Ammattilainen muistathan syöpään sairastuneen ja läheisen mahdollisuuden vertaistukeen?

Salla-Maaria Martikainen

Syöpäsairauden osuttua omalle tai läheisen kohdalle, elämä järkkyy. Normaali elämänkulku pysähtyy ja tulevaisuuden mielikuvat muuttuvat. Voi tuntua siltä, että hetkeksi menettää oman elämän hallinnan, arjen täyttävät huoli ja turvattomuus. Tällöin tarvitaan kykyä ymmärtää, sopeutua, luopua ja suuntautua uudelleen. Jokainen sairastunut ja läheinen kokee asiat omalla tavallaan ja omassa aikataulussaan. Sairauden eri vaiheissa ja toipumisessa apuna ja tukena voivat ammattihenkilöiden lisäksi olla yhdistyksen koulutetut tukihenkilöt.

Vertaistuella on tärkeä paikka ammattilaisten tekemän työn rinnalla. Tuettavalla on mahdollisuus saada kokemuspohjaista tietoa sairauden eri vaiheisiin ja tuntemuksiin. Vaihtaa ajatuksia saman kokeneen kanssa ja saada kenties käytännön vinkkejä helpottamaan arkea. Vertaistukija voi tunnistaa sairastuneen päässä pyöriviä ajatuksia ja omien kokemustensa kautta tuoda toivoa ja jaksamista sairastuneen ja läheisen elämään.

Syöpäjärjestöissä tukihenkilötoimintaa on viime vuosina voimakkaasti kehitetty valtakunnallisella tasolla. Saman sisältöiset koulutukset kaikissa Syöpäyhdistyksissä ja potilasyhdistyksissä mahdollistavat laadukkaan tukihenkilöiden tarjoaman tuen ympäri Suomea. Meidän yhdistyksessämme tukihenkilötoiminnalla on jo vuosien perinteet. Yhdistys on aktiivisesti kouluttanut vertaistukijoita, jotka ovat joko itse sairastaneet syövän tai heidän läheisellään on ollut syöpä. Vapaaehtoinen vertaistukija toimii tavallisen ihmisen tiedoilla ja taidoilla omien kokemustensa kautta. Hän tukee, rohkaisee, kuuntelee ja kohtaa aidosti sairastuneen ja hänen läheisensä. Keskustelut vertaistukijan ja tuettavan välillä ovat aina luottamuksellisia.

Itse olen saanut olla kouluttamassa tukihenkilöitä jo 12 vuoden ajan. Viime viikolla saimme yhdistyksemme tämän vuoden vertaistukijakoulutuksen päätökseen. Niin kuin joka kerran, myös tänä vuonna, mieleni täytti iso ilo ja kiitollisuus näistä toimintaan mukaan tulevista ihmisistä. Ihmisistä, joilla on suuri halu tukea toisia omien kokemustensa kautta ja antaa heille hetki omaa aikaansa.  Tänä keväänä taipaleensa vertaistukijana aloittaa 7 uutta henkilöä. Nyt tukihenkilörekisterissämme on yhteensä 46 vertaistukijaa valmiin tukemaan syöpään sairastuneita ja läheisiä. Voisiko joku heistä olla juuri nyt sinun asiakkaasi/potilaasi tukena?

Joskus sairastuneella tai hänen läheisellään ei ole voimia tai tietoa lähteä itse ottamaan yhteyttä meihin saadakseen tukea esim. tukihenkilöltä. Toivommekin, että eri yksiköissä toimivilla, olisi mahdollisuus kertoa toiminnastamme ja olla asiakkaan niin halutessa yhteydessä meihin ja me puolestamme voimme olla yhteydessä asiakkaaseen. Näin tavoittaisimme myös niitä, jotka eivät ole tottuneita netin käyttäjiä tai niitä, joilla ei itse ole rohkeutta olla meihin yhteydessä. Sinä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisena olet avainasemassa eri tukimuotojen tiedonantajana.

Meihin saa yhteyden soittamalla p.013 227 600

Yhteistyöterveisin Salla-Maaria