Keskusteluajat

Syöpään sairastuminen herättää paljon kysymyksiä ja huolta. Sairauden kohdatessa tarjoamme sairastuneille ja läheisille maksutonta ja luottamuksellista tukea hoitopolun kaikissa vaiheissa. Keskusteluapu on maksutonta, etkä tarvitse lähetettä. Henkilökuntaamme sitoo vaitiolovelvollisuus. Älä jää yksin vaan tule keskustelemaan ammattilaisen kanssa. Oletpa sairastunut tai läheinen, voit varata keskusteluajan vastaanotolle tai Teams-videopuheluna. Opastamme tarvittaessa Teamsin käyttöön.

Syöpäsairauden aiheuttamissa kriisitilanteissa, jossa mielesi ja jaksamisesi on koetuksella, sinulla on mahdollisuus saada tukea meiltä. Sairaanhoitajiemme vastaanotoille voit varata maksuttoman keskusteluajan seuraavanlaisissa tilanteissa:

• olet huolestunut syöpään sairastumisesta
  • sinulla on hiljattain todettu syöpä
  • hoitosi ovat jo päättyneet ja olet seurantavaiheessa
  • sairastat parantumatonta syöpää
  • sinulle on aloitettu palliatiivinen hoito tai saattohoito

Keskusteluapu on maksutonta, etkä tarvitse lähetettä. Keskusteluajat toteutetaan vastaanotolla kasvotusten, puhelimitse tai Teams-videotapaamisena. Halutessasi voimme tulla myös käymään luonasi esimerkiksi kotona tai hoitoyksikössä.

Huomioithan, että

• asiantuntijoillamme ei ole käytössään aiempia terveystietojasi, vaan keskustelu käydään sen perusteella, mitä itse haluat tuoda esille.
  • keskusteluvastaanotolla käynnistäsi ei tule kirjauksia OmaKantaan.
  • keskustelu on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • palvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • keskusteluajat sairaanhoitajiemme kanssa eivät korvaa syöpähoidoista vastaavan tahon antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • yhdistyksen tarjoamat palvelut eivät poissulje muita palveluita (esim. julkiset palvelut, perus- tai erikoissairaanhoito, työterveyshuolto) vaan täydentävät niitä.

Saat tietoa myös yhdistyksen palveluista, kuntoutumisen tuen palveluista ja vertaistuesta. Voit varata keskusteluajan toimistoltamme p. 013 227 600 tai sähköisen verkkoajanvarauksen kautta

Tuki- ja kriisitoiminnan sairaanhoitajat

• Sairaanhoitaja Salla-Maaria Martikainen 050 362 2915 tai salla-maaria.martikainen@pksy.fi
  • Sairaanhoitaja Minna Kaartinen 050 515 1288 tai minna.kaartinen@pksy.fi
  • Sairaanhoitaja Johanna Kettunen 050 529 7877 tai johanna.kettunen@pksy.fi

Ole rohkeasti yhteydessä, autamme Sinua mielellämme!

Haluatko vertaistukea saman kokeneilta?

Tutustu vertaistukitoimintaamme

Tutustu vertaistukiryhmiimme

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista, hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku

Syöpäkipulinja

Syöpä ja sen hoidot voivat aiheuttaa monenlaista kipua. Syöpäkipulinja on syöpäkipujen hoitoa tukeva puhelinpalvelu.

Lisätietoja syöpäkipulinjasta