanssa tehtävään toimintaan. Tule rohkeasti kehittämään uutta vapaaehtoistoimintaa. Toiminnassa saat käydä oman kuntasi päiväkodeissa järjestämässä pieniä leikkihetkiä, joissa opastetaan 4-6 -vuotiaita lapsia suojautumaan auringolta. Koulutus tehtävään toteutetaan Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen tiloissa la 28.3.2020 klo 10.00-14.00. Kiinnostuksen herätessä Aurinkoagentiksi ota yhteys syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja Marjo Pylkkääseen, 050 529 78 77, marjo.pylkas@pohjois-karjalansyopayhdistys.fi.

Miksi tämä toiminta koetaan tärkeäksi? Lapset oleskelevat paljon ulkona ja nauttivat auringonpaisteessa leikkimisestä. Koko elämänaikaisesta ultraviolettisäde annoksesta saadaan noin 25 prosenttia 19 ikävuoteen mennessä. Jopa 95% ihosyövistä voidaan estää, jos auringolta suojaudutaan oikein. Erityisesti lapsena ja nuorena ihon polttaminen on yksi ihosyövän riskitekijä aikuisena. Lapsen iho on ohut eikä sen omat suojamekanismit ole vielä kovin hyvin kehittyneet. Lapsille kannattaa opettaa auringolta suojautuminen jo pienenä, jolloin siitä tulee heille luonteva tapa.

Tule luomaan kanssamme lapsia kannustavaa ja innostavaa terveyttä edistävää aurinkoneuvontaa. Lapsuudessa luodaan pohjaa myöhemmälle terveyskäyttäytymiselle!